Tigerbuss i Kolmården

Startat av bilomnibussen, 30 september 2011, 19:28:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! När det blir dagsljus, gå in på nånting som heter ungefär webbkameror....tiger. Då får ni upp en gammal Hägglundare vars överdel numera tycks ha blivit bostad åt tigrar.
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Vilket Hägglundare är det ??

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Det är någon gammal stadsbuss, det finns bara linjenummerskylt framtill. Kanske från ca 1958 eller nåt. Du får se efter när det blir ljust.
Mvh Jan G

mil

det är inte bostad till tigrarna utan folk kan via en speciell passage gå in i den bussen och vara bland tigrarna

Mats Karlsson

Den här bussen var väl uppe till diskussion på BussSnack för några år sedan. Jag vill minnas att det bara är överdelen av karossen som har ställts upp som skydd för tigrarna. Jag kommer inte ihåg om vi kom fram till var bussen härstammade från. Någon som minns?

Björn Forslund


Jag hittade en tidigare tråd om denna buss, men vi tycks inte ha kommit fram till någon avgörande information om bussen då.
Ingen som varit in o kollat efter ev skyltar?

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17996.0

Mats Karlsson

#6
Kan det vara en av Linköpings Trafiks bussar nr 40-46, Volvo B65506 år 1960, vilka skrotades 1979? Tigerbussen är tydligen kapad i anslutning till mittdörren och har fått bakstammen ditsatt direkt efter mittdörren.

Tillägg:
Jag har blivit osäker. Frågan är om det är en frontmotor, men i så fall kan årsmodellen tidigast vara 1962/63. Det kan ju vara en buss från annan stad än Linköping. Ovan nämnda Linköpingsbussar hade väl dörrar 1-2-0 och Tigerbussen verkar ha haft 1-1-0. Någon som har nya förslag varifrån bussen kan komma ifall det rör sig om en B715? Från Umeå?


BengaB40

Hej! På takfronten står MOSKVA på ryska! Kan det vara en gammal stadsbuss därifrån? Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 01 oktober 2011, 15:02:49 PM
Hej! På takfronten står MOSKVA på ryska! Kan det vara en gammal stadsbuss därifrån? Hälsn. BengaB40

Verkar väl lite av att "gå över ån för att hämta vatten" om man måste ända till Ryssland för att hämta en skrotbuss? Finns gott om sådana på hemmaplan, och det ser dessutom ut som en genuin hägglundare.

BengaB40

Hej igen! Jo, det har du rätt i, väldigt lik en Hägglund ca. 1960! När jag såg den tilltufsade fronten och de ryska bokstäverna gick tanken genast till den stora staden österut! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 oktober 2011, 12:04:43 PM
Kan det vara en av Linköpings Trafiks bussar nr 40-46, Volvo B5506 år 1960, vilka skrotades 1979? Tigerbussen är tydligen kapad i anslutning till mittdörren och har fått bakstammen ditsatt direkt efter mittdörren.

Tillägg:
Jag har blivit osäker. Frågan är om det är en frontmotor, men i så fall kan årsmodell tidigast vara 1962/63. Det kan ju vara en buss från annan stad än Linköping. Ovan nämnda Linköpingsbussar hade väl dörrar 1-2-0 och Tigerbussen verkar ha haft 1-1-0. Någon som har nya förslag varifrån bussen kan komma ifall det rör sig om en B715? Från Umeå?


Men någon bussnackare måste väl ha varit inne i bussen? Volvo ser det ut som om man tittar på instrumentkonsolen. Men är det inte ett kylarlock framtill?
Vi kanske får fixa en utfärd till Kolmården för att forska vidare?

BengaB40

Hej åter igen! Kan inte släppa tanken på bussens ditmålade ryska bokstäver Moskva/Vladivostok. Kan det ha varit några svenska äventyrare som köpt en utrangerad buss för att göra en resa mellan städerna. Ingen dålig sträcka i så fall! Kanske fick de vända på vägen och lämnade bussen på någon skrot vid återkomsten hem till Sverige? Sedan hamnade den måhända i djurparken för sitt nya ändamål! Fantasin rusar iväg! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Jag har faktiskt haft samma tanke!

Fredrik Klint

Jag har en bild på bussen, tagen förra året. Har laddat upp den här i fullstorlek om någon vill försöka se detaljer;
http://www.flickr.com/photos/46535856@N08/6201375760/sizes/o/in/photostream/