Stadstrafiken i Karlstad ute på anbud.

Startat av Jan, 04 oktober 2011, 14:41:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Peter L skrivet 05 oktober 2011, 18:14:38 PM
Då är jag med, kravet är alltså förutom de redan nämnda buss med max 2 axlar? Då kan det bli lite tufft. Eller har huvudmannen redan undersökt marknaden och hittat en (och kanske bara en) modell som uppfyller kraven...

Nej det är inte något krav med 2 axlar, men det blir ett markant högre pris om man måste köpa 14-15 m bussar för stadstrafik bara för att uppfylla platskravet och dessutom uppstår det framkomlighetsproblem, men som sagt det kan funka med 13 m om man har lite flax

danneh

Jag får inte på något sätt ihop det sätesavståndet, antalet platser (exkl fäll) och tre barnvagnsplatser på i en normalbuss. En 13m tvekar jag också på om de klarar de kraven.

Ted Selander

Är det något som begränsar höjden? 2-axliga dubbeldäckare med dörrar 2-2-0 var det 35 år sedan vi hade i reguljär drift. Låggolv ju lätt ordnat, åtminstone där nere.

/Ted

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 05 oktober 2011, 19:46:33 PM
Är det något som begränsar höjden? 2-axliga dubbeldäckare med dörrar 2-2-0 var det 35 år sedan vi hade i reguljär drift. Låggolv ju lätt ordnat, åtminstone där nere.

En vänsterstyrd ny Scania Omni-dubbeldäckare för tätortstrafik vill jag gärna se! :)

Ted Selander

Då är vi två, men nu hjälper vi kanske ngn oönskad anbudsgivare på traven?

/Ted

Bussföraren

Citat från: Ted S skrivet 05 oktober 2011, 19:46:33 PM

/Ted

Japp max 3.30 på en av linjerna vilket nog blir ett problem med gastankar på en vanlig normalbuss

Problemet med en tvåvån buss är att du inte får plats med 40 sittande på låggolvsdelen :-) vilket är ett krav givetvis

RoggaBoy

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 20:20:27 PM
Japp max 3.30 på en av linjerna vilket nog blir ett problem med gastankar på en vanlig normalbuss

Problemet med en tvåvån buss är att du inte får plats med 40 sittande på låggolvsdelen :-) vilket är ett krav givetvis

En hiss mellan våningarna då? ;-)

AO

Är det verkligen krav på att samtliga bussar ska ha 40 sittplatser? Låter väl lite som ett konstigt krav i så fall, alla omlopp kan ju inte kräva så stora bussar?

bjorn_k

Bussföraren

Citat från: AO skrivet 05 oktober 2011, 20:41:26 PM
Är det verkligen krav på att samtliga bussar ska ha 40 sittplatser? Låter väl lite som ett konstigt krav i så fall, alla omlopp kan ju inte kräva så stora bussar?

Svar JA

Bussföraren

Anders Noren

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 20:20:27 PM

Räknar man med att upp till 40 resenärer per tur ska vara rörelsehindrade...?

Bussföraren

Citat från: Anders Noren skrivet 05 oktober 2011, 21:25:43 PM
Räknar man med att upp till 40 resenärer per tur ska vara rörelsehindrade...?

Eftersom bussen skall vara en Normalbuss med låggolv och ha plats för 40 sittande kunder så faller givetvis alla funderingar på någon otrolig hambrovink om dubbeldäckare..... Dessutom blir en dubbeldäckare med totalhöjd på 3,30 lite svårutnyttjad.

bjorn_k

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 21:27:38 PM
Eftersom bussen skall vara en Normalbuss med låggolv och ha plats för 40 sittande kunder så faller givetvis alla funderingar på någon otrolig hambrovink om dubbeldäckare..... Dessutom blir en dubbeldäckare med totalhöjd på 3,30 lite svårutnyttjad.
Ok, vi kanske flöt ut lite... Men jag tror några försökte skämta till det lite med hissar osv... Jag håller med Ersa här, THM borde lära sig vad som funkar och dessutom speca så att det inte kan bli luddigt...