Nu har det hänt igen, 12-åring fick inte följa med bussen

Startat av Lars, 12 september 2011, 10:45:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1543228/12-aring-avkastad-fran-buss.html

En kille gick på bussen 4 minuter försent och då fick han inte följa med eftersom skolkortet slutade gälla kl 20.00
Visst reglerna säger att han i så fall ska betala eller lämna bussen, men vad är egentligen rätt i en sådan situation.
Själv hade jag tagit med honom och han hade troligtvis planerat att åka före 20.00 kanske bussen t.o.m. var lite sen.
Dessutom så är det ju bara giltigheten vid ombordstigningen som biljettmaskinen läser så om han klivit ombord 19.59 så hade ju kortet varit giltigt och då hade säkert föraren inte märk något. Ett skolkort har ju ofta begränsad giltighet i tid och då ska väl egentligen innehavaren kliva av bussen när detta klockslag infaller. Ska vi stoppa efter linjen och slänga av trafikanter? Regler ska ju följas.
Nästa viktiga i detta samanhang vad gäller föräldraansvar, skicka med grabben pengar så han kan betala en biljett om kortets giltighet gått ut så han tar sig hem, eller ett laddat värdekort eftersom det troligtvis även är kontantlöst.

I  VTAB (Värmlandstrafik) behöver inte detta inträffa då alla förare är utrustade med inbetalningskort för att betala resan i efterskott om pengar saknas, visserligen med en extraavgift på 50 kr men det löser många problem!

swedebear

Nu är ju inte jag bussförare men jag tror att jag i det läget skulle ha låtit pojken följa med även om det strikt regelmässigt hade varit fel, just eftersom det var väldigt precist med tiden och buss kan ha varit sen etc

Bussföraren

Visst ska man kunna göra undantag, biljettmaskinen registrerar avgångstiden och aktuell tid.

I detta fall var avgångstiden 20:04 och kortet gäller för turer med avgångstid t.om 20:00, alltså solklart att kortet inte gällde.

Det är turens avgångstid som är styrande, inte vad klockan råkar vara, bussen kan ju vara 20 min sen.....

Lars

Citat från: Bussföraren skrivet 12 september 2011, 12:07:09 PM
Visst ska man kunna göra undantag, biljettmaskinen registrerar avgångstiden och aktuell tid.

I detta fall var avgångstiden 20:04 och kortet gäller för turer med avgångstid t.om 20:00, alltså solklart att kortet inte gällde.

Det är turens avgångstid som är styrande, inte vad klockan råkar vara, bussen kan ju vara 20 min sen.....
I detta skiljer sig beroende på var i landet man befinner sig, det är ju så många olika system. Men i skåne är det säkert så att avgångstiden styr.

Bussföraren

Citat från: Lars skrivet 12 september 2011, 12:15:49 PM
I detta skiljer sig beroende på var i landet man befinner sig, det är ju så många olika system. Men i skåne är det säkert så att avgångstiden styr.

På platser där aktuell tid styr är det ju förarens ansvar att sätta sig över maskinens beslut i det fall där bussen är försenad, ganska enkelt alltså.

Det gäller ju även övergångsbiljetter och i förekommande fall 24 tim/36 tim/72 tim kort

Peter L

Märklig snyfthistoria. Någon följer inte regelverket och går till tidningarna med en snyfthistoria. En icke-nyhet alltså! Sedan är det "som vanligt" att huvudmannen (Skånetrafiken i detta fallet) går emot sina egna regler och tycker att det var fel agerat av bussföraren. Fast, är det Skånetrafikens officiella synpunkt eller är det en personlig åsikt? För av vilken anledning är det en trafikplanerare som uttalar sig i tidningen? Suck...

Björn Ax

Det är konstigt att alla fortfarande tror att åka buss är en rättighet. Åka buss kostar pengar och vi förare måste följa dom regler som har bestämts av huvudmannen.

Gillar den som i artikeln sa att det måste vara lite föräldraansvar. Det finns det alldeles för lite av idag. Har man ett barn som ska på träning och vet att skolkortet slutar fungera vid 20 så kanske man som förälder får tänka på det och skicka med barnet ett värdekort också.

Skulle själv aldrig skicka iväg min dotter på träning som slutar strax före 20 med bara ett skolkort som slutar fungera vid 20.

Nu kommer säkert flera att klaga och säga att man måste ju vara mänsklig. Visst kan jag vara det och låta folk åka med men det beror helt på hur jag uppfattar personen.

swedebear

Citat från: Björn Ax skrivet 12 september 2011, 13:36:24 PM
Det är konstigt att alla fortfarande tror att åka buss är en rättighet. Åka buss kostar pengar och vi förare måste följa dom regler som har bestämts av huvudmannen.

Gillar den som i artikeln sa att det måste vara lite föräldraansvar. Det finns det alldeles för lite av idag. Har man ett barn som ska på träning och vet att skolkortet slutar fungera vid 20 så kanske man som förälder får tänka på det och skicka med barnet ett värdekort också.

Skulle själv aldrig skicka iväg min dotter på träning som slutar strax före 20 med bara ett skolkort som slutar fungera vid 20.

Nu kommer säkert flera att klaga och säga att man måste ju vara mänsklig. Visst kan jag vara det och låta folk åka med men det beror helt på hur jag uppfattar personen.

Det sista du säger Björn är väldigt rätt, jag kan från min egna erfarenhet från kundservicebranschen säga att man behandlar personer olika beroende på hur man uppfattar personen

Ersa

Rent regelmässigt är ett skolkort till för att innehavaren ska ta sig till och från skolan. Och här är det tänkt att man inte ska åka hem från skolan så sent som efter 20:00.

Tyvärr saknas ju ofta det föräldraansvar som nämns i artikeln, och när det gäller fyra minuter får man väl lov att vara lite flexibel som servicepersonal. Det viktigaste är ju att folk tar sig hem och inte blir strandsatta. Men å andra sidan borde ju föräldrarna få betala i efterhand, så de lär sig något av händelsen. Det bästa vore ju om en efterföljande fakturering i detta fall fick föräldrarna lära sig att ta mera ansvar, utan att pojken för denna skull hade behöva blivit kvarlämnad. Idag verkar Skånetrafiken inte ha någon smidig mellanlösning liknande den som Lars skriver om Värmlandstrafiks modell.

Vi har samma skolkort här i Stockholms län, vilka slutar gälla 19:00. Men nästan alla barn som är ute och springer så sent här i krokarna har en SL-remsa med sig i plånboken = Inga bekymmer.

Sputnik

Suck, historien känns bara så idiotisk. Först sätter Skånetrafiken upp regler som är styrande, sen så säger samma Skånetrafik att det inte sköttes helt bra när reglerna följts, och att man skall prata med Veolia...

Dom får väl se till att skolkortet gäller hela trafikdygnet då, annars finns ju alltid risken att något barn blir nekat vid någon tidpunkt

Att det inte finns flexibilitet är något som trafikhuvudmannen skall bära hundhuvudet för, inte entreprenören och ABSOLUT inte chauffören...

Mvh
/Spettets vänner



mushkot

Som sagt, märklig historia. Själv har jag låtit en med skiljer åka med efter det slutar gälla, men då var det -22° ute. Hade det varit fint väder, kunde denne gott fått promenera (ganska liten stad). Det beror ju helt på omständigheter omkring, men man kan ju inte som förälder lita på att ens barn ska få åka gratis och sedan bli förbannad när h*n inte får det.

rengmark

Formellt rätt eftersom bussens avgångstid är 20.04 från Tomelilla station. Men varför kan man inte lösa en SMS-biljett?  Kontanthanteringen på bussen upphörde 1 juni. Biljetten i detta fall skulle kostat 16 kronor. Skånetrafiken och andra länshuvudmän borde utarbeta en policy om hur man ska hantera vissa situationer.
Kan ta ett exempel från SL-trafiken. Jag har i ett år försökt få fram giltighetstiden om man stämplar 4 kuponger. En del uppger 2 timmar generellt, medan andra menar att man måste åka i alla 3 zonerna för att detta ska gälla.

Bussföraren

Citat från: rengmark skrivet 12 september 2011, 22:59:08 PM
Formellt rätt eftersom bussens avgångstid är 20.04 från Tomelilla station. Men varför kan man inte lösa en SMS-biljett?  Kontanthanteringen på bussen upphörde 1 juni. Biljetten i detta fall skulle kostat 16 kronor. Skånetrafiken och andra länshuvudmän borde utarbeta en policy om hur man ska hantera vissa situationer.
Kan ta ett exempel från SL-trafiken. Jag har i ett år försökt få fram giltighetstiden om man stämplar 4 kuponger. En del uppger 2 timmar generellt, medan andra menar att man måste åka i alla 3 zonerna för att detta ska gälla.

Policyn är ju att man ska betala för sig, sedan är det ju upp till resp förare eller biljettknipsare att avgöra om och när undantag ska ske, vissa sätter ju det i system att åka gratis på skolkort utanför giltighetstiden, det fanns när jag var ung och det finns än idag, på landsbygden med ett begränsat antal förare brukar sådana försök snart stävjas, första gången är ok men upprepas det så blir det ingen resa.

Vad gäller SL frågan så finns det inget utrymme för tveksamheter där, stämplar du 4 kuponger eller köper en dito zonbiljett så gäller den i två timmar (punkt)

"Stämpling eller biljett FÖR att resa i 3 zoner gäller i två (2) timmar från stämplad tid (motsv)"

Optimal

Jag brukar låta barn åka med trots klockan är över 20.00 . Allt beror på situationen. Är klockan 23 och någon frågar om dom får åka med säger jag Nej. Men går dom bara förbi, så gör jag inget mer. Håller inte på att bråka.

yngrot

Skolkort är ju till för att åka till och från skolan och ingen skola håller på så länge. Att de gäller till 20 är ju väldigt generöst och har man barn ute på andra saker efter skoltid får man se till att ha andra giltiga biljetter med sig.  Kan ju vara så att detta barn satt i system att åka efter giltig tid och då säger man ju till nästa gång de kommer .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina