Nobina tog hem upphandlingen i Uppland

Startat av Robert T, 10 oktober 2011, 21:00:53 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Robert T

Har ingen källa att länka då det bara står på intranätet, men det kan ju knappast vara hemligt?!  ;D

Men det ska väl överklagas i vanlig ordning så än kan vad som helst hända.

RoggaBoy

Om det är sant så är det väl revanschen för dom efter förlorandet i SL-land senast.

Ersa

"Pressrelease i morgon, 11/10, från Nobina och UL".

Ja, det här med överklaganden får vi se hur det blir med. Men glöm inte att beslutet även innebär att Nobinas underentreprenörer Danielssons, Sköldhs, Edlunds och Bergsbrunna kanske kan se lite ljusare på framtiden. :)

Walter

Får man ha underentreprenörer denna gång? Var ju liv om det genast. Men detta kommer garanterat överklagas.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 10 oktober 2011, 21:47:26 PM
Får man ha underentreprenörer denna gång? Var ju liv om det genast. Men detta kommer garanterat överklagas.

Jag har för mig att en THM inte får förbjuda underentreprenörer. Men jag kan ha fel.

RoggaBoy

Då är frågan, finns det tid till överklagan för en start i sommar?

RoggaBoy

http://www.busstidningen.se/2011/10/10/nobina-vann-i-uppland/

Det stora paketet vinner Nobina, sedan okänd vinnare av två små paket. Alltså inte lika stort paket som i den avbrutna upphandlingen?

Walter

Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2011, 21:52:57 PM
Jag har för mig att en THM inte får förbjuda underentreprenörer. Men jag kan ha fel.

Jag minns inte detaljerna,men var det inte så att Busslinks anbud som byggde på att använda en mängd underentreprenörer inte gillades av UL och en av anledningarna till att man valde KR-trafik. Det har nämnts tidigare att UL velat ha en aktör för all trafik.

Om nu Nobina får ett kontrakt på lång tid så är det ju inte heller säkert att man har kvar de underentreprenörer som finns idag. En del av den trafik som nu är utlagd på andra kördes ju i egen regi tidigare. Eller så lägger man ut mer trafik än idag, detta vet endast de som sett anbuden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

160 bussar skall alltså fram till juni, det blir också en utmaning om inte en del bussar kan utgöras av befintliga. Någon som vet kraven i upphandlingen, låggolv/lågentre/normalgolv, drivmedelskrav etc?

Ersa

Citat från: Walter skrivet 10 oktober 2011, 22:06:37 PM
Jag minns inte detaljerna,men var det inte så att Busslinks anbud som byggde på att använda en mängd underentreprenörer inte gillades av UL och en av anledningarna till att man valde KR-trafik. Det har nämnts tidigare att UL velat ha en aktör för all trafik.

Om nu Nobina får ett kontrakt på lång tid så är det ju inte heller säkert att man har kvar de underentreprenörer som finns idag. En del av den trafik som nu är utlagd på andra kördes ju i egen regi tidigare. Eller så lägger man ut mer trafik än idag, detta vet endast de som sett anbuden.

Kanske har du rätt.

Eller så även UL efter alla turer under året insett att underentreprenörerna skött sin trafiken på ett bra sett, och kanske ändrat ståndpunkt. Men vad jag förstått har underentreprenörernas bussar rullat utan större bekymmer på bl.a 806, 809 och 886, på samma sätt som SL:s 639 flyter på utan bekymmer på andra sidan länsgränsen.

Vi får se med tiden.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 10 oktober 2011, 22:09:30 PM
160 bussar skall alltså fram till juni, det blir också en utmaning om inte en del bussar kan utgöras av befintliga. Någon som vet kraven i upphandlingen, låggolv/lågentre/normalgolv, drivmedelskrav etc?

Här är det tur att UL inte tänker som SL! Vad jag har hört blir det då inte tal om 100% lågentré i hela länet, så förhoppningsvis slipper vi att se enbart Volvo B9S på 801 och 811. Men vi kan nog anta att det blir krav på nigning fram och rullstolslyft på de bussar som har normalgolv.

Robert T

Allt detta tjafs om UE beror väl på att det tidigare varit svårt att få kontakt med förarna? Kommunikationen brister med missade anslutningar som följd.

Allt detta hade kunnat lösas med ett riktigt radiosystem.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2011, 21:52:57 PM

Underentr ska i de flesta fall godkännas, och sedan gäller helt säkert samma krav på dessa som på kontraktsinnehavaren.

Är inte helt självklart att dessa får skylta med egna varumärken t,.ex då UL inte har något affärsförhållande med dessa.

Ett stort bakslag för KR som helt säkert räknat med samordningsfördelar i sitt skol/glesbygdskontrakt.
Nu får man nästan enbart dåligt utnyttjade fordon o dito deltidsanställda förare

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 10 oktober 2011, 22:15:29 PM
Allt detta tjafs om UE beror väl på att det tidigare varit svårt att få kontakt med förarna? Kommunikationen brister med missade anslutningar som följd.

Allt detta hade kunnat lösas med ett riktigt radiosystem.

Visst är det så. Som jag har skrivit förr: Bygg ut SL:s nuvarande digitala system (redan som idag täcker en rätt stor del av den västra delen av länet) så det täcker hela länet, plugga in det till UL:s helt nya Init/BussPC, och sen är det bara att kommunicera med bra ljud. Precis som vi har gjort Norrtälje samt övriga SL-trafiken sedan 2005.

Vore inte alls fel om SL 677 och UL 806 kunde prata med varandra direkt. :)

1896

Det var skönt att höra, då är Uppsala fortfarande ett område där Nobina haft trafiken i obruten följd sedan SJ-buss tid.  :D