Malmö får "superbussar"

Startat av mushkot, 20 september 2011, 21:00:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

Malmö ska få gasdrivna 25-metersbussar. Verkar som om solaris blir leverantör.

Läs mer här:
http://www.kristianstadsbladet.se/inrikes/article1547665/Varldspremiar-for-superbussar.html

Walter

Verkar ju bli Nobina som får köra dessa om det blir verklighet
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Intressant! Detta koncept har diskuterats och utretts tidigare, men då fanns det inga passande bussar som körde på gas. Är tydligen på G alltså.

Ersa

– "Man kan se det här som en förberedelse för spårvagn, säger Mats Persson (FP), ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd".

Cyklisten

"I trafik: I dag ingenstans, även om en dieseldriven variant på 18 meter kör i Paris."
Hur menar de? 18-meters dieselbussar går ju i de flesta städer, BRT i sig är också en lösning som finns i fler städer, samma gäller dubbelledbussar. Så var är detta som är så unik för Malmös planerade trafik, utom gashybridtekniken?
Sedan undrar jag om det är rätt väg med att använda en relativt ny och obeprövad drivlina på en linje som kräver hög driftsäkerhet för att allt ska fungera. Bättre att satsa på vanlig gasdrift.

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 21 september 2011, 14:49:43 PM
"I trafik: I dag ingenstans, även om en dieseldriven variant på 18 meter kör i Paris."
Hur menar de? 18-meters dieselbussar går ju i de flesta städer, BRT i sig är också en lösning som finns i fler städer, samma gäller dubbelledbussar. Så var är detta som är så unik för Malmös planerade trafik, utom gashybridtekniken?
Sedan undrar jag om det är rätt väg med att använda en relativt ny och obeprövad drivlina på en linje som kräver hög driftsäkerhet för att allt ska fungera. Bättre att satsa på vanlig gasdrift.

Om de skrivit fel och menade 25 meter, så finns ju den längden betydligt närmare än Paris.
Dvs i Göteborg.

Men journalister och även branschfolk är för roliga ibland. Som t.ex nu när SL 676 fick dubbeldäckare denna midsommar, och både branschfolk och media sa att dessa var "de första dubbeldäckarna i linjetrafik i Sverige". Nja... Skåne har ju provat först, sen Norrlandskusten från 2002, och därefter Östergötland och Borås-Göteborg? ;)

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 20 september 2011, 21:00:11 PM
Malmö ska få gasdrivna 25-metersbussar. Verkar som om solaris blir leverantör.

Men om Solaris eller nån annan "kontinentaleuropeisk" leverantör ska begga och leverera, hur blir det då med motorplacering och drivaxel? Volvos B9S är ju mig veterligen den enda 25-meters dubbelleden som har drivning på andra axeln, vilket nog borde vara en förutsättning för att kunna köra i Norden. Jag har svårt att tänka mig att en 25-meter pusher med motor och drivning bak fungerar så bra vintertid.

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 15:25:34 PM
Men om Solaris eller nån annan "kontinentaleuropeisk" leverantör ska begga och leverera, hur blir det då med motorplacering och drivaxel? Volvos B9S är ju mig veterligen den enda 25-meters dubbelleden som har drivning på andra axeln, vilket nog borde vara en förutsättning för att kunna köra i Norden. Jag har svårt att tänka mig att en 25-meter pusher med motor och drivning bak fungerar så bra vintertid.

Har inte Van Hool en dubbelledad variant med sidmotorplacering? Återstår "bara" att uppdatera motorn till en gasmotor och slänga på några tankar på taket...  ;)

Mikael Ringmarck

Det här är så löjligt att jag får lust att spy. Vadå SUPERBUSSAR?? Släng på en våning till så kan vi börja diskutera saken.

Peter L

Citat från: Mrbuss skrivet 21 september 2011, 15:57:46 PM
Det här är så löjligt att jag får lust att spy. Vadå SUPERBUSSAR?? Släng på en våning till så kan vi börja diskutera saken.

Som sagts tidigare, begreppet är inte helt tydligt, men det är inte bussen som sådan som avses utan hela konceptet "kör buss - tänk spårvagn/tåg". Alltså egna filer, signalprioritering vid trafikljus, ingen biljettavisering av förare etc.

Cyklisten

Så "superbussar" är samma som BRT? Och detta har existerat på flera ställen, bl.a. i Brasilien om jag minns rätt.

Fredde

Som sagts så har Van Hool bussar för BRT-trafik, i form av ExquiCity, 18 eller 24 meter, hybrid (diesel/el).

Eller varför inte en AG300 Hyb, 18,4 meter, diesel/el, 54 sittande och braskaminmotor.

Rikard

Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 15:19:33 PM
Om de skrivit fel och menade 25 meter, så finns ju den längden betydligt närmare än Paris.
Dvs i Göteborg.

Bussarna här i Göteborg som Veolia kör på linje 16 är 24 meter om jag inte missminner mig.
Rikard