Försök med att återskapa N/V - bussars och Mälaröbussars lackeringar...

Startat av Andreas91, 04 september 2011, 05:17:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

... genom att använda Photoshop. Jag använde fantasin en del och fick till dessa alternativ. Jag kan tänkas göra om eller fixa till dom lite ytterligare efter ett tag, men det vore kul att se vad ni andra tycker. :) Keolis 5514 och Arriva 7120 är fordonen.

Originalet:

och två varianter i gul-svart skepnad:

Originalet:

och en variant i ljusblå skepnad:

Menzies

Jag gillade färgsättningen gul/svart. Men det var ju inge vidare bra gjort. Sätt dig några timmar till och öva och finslipa så

Optimal

Denna påminde nu mer om en Volvo Hess än om en Volvo Säffle/Aabenraa

Mange_buss

Tog mig friheten att använda din bild och göra en lite "bättre" färgläggning av den:
(Observera att den bara är en snabb omfärgning, utan anspråk på att vara exakt)

yngrot

Ja manges variant är väl bättre iaf..  men det skal vara inte vara så stark gul färg??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

the0fiskis

Citat från: Mange_buss skrivet 04 september 2011, 18:47:47 PM
Tog mig friheten att använda din bild och göra en lite "bättre" färgläggning av den:
(Observera att den bara är en snabb omfärgning, utan anspråk på att vara exakt)

tycker den liknar för mycekt flygbussarna (lfv) som arlanda har

Menzies

Kan den gula vara för lik Arlanda bussarna? Dom går i hel gult, de här har ju en lång svart rand längs sidorna

virtual1

Citat från: Andreas91 skrivet 04 september 2011, 05:17:00 AM
... genom att använda Photoshop. Jag använde fantasin en del och fick till dessa alternativ. Jag kan tänkas göra om eller fixa till dom lite ytterligare efter ett tag, men det vore kul att se vad ni andra tycker. :) Keolis 5514 och Arriva 7120 är fordonen.

Du målar - gör inte det, det ser för j-igt ut - det finns sätt att byta ut färgskalor i Photoshop istället, jag är ingen Photoshopmästare, men fråga  Mange-Buss så kan han nog hjälpa dig då han gjort det istället...

Andreas91

Ehm...  ::) Jag inser att jag gjorde en supertabbe genom att lägga upp mina ommålningar... Japp, dom vart absolutley rubbish, men jag håller med om att Manges vart tuff.  ;)

the0fiskis

Citat från: Menzies skrivet 04 september 2011, 19:26:15 PM
Kan den gula vara för lik Arlanda bussarna? Dom går i hel gult, de här har ju en lång svart rand längs sidorna
obs tänke mer på altnativ på detta altnativ råkade citera fel my bad  :)

Andreas91

Ja, mina första försök var trial and error, med stark betoning på error, men jag hoppas att jag kan tänkas ha lyckats bättre denna gång! ;) Jag sparar Omni-boggin ett tag och tar en MAN-led istället:

Ingen ny Mälarö-buss har gjorts so far, men istället kommer denna, 3743. Färgen grön är ett förslag på färg på SL-bussar som i framtiden kan tänkas trafikera en typ av stomlinjer, som t.ex. går på stora stråk och i områden där många bor, men som skiljer sig från många av dagens stomlinjer med blåbussar. Förorts-pendelbussar skulle man kanske kunna kalla dem. En tanke är att dessa linjer skulle finnas inom 17x-linjerna, vilket således kan innebära att vissa nuvarande stomlinjer med linjenr 17x, kan få annat x7x-nr. Tråden är en tråd där man kan diskutera ens framtidsvision om kollektivtrafiken. Läs mer här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47262.0 Här är då dom två bilderna, 3743 i röd skepnad och i en eventuell grön skepnad:

(OBS! På både MAN:en och Omni:n, så syns vissa spår av gamla lacken.  Tydligast syns det nog dock på 3743. "Slitage" eller vad man skall kalla det...  ;D)

Menzies

MAN-leden blev väldigt snygg! Fortsätt och träna på mer bussmodeller samt färger!
Typ en renodlad turistbuss i SL lack?

Peter Rost

Ingen ny Mälarö-buss har gjorts so far, men istället kommer denna, 3743. Färgen grön är ett förslag på färg på SL-bussar som i framtiden kan tänkas trafikera en typ av stomlinjer, som t.ex. går på stora stråk och i områden där många bor, men som skiljer sig från många av dagens stomlinjer med blåbussar. Förorts-pendelbussar skulle man kanske kunna kalla dem. En tanke är att dessa linjer skulle finnas inom 17x-linjerna, vilket således kan innebära att vissa nuvarande stomlinjer med linjenr 17x, kan få annat x7x-nr. Tråden är en tråd där man kan diskutera ens framtidsvision om kollektivtrafiken. Läs mer här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47262.0 Här är då dom två bilderna, 3743 i röd skepnad och i en eventuell grön skepnad:

Bussarna på 515 var SJ - orange slutet av sextio, början av sjuttiotalet. På den tiden trafikerades 515 med "riktiga bussar" Volvo Hägglunds B58:a. ;) Prova om möjligt med den orange färgsättningen så får vi se. :)

/Peter