Huvudmeny

LLT 104 mot Gymnasiebyn

Startat av Marc, 06 oktober 2011, 19:03:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 07 oktober 2011, 10:42:03 AM
Både LLT och Skelleftebuss bestämmer ju själva vilka bussar man vill köra med, däremot är det givetvis helt förkastligt ur miljösynpunkt att köra med 1987 års modell även om det är spännande för bussdiggare

Tja, man kan ju alltid byta kaross, motor, växellåda och montera nytt avgasreningssystem som de gör i Finland.
Men det jag svarade på var förvåningen över att en buss av årsmodell 1987 som endast haft en ägare hela sin livstid kan fungera år 2011. Det är ju inte konstigare än att SvOF:s SJ-buss 2845 fungerar idag.

bjorn_k

Citat från: Bussföraren skrivet 07 oktober 2011, 10:42:03 AM
Både LLT och Skelleftebuss bestämmer ju själva vilka bussar man vill köra med, däremot är det givetvis helt förkastligt ur miljösynpunkt att köra med 1987 års modell även om det är spännande för bussdiggare
Jag är inte så säker på det... Självklart kommer det en "brytpunkt" där det inte är miljömässigt försvarbart att köra med gamla bussar, men att utnyttja en maskin till sitt yttersta genom gott underhåll och service betyder ju kanske att en annan buss inte behöver byggas i dess ställe. Att bygga en buss är inte heller gratis, varken miljömässigt eller ekonomiskt. Det finns säkert någon som kan räkna ut exakt om jag är ute och cyklar nu eller inte... Detta var bara vad jag först kom att tänka på.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 07 oktober 2011, 00:30:23 AM
Såg ingen på linje 10 sist jag var uppe för något år sedan

Tror jag visat bilden förut, men det här var tre år sen, så inte sååå längesen:


Peter Erret

Citat från: Carl Eric skrivet 07 oktober 2011, 09:28:30 AM
Nej då! Inte alls! Nobinas 55xx-vagnar har ju fler än ett år kvar i trafik, och de fungerar ju alldeles utmärkt! Eller hur? ;)
Här nämns en buss, inte en fjolla!  ;)

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 07 oktober 2011, 09:28:30 AM
Nej då! Inte alls! Nobinas 55xx-vagnar har ju fler än ett år kvar i trafik, och de fungerar ju alldeles utmärkt! Eller hur? ;)

Hupp! Att dra ner denna trevliga tråd i smutsen genom att nämna en såpass misslyckad modell från de mörka åren 2002 och efterföljande! Under 1980- och 90-talen var Säfflebussarna någorlunda okej, men från 2002...  Hu! Ja, en Säffle 2000NL från -01 kunna köras i många fler år än en 8500 från -02. Tragiskt nog. :-X
Nåja, i och med 2009 års modeller började dock Säffle nästan närma sig nivån Carrus Vega hade exakt tio år tidigare... ::)

Den rejäla 87:an ovan går ska man helst inte jämföra med en plastig 8500. Det blir en sån fel jämförelse.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 08 oktober 2011, 16:43:13 PM
Den rejäla 87:an ovan går ska man helst inte jämföra med en plastig 8500. Det blir en sån fel jämförelse.

Jag vet, kunde inte låta bli...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Sköter man bara bussen håller den hur länge som helst. Detta gäller dock ej dagens elände typ 8500 :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina