Stadstrafiken i Karlstad ute på anbud.

Startat av Jan, 04 oktober 2011, 14:41:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Det gäller 55 normalbussar med CNG drift. Man önskar även pris på CNG drivna ledbussar som option. Anbudet ska vara inne senast 11-12-12
I branschen i 40 år

Stefan P

Hej

Du har inte sett någonting om landsbyggdstrafiken om inte mitt sviker mig helt brukar de upphandlas samtidigt?

mvh Stefan P

CR

Regiontrafiken i Värmland kommer ut för upphandling om ett år, trafikstart 2014.

Bussföraren

Citat från: Jan skrivet 04 oktober 2011, 14:41:28 PM
Det gäller 55 normalbussar med CNG drift. Man önskar även pris på CNG drivna ledbussar som option. Anbudet ska vara inne senast 11-12-12

Observera att det som nämns om ledbussar avser en mindre komplettering under avtalets gång om resandet ökar och inte en option att använda 55 ledbussar.

Att notera f.ö är att bussarna ska vara av låggolvsmodell och ha minst 40 sittplatser, detta torde innebära att vanliga 12 m bussar inte blir aktuella

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 15:21:58 PM
Att notera f.ö är att bussarna ska vara av låggolvsmodell och ha minst 40 sittplatser, detta torde innebära att vanliga 12 m bussar inte blir aktuella

Låggolv = Förbud mot lågentré?
Dvs tvärt emot upphandlingen av Umeås tätortstrafik är det var krav på lågentré, samt förbud mot låggolv.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 17:59:42 PM
Låggolv = Förbud mot lågentré?
Dvs tvärt emot upphandlingen av Umeås tätortstrafik är det var krav på lågentré, samt förbud mot låggolv.

Nu är det ju så att vokabuläret låggolv i de upphandlande trafikhuvudmännens värld kan översättas i både lågentré och låggolvsbussar, ska man enbart ha endera varianten specas det speciellt.

Dock är det nog ganska sannolikt att det blir fråga om en 3 axlig låggolvsbuss som de flesta kommer att offerera eftersom det förutom sittplatser 40< även är krav på stolsavstånd vilket nog utesluter en 12 m buss med tätortsdörrställning.

Jan

Citat från: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 15:21:58 PM
Observera att det som nämns om ledbussar avser en mindre komplettering under avtalets gång om resandet ökar och inte en option att använda 55 ledbussar.

Kära forumkollega, var står det om 55 ledbussar i mitt inlägg?
I branschen i 40 år

bjorn_k

Citat från: Jan skrivet 04 oktober 2011, 18:44:50 PM
Kära forumkollega, var står det om 55 ledbussar i mitt inlägg?
Fast nog kunde man ha tolkat det så om man ville... Nåja, spelar inte nån roll om 100 år iaf!  8)

Jan

Jag rättar mig och säger såhär, anbudet gäller 55 normalbussar med minst 40 sittplatser, man vill också ha in dagspris på ledbussar med CNG drift för eventuellt kommande trafik.
I branschen i 40 år

1896

AO

Har alltså samtliga bussar krav på minst 40 sittplatser?

Vilka tillverkare erbjuder boggibussar med gas idag? MAN åtminstone, men i övrigt då?

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 18:16:37 PM
Nu är det ju så att vokabuläret låggolv i de upphandlande trafikhuvudmännens värld kan översättas i både lågentré och låggolvsbussar, ska man enbart ha endera varianten specas det speciellt.

Precis så, och därav min fråga. Det vore ju smidigare om rätt termer även kunde användas i trafikhuvudmännens värld, så även vi kunde veta vad de kräver. Klart, tydligt och utan frågetecken.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 21:18:57 PM
Precis så, och därav min fråga. Det vore ju smidigare om rätt termer även kunde användas i trafikhuvudmännens värld, så även vi kunde veta vad de kräver. Klart, tydligt och utan frågetecken.

De tror väl att det ser bättre ut mot skattebetalarna att överdriva andelen låggolv...

Peter L

Citat från: AO skrivet 04 oktober 2011, 20:43:26 PM

Vilka tillverkare erbjuder boggibussar med gas idag? MAN åtminstone, men i övrigt då?

Solaris

Bussföraren

Citat från: AO skrivet 04 oktober 2011, 20:43:26 PM

Ja minst 40 pl
Men om det går att lösa med 13 m 2 axliga har jag inte räknat på ännu.

Antar att Citaro kan levereras i användbart utförande också.