Bildgåta - vad är kopplingen?

Startat av Andreas91, 14 september 2011, 23:30:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Ja, precis - vad är kopplingen mellan den övre bilden från Cityterminalen med en engelsk trädgård? :P OBS! Det går säkert att hitta flera kopplingar mellan bilderna, men det är en mycket speciell som efterfrågas...


Ledtrådar kommer efter hand. Tror att denna bildgåta är rätt svår, men det får vi väl se efter ett tag.  ;)

Lycka till!  :)

Jacob

Vet inte om jag förstår frågan till 100%, men den enda likheten jag kan hitta är:

Bild 1: människor står i klump bakom en buss

Bild 2: stenar står på samma sätt, fast framför nåt slags hus.

Var säkert en usel gissning :P

Sedan noterar jag även en blond kvinna(?) till höger i bilden på trädgården, kan hon ha något med kopplingen att göra?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Andreas91

Nja, du är inne lite på rätt spår, men ändå inte...  ;D Jag kan säga så här: Kvinnor är tyvärr inte den koppling som åtminstone åsyftas. :P Svaret du gav på bild 1 är närmare, men inte riktigt rätt tyvärr.  ;)

JDS

Båda bilderna lutar rejält åt höger  ;D

Mats Karlsson

Kan det handla om "personerna bakom" någonting? Personer bakom bussen. Personer bakom ett minnsesmärke(?) i en trädgård.

Andreas91

JDS: Jaja...  ;D Det är dock inte den koppling som eftersöks.  :P

Mats: Ja, det bränns lite, men det är inte riktigt där än. ;)

Andreas91

Både Jacob och Mats är inne på rätt spår. Det har att göra med vad folkmassan gör på den övre bilden. Biljard kanske kan hjälpa er på traven? :)

Olof Lagerkvist

Citat från: Andreas91 skrivet 15 september 2011, 09:00:50 AM
Både Jacob och Mats är inne på rätt spår. Det har att göra med vad folkmassan gör på den övre bilden. Biljard kanske kan hjälpa er på traven? :)

Personer som köar alltså!  ;D
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Andreas91

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 15 september 2011, 09:35:30 AM
Personer som köar alltså!  ;D

Jo, precis så! :) Första hjälpordet är köar i form av ett substantiv och i singularisform, dvs. kö.  :P En del av bildgåtan är klar, men det är fortfarande en bit kvar till hela lösningen. Vad är det för koppling som eftersöks mellan kö och en engelsk trädgård? :p

Andreas91

Minskade intresset?  :-\  ;D För att göra det lite lättare för er, så syftar jag på just engelsk trädgård. Därmed menas, att det kanske inte bara är en engelsk trädgård det handlar om, utan engelsk kanske även kan hjälpa er på vägen dit... Ehm... Nu kanske jag avslöjade det hela, men...  :P

Jacob

Aha, engelsmän är kända för att vara bra på att köa, och det är just vad bussresenärerna gör, kanske är de rent av engelsmän? ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Andreas91

Citat från: Jacob A skrivet 15 september 2011, 23:19:31 PM
Aha, engelsmän är kända för att vara bra på att köa, och det är just vad bussresenärerna gör, kanske är de rent av engelsmän? ;)

//Jacob
Iofs är det möjligt att det var en grupp med engelsmän som hade gjort en dagstripp till Mariehamn via Kapellskär, men det är tyvärr inte heller rätt koppling. :P Du har engelsk och kö - vad kan du bilda av det? :)

Mats Karlsson

Svårt. Jag kastar därför ur mig det enda som dyker upp i huvudet just nu: Barbeque!


Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Andreas91

Jag tycker att ni har kämpat tappert med denna bildgåta, men det är inte riktigt framme vid rätt svar ännu. Jag har dock bestämt mig för att avslöja hemligheten: det rör sig om uttal!  ;D Kö och engelsk var Mats rätt nära på, med barbeques sista stavelse que. Svaret var dock que + ue, vilket ju är lika med kö på engelska, som folk gör på bilden. För que och queue är dock uttalet detsamma! ;) Trädgårdsbilden är ifrån en av Londons kända naturområden, nämligen Kew Gardens i sydvästra London. Svaret är: Kew resp. queue = lika uttal!  :)