Nu har det hänt igen, 12-åring fick inte följa med bussen

Startat av Lars, 12 september 2011, 10:45:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

New_options

Citat från: Björn Ax skrivet 12 september 2011, 13:36:24 PM
Det är konstigt att alla fortfarande tror att åka buss är en rättighet. Åka buss kostar pengar och vi förare måste följa dom regler som har bestämts av huvudmannen.

Nu kommer säkert flera att klaga och säga att man måste ju vara mänsklig. Visst kan jag vara det och låta folk åka med men det beror helt på hur jag uppfattar personen.

Säger du inte emot dig själv lite där?

MartinMartin

Men så här är det ju med alla gränser....
Nån stackare bor ju nära en zongräns, nån reser precis efter tidsgränsen, nån parkerar
över tiden med ett par minuter.

Men någonstans måste ju gränsen gå... Ska man bjuda på 15 minuter till så är det ju synd om
den stackarn som kommer efter 16 minuter och vill kliva på

Hela tiden så är nån nära gränsen.

Enklast är ju helt klart om alla är stenhårda vid gränsen så är det inget att fundera på.

Därmed inte sagt att Jag är nån paragrafryttare utan jag kör nog mera på Jims linje.
Jag informerar, sen är mitt jobb klart.

Jag kör buss, bedriver inte nån uppfostringsanstalt eller utkastarverksamhet.

JDS

Citat från: rengmark skrivet 12 september 2011, 22:59:08 PM
Kan ta ett exempel från SL-trafiken. Jag har i ett år försökt få fram giltighetstiden om man stämplar 4 kuponger. En del uppger 2 timmar generellt, medan andra menar att man måste åka i alla 3 zonerna för att detta ska gälla.

Läs taxehandboken sida 30:

"Fyra kuponger gäller för resa i samtliga tre zoner och sista delresan skall påbörjas inom två timmar".

Alltså, om någon vill stiga på din buss som avgår kl 12.44 och visar upp fyra kuponger stämplade 10.45, så får de åka med. Fler villkor finns inte!

MartinMartin

Citat från: JDS skrivet 13 september 2011, 12:39:58 PM
Läs taxehandboken sida 30:

"Fyra kuponger gäller för resa i samtliga tre zoner och sista delresan skall påbörjas inom två timmar".

Alltså, om någon vill stiga på din buss som avgår kl 12.44 och visar upp fyra kuponger stämplade 10.45, så får de åka med. Fler villkor finns inte!

Det här var intressant. När jag hade taxeutbildning så fick jag lära mig att det bara gällde 4 kuponger som var stämplade vid samma tillfälle,
men det har man tydligen gått ifrån, så nu kan man kompletera upp och få åka i 3 timmar om man vill.
Man stämplar 3 kuponger när man kliver på och när timmen ska gå ut så tar man en 4:e kupong och har då giltig
biljett i alla zoner i ytterligare 2 timmar eftersom det ju klart står "senaste stämplade tiden gäller för hela zonbiljetten".

JDS

Citat från: MartinMartin skrivet 13 september 2011, 12:46:38 PM
Det här var intressant. När jag hade taxeutbildning så fick jag lära mig att det bara gällde 4 kuponger som var stämplade vid samma tillfälle,
men det har man tydligen gått ifrån, så nu kan man kompletera upp och få åka i 3 timmar om man vill.

Teoretiskt sett till och med i fyra timmar, om biljetten stämplats i tre etapper (2+1+1 kuponger). Detta inträffar ju endast med kupongbiljetter, liksom en del andra lustigheter som sammanhänger med hur viseringsreglerna är formulerade. Jag tror att SL kalkylerar med att det är enklast så, så länge nu kupongerna finns kvar. De maskinutfärdade zonbiljetterna är inte tvetydiga på samma sätt, där står det redan från början vilka zoner man får åka i och hur länge. (Tyvärr innebär ju detta att den, som ändrar sig och vill åka längre bort, får köpa en helt ny biljett den dag kupongerna försvinner!)

Björn Ax

Citat från: New_options skrivet 13 september 2011, 11:53:02 AM
Säger du inte emot dig själv lite där?

Jo visst gör jag det. Men vi är ju mänskliga också. Jag försöker så långt som möjligt att folk ska betala för sin resa MEN ibland kan man ju ge undantag. Det är inte så ofta jag gör det men det händer. Jag ska ju också kunna försvara varför jag lät någon åka gratis om det är någon annan i bussen som ringer och klagar på att jag låter folk åka gratis. Finns ju sådana människor också. Jag har minsann betalat min resa så varför får h*n åka gratis.

Åkarns Kalle

När ämnet är uppe hur är det med Praktik/Prao/Pryo iofs är man kanske äldre då men

Iofs gick jag på gymnasiet då men skolan påstod att mitt gymnasiekort gällde så att jag kunde åka
till och från praktik vilken tiden den än slutade/började det gjorde det inte....

Kortet slutade gälla kl 18:00 jag slutade vissa dagar kl 19:00 bussen hem gick 19:15
Jag fick då olika bemötanden av chaufförerna

Skolan däremot lovade att det skulle vara ordnat men det blev det inte på länge
tillslut förlängdes kortet så det gällde till kl. 20:00 och allt blev frid & fröjd

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

lil-sis

Skolkortet gäller ju de tider som är angivna.

Hamnar praktiken på andra tider får skolan fixa det.

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 16 september 2011, 19:59:55 PM
Skolkortet gäller ju de tider som är angivna.
Hamnar praktiken på andra tider får skolan fixa det.

Du menar att skolan, eleven och föräldrarna ska kunna planera lite i förväg?

Mittlinje

Skolan har alltid det yttersta ansvaret för att elever kan komma hem. Särskilt estetiska linjer har "kvällstudier" och två av mina döttrar fick alltid skolkort som gällde alla tider, s k skolkort +. Om de t ex var på teaterföreställning i Göteborg och kom hem sent fanns ingen förbindelse till hemmet, då fick dottern oftast taxiresa hem såvida inte någon av lärarna hade vägarna förbi. Vi behövde aldrig ifrågasätta hur hon skulle komma hem, skolan skötte detta exemplariskt.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 20:56:15 PM

;D ;D
Hur kan man ens komma på tanken  8)

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 20:56:15 PM

Jag vet att det är lite mycket begärt men jag är hoppfull!

Bussföraren

Citat från: Mittlinje skrivet 17 september 2011, 11:03:21 AM
Skolan har alltid det yttersta ansvaret för att elever kan komma hem. Särskilt estetiska linjer har "kvällstudier" och två av mina döttrar fick alltid skolkort som gällde alla tider, s k skolkort +. Om de t ex var på teaterföreställning i Göteborg och kom hem sent fanns ingen förbindelse till hemmet, då fick dottern oftast taxiresa hem såvida inte någon av lärarna hade vägarna förbi. Vi behövde aldrig ifrågasätta hur hon skulle komma hem, skolan skötte detta exemplariskt.

Skolans ansvar för resorna upphör när man kommer upp i Gymnasiet, då anses man kunna hantera detta själv.
Givetvis kan enstaka kommuner ha en annan policy men det har jag aldrig upplevt, det är ju en frivillig utbildning till skillnad mot Grundskolan.

Micke.L

Lite halvt OT, men min kompis höll på att bli avkastad av Roslagsbanan igår för att hans terminskort (plus) "fungerade när det inte borde fungerat" enligt konduktören.

Borde inte alla inom SL ha koll på vad det finns för olika kort/remsor? Även fast min kompis försökte förklara att det var ett pluskort som gällde dygnet runt vägrade han tro honom...

JDS

Citat från: Micke.L skrivet 17 september 2011, 23:23:24 PM
Lite halvt OT, men min kompis höll på att bli avkastad av Roslagsbanan igår för att hans terminskort (plus) "fungerade när det inte borde fungerat" enligt konduktören.

Borde inte alla inom SL ha koll på vad det finns för olika kort/remsor? Även fast min kompis försökte förklara att det var ett pluskort som gällde dygnet runt vägrade han tro honom...

Det finns inget som heter terminskort längre. Antingen har man en skolbiljett eller en fritidsbiljett eller både och (s k pluspaket). Dubbla biljetter på samma kort kan vara lite förvirrande men just den här kombinationen borde inte komma som någon överraskning för konduktören.

Det är ju svårt att kommentera med så lite information som du ger här. Var du med när det hände, eller frågar du bara baserat på vad din kompis berättat för dig?

Kan ju vara så att han gjorde något annat som irriterade konduktören. Tonåringar i grupp uppträder ofta på ett allmänt irriterande sätt, vissa mår dåligt av detta och börjar leta efter något att sätta dit dem för. Kanske lätt att man tolkar biljetterna fel av misstag då...