Malmö får "superbussar"

Startat av mushkot, 20 september 2011, 21:00:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Rikard skrivet 22 september 2011, 02:03:02 AM
Bussarna här i Göteborg som Veolia kör på linje 16 är 24 meter om jag inte missminner mig.

Så... 24 meter = Normal buss, men 25 meter = Superbuss? ;D

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 15:25:34 PM
Men om Solaris eller nån annan "kontinentaleuropeisk" leverantör ska begga och leverera, hur blir det då med motorplacering och drivaxel? Volvos B9S är ju mig veterligen den enda 25-meters dubbelleden som har drivning på andra axeln, vilket nog borde vara en förutsättning för att kunna köra i Norden. Jag har svårt att tänka mig att en 25-meter pusher med motor och drivning bak fungerar så bra vintertid.

Nu ska vi nog inte ta för hårt på illustrationen, om trafikutövaren själv ska köpa bussarna så kan det bli vilken leverantör som helst, och om Skånetrafiken ska tillhandahålla dem (vilket man ju frångått i den senaste upphandlingen) så måste inköpet upphandlas enligt LOU, i det senare fallet lär det bli MAN som tar dem kontraktet som i de flesta fall genom aggresiv prissättning och betalningsvillkor.

F.ö kommer ju det planerade införandet av dubbelledbussar att beröra bägge trafikavtalen, detta var ju en av stötestenarna i den avbrutna upphandlingen då operatören inte hölls skadeslös vid införandet av ett nytt linjenät och dito bussar en kort tid efter att avtalet trätt i kraft.

Den vinnande operatören hade alltså först fått anskaffa normala gasbussar av vilka ett större antal efter några år blivit övertaliga med 7 år kvar på avskrivnings/avtalstiden.

Inte märkligt att anbuden blev få och priset högt för att täcka dessa extrema extrakostnader

mushkot

Det som verkar menas med först i världen verkar vara långa el/gashybrider med "supercaps", dvs superkondensatorer för återvinning av bromsenergi. Så var det ÄNTLIGEN dags för det jag efterlyst i varenda hybridtråd verkar det som!  :)

Anders Noren

Citat från: Cyklisten skrivet 21 september 2011, 20:21:59 PM
Så "superbussar" är samma som BRT? Och detta har existerat på flera ställen, bl.a. i Brasilien om jag minns rätt.

Superbussar syftar i det här sammanhanget på att de är dubbelledade.

Bussfiler och signalprioritering är inget revolutionerande.

Peter L

Citat från: Anders Noren skrivet 22 september 2011, 09:46:55 AM
Superbussar syftar i det här sammanhanget på att de är dubbelledade.

Bussfiler och signalprioritering är inget revolutionerande.

Inte dubelledade bussar heller...  ;)

Anders Noren

Citat från: Peter L skrivet 22 september 2011, 15:50:35 PM
Inte dubelledade bussar heller...  ;)

En busstyp som de flesta svenskar inte ens känner till, än mindre har sett i verkligheten?

Peter L

Citat från: Anders Noren skrivet 22 september 2011, 17:03:00 PM
En busstyp som de flesta svenskar inte ens känner till, än mindre har sett i verkligheten?

Att de flesta svenskar inte har sett busstypen gör den knappast revolutionerande i mina ögon, men tydligen i dina så det är inte lönt att diskutera det mer.

Anders Noren

Citat från: Peter L skrivet 22 september 2011, 20:53:56 PM
Att de flesta svenskar inte har sett busstypen gör den knappast revolutionerande i mina ögon, men tydligen i dina så det är inte lönt att diskutera det mer.

Sydsvenska Dagbladet riktar sig till en målgrupp där endast en minoritet av läsarna kan betecknas som bussnördar.

Ersa

Men det är inte ordet "superbussar" jag reagerade på, utan "världspremiär". Dvs först i hela världen.

Stefan K

Citat från: mushkot skrivet 20 september 2011, 21:00:11 PM
Malmö ska få gasdrivna 25-metersbussar. Verkar som om solaris blir leverantör.

Enligt uppgift var Solaris den enda tillverkare som ville erbjuda en 25 m-buss med gasdrift. Andra tillverkare var tillfrågade men kunde inte erbjuda produkten.

M

Citat från: Stefan K skrivet 23 september 2011, 18:51:10 PM
Enligt uppgift var Solaris den enda tillverkare som ville erbjuda en 25 m-buss med gasdrift. Andra tillverkare var tillfrågade men kunde inte erbjuda produkten.

Kan så vara att Solaris chansar. Långled går ju att få från Volvo eller Van Hool. men hybrid med superkondingar? jag är skeptisk. 25 Metersbuss som hybrid lär ju vara en seriehybrid, jag hoppas att dom har drivning på axel ett och två i det läget,ZF har ju hjulmotorer så det är ju möjligt. Motorn kan ju sitta var som helst i så fall. Sedan är jag något skeptisk mot superkondingar. Visst det går att lagra SPÄNNING i dylika men det blir inte speciellt mycke AMPERTIMMAR i dom. Aningen bättre med batterier i det läget.Sedan om det är hängande eller stående pedaler kan ju kvitta. :-)

/M

mushkot

Njaä, tror (hoppas) snarare på en parallellhybrid, på så sett kan du nyttja all installerad effekt. Även att man valt kondingar tyder på det, då det som sagt inte går att lagra speciellt mycket effekt i dessa. Allt tyder på en charge sustaining hybrid, där endast återvinning av bromsenergi är aktuellt. Då behövs inte vidare mycket lagring...

M

Citat från: mushkot skrivet 24 september 2011, 15:49:51 PM
Njaä, tror (hoppas) snarare på en parallellhybrid, på så sett kan du nyttja all installerad effekt. Även att man valt kondingar tyder på det, då det som sagt inte går att lagra speciellt mycket effekt i dessa. Allt tyder på en charge sustaining hybrid, där endast återvinning av bromsenergi är aktuellt. Då behövs inte vidare mycket lagring...
Bara dom inte försöker arr driva på sista axeln.

mushkot

Nej, där borde ju även förnuftet säga stopp. Men det är ju fullt möjligt med driv på alla axlar, även för en parallellhybrid.

bjornm

Om man läser Sydsvenskans artikel, så ser man att Malmö stad tänker skapa gräddfiler för dessa bussar. Kanon! Men en fråga: Varför skapar man inte dessa gräddfiler idag? Problemen med linje 5 har väl funnits sedan den startade och den gamla, linje 11, borde väl dragits med samma problem, fast i glesare avgångar! Jag tror inte kapaciteten inte räcker till i dagens 18-meters vagnar, utan att fenomenet att de alltid kommer i grupp är problemet.