Malmö får "superbussar"

Startat av mushkot, 20 september 2011, 21:00:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: bjornm skrivet 27 september 2011, 10:42:53 AM
Om man läser Sydsvenskans artikel, så ser man att Malmö stad tänker skapa gräddfiler för dessa bussar. Kanon! Men en fråga: Varför skapar man inte dessa gräddfiler idag? Problemen med linje 5 har väl funnits sedan den startade och den gamla, linje 11, borde väl dragits med samma problem, fast i glesare avgångar! Jag tror inte kapaciteten inte räcker till i dagens 18-meters vagnar, utan att fenomenet att de alltid kommer i grupp är problemet.

Ja, det är lite märkligt att det skulle krävas ett principbeslut att bygga spårväg för att kunna ordna sammanhängande bussfiler på en av Malmös bredaste gator för en av Malmös tyngsta busslinjer. Men bilen verkar vara helig i Malmö. Det sägs att tongivande tjänstemän inom Malmö kommun har en mycket bilframkomlighetsbefrämjande agenda vilket till exempel har resulterat i att huvudgatorna i Västra hamnen är 40 (fyrtio) meter breda! Som en jämförelse är det bredare än Kungsportsavenyn i Göteborg eller Sveavägen och Götgatan i Stockholm och brett nog för att gatan i sig ska fungera som en barriär i staden även vid väldigt låga (eller inga!) trafikmängder. ("Standardgatan" i den svenska 1800-talsstaden, med två körfält, två parkeringsfält och hyfsat breda trottoarer, är f.ö. 18 meter bred.)

mushkot

Citat från: Anders Noren skrivet 27 september 2011, 11:35:44 AM
...vilket till exempel har resulterat i att huvudgatorna i Västra hamnen är 40 (fyrtio) meter breda!...
Men det är ju bra, där kan man ju med endast lite färg fixa till rena bussfält.