Huvudmeny

LLT 104 mot Gymnasiebyn

Startat av Marc, 06 oktober 2011, 19:03:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Inget Luleåbesök är komplett utan att fånga några av pärlorna på väg mot Gymnasiebyn om morgonen!

Mikey

Nämen! :D

Hur många såna pärlor finns kvar i Norrland, är de i Skellefteå ännu i trafik?

Möllers

Bara ett under dessa rullar än gammla är dom?

bisquit

Detta är verkligen ett kvitto på ett busstrafikbolag. Som har vett att köra med riktiga bussar. Samt att använda de till fullo. Å inte bara byta ut dem för att någon kontorsnisse. Kommit på att ett en buss är obrukbar efter några år! 8)

mushkot

Dessa kommer jag ihåg, morgonbuss till skola samt nattbuss hem från dåligheter.  ;D Nostalgi!

Peter Öden

Hej !

Tack Marc. för en trevlig bild på en "riktig" buss !!
Hoppas den får rulla många mil än !

Mvh Peter Ö

Cero

Den där är väl snart skattebefriad? Ser ut att vara rak och fin i plåten också.

Kvarne

Marc: Tack för en otroligt bra och fin bild på en riktig pärla!

Bussen ifråga är från 1987 så om den skulle klara ett par år till så är den skattebefriad. Jag hajjade till ordentligt, trodde verrkligen inte att det fanns några 80-talsbussar kvar i (reguljär)trafik överhuvudtaget!  :o :) :P
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Krille

Citat från: bisquit skrivet 06 oktober 2011, 19:54:25 PM
Detta är verkligen ett kvitto på ett busstrafikbolag. Som har vett att köra med riktiga bussar. Samt att använda de till fullo. Å inte bara byta ut dem för att någon kontorsnisse. Kommit på att ett en buss är obrukbar efter några år! 8)

Fullo och fullo... de rullar ju bara på morgonens gymnasieturer. (Antar att de inte går på linje 10 längre, som de gjorde förr?)

/K

Peppen

Vilken skön känsla att få se en sån klassiker i trafik och i det skicket!   :D

Bussmicke

Citat från: Krille skrivet 06 oktober 2011, 22:54:40 PM
Fullo och fullo... de rullar ju bara på morgonens gymnasieturer. (Antar att de inte går på linje 10 längre, som de gjorde förr?)

/K

Såg ingen på linje 10 sist jag var uppe för något år sedan
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

HEJ

Åhh den där avgången har jag länge velat fara till Luleå och bevaka, då en drös av bussar från olika förorterna kommer till Gymnasiebyn på morgonen.
Kanske dags och göra slag i saken någon dag nästa år.
Är det fortfarande linjerna till Gymnasiebyn som är bäst och bevaka för gamla klenoder eller går någon av dom trevliga ledbussarna till Universitetet istället så man missar den fotochansen.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Mattias Möller. skrivet 06 oktober 2011, 19:17:58 PM
Bara ett under dessa rullar än gammla är dom?

Under? Nej, inte alls! Att hålla igång en buss av 1987 års modell är inte alls svårt. Fridströms exporterade nyligen sina Säfflekortbussar med samma kaross av 1988 och 1989 års modeller till Estland, och de fungerade bara bra. Faktum är att de fungerade mycket bättre än de 9 år gamla bussarna som idag tagit över linjetrafiken i samma område.

Men vi svenskar är ju idag hjärntvättade till att tro att alla bussar är "slut" efter tio år i trafik... >:(

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 00:52:19 AM
Men vi svenskar är ju idag hjärntvättade till att tro att alla bussar är "slut" efter tio år i trafik... >:(

Nej då! Inte alls! Nobinas 55xx-vagnar har ju fler än ett år kvar i trafik, och de fungerar ju alldeles utmärkt! Eller hur? ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 00:52:19 AM
Under? Nej, inte alls! Att hålla igång en buss av 1987 års modell är inte alls svårt. Fridströms exporterade nyligen sina Säfflekortbussar med samma kaross av 1988 och 1989 års modeller till Estland, och de fungerade bara bra. Faktum är att de fungerade mycket bättre än de 9 år gamla bussarna som idag tagit över linjetrafiken i samma område.

Både LLT och Skelleftebuss bestämmer ju själva vilka bussar man vill köra med, däremot är det givetvis helt förkastligt ur miljösynpunkt att köra med 1987 års modell även om det är spännande för bussdiggare