Avlösningsplatser i Gubbängens garage

Startat av Timmis, 21 augusti 2011, 14:25:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Timmis

Hej! Är det någon som vet om man får börja och sluta på samma plats ifall man söker till Gubbängen? Hur många och var ligger avlösningsplatser.  Om man börjar i garaget kan man då få sluta i t.ex Farsta. Måste få veta innan jag söker dit då svaren är svävande från rekryteringen. ???

Mikael Ringmarck

Det ända svaret jag kan ge är: Ja, man kan börja och sluta på olika platser. Det är ju tyvärr standard på nästan alla garage i hela Stockholm. Mer än så vet jag inte.

New_options

Fast nu var frågan om man får starta och sluta på s-a-m-m-a  plats =)

Mikael Ringmarck

Citat från: New_options skrivet 21 augusti 2011, 15:30:29 PM
Fast nu var frågan om man får starta och sluta på s-a-m-m-a  plats =)

Men det beror ju helt på hur man tolkar mitt svar. Svaret är: ja, man kan börja i xx och sluta tjänsten i yy.

Carl Eric

På tal om det, exakt var ligger garaget? Letade lite på nätet men hittade inget...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MartinMartin

Man kan börja och sluta på olika platser.
På Tisdag t.ex så börjar jag på Telefonplan och slutar i Fruängen.

Citat från: calken skrivet 21 augusti 2011, 16:06:11 PM
På tal om det, exakt var ligger garaget? Letade lite på nätet men hittade inget...

Garaget ligger på Målkurvan/Majrovägen.

Citat från: Timmis skrivet 21 augusti 2011, 15:49:59 PM
Hur tar man sig till Gubbängens garage om man inte har bil? ???

Buss 172 går utanför grinden, eller en rask promenad från Gubbängen [T]

Carl Eric

Ungefär utanför Gubbängens idrottsplats?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MartinMartin

MartinMartin

Citat från: Timmis skrivet 21 augusti 2011, 17:09:41 PM
Linje 172 går ju bara en gång i halvtimmen på kvällen. Om man börjar i garaget och slutar i Farsta blir ju resan jättelång. Har man betalt för den restiden? Nobina slutar och börjar alltid på samma ställe.  :o

Tunnelbanan tar 4 minuter !!

Alla resor som ligger i tjänsten är betalda, men inte dom "privata" till och från så att säga.

Mikael Ringmarck

Nobina slutar och börjar alltid på samma ställe.  :o

Nej det stämmer inte. Du menar säkert Tyresögaraget, på andra Nobina-garage kan man börja och sluta sin tjänst på flera olika platser.

Carl Eric

Linje 172 går ju bara en gång i halvtimmen på kvällen. Om man börjar i garaget och slutar i Farsta blir ju resan jättelång. Har man betalt för den restiden? Nobina slutar och börjar alltid på samma ställe.  :o

Men om du ändå inte hade bil så är det ju inget problem?

Corny

Mitt råd är att tacka nej till anställningen. Det kommer både du och arbetsgivaren att vara tacksamma för. Du skulle inte bli gammal som bussförare med dessa bekymmer redan innan du har börjat.

Corny

Omnilasse

Citat från: Timmis skrivet 21 augusti 2011, 20:20:45 PM
Jag ringde upp en gammal kollega från Söderort och han sa att han satt och grät ibland när han slutade i Farsta och skulle hem till Axelsberg. Godkänner verkligen facket sådana resor som är obetalda? Det är ju som att jobba 9-10 timmar om man ska resa så mycket. Nu tackar jag både Conny och Söderortarn att mitt beslut är rätt. Köper en bil i veckan och jag kom undan med blotta förskräckelsen.
Visst är det så och det är inget facket kan sätta något emot så länge det inte finns i ett avtal. Tyvärr finns det ibland en övertro på vad facket kan göra. Vilket ibland leder till att misstro skapas till det lokala facket, helt i onödan. Man har hursomhelst satt till en arbetsgrupp centralt tillsammans med arbetsgivarna för att försöka hitta en lösning.

Tror nog lösningen blir någon form av kompromiss i slutändan. Det här kommer ju allt mer och har inte genomförts på alla garage ännu, men kommer nog förr eller senare till flertalet - i takt med att trafikavtal förnyas. På vissa ställen löner det sig ju inte - för att man inte har så många lämpliga avbytningsplatser. En rimlig kompromiss kanske kan vara att man får något slags tillägg om man har ut- eller intjänst som slutar/börjar långt från depån (eller iaf att man erbjuder tjänstebil eller dylikt). För som sagt kommunikationerna fungerar ju inte längre till depåerna sedan SL monterade ner det fina nattbusslinjenät man hade en gång i tiden, så man måste ju i princip åka bil till jobbet om man börjar/slutar sent. Och än värre är det förstås på andra håll utanför Stockholm. Däremot tycker jag nog man får acceptera att om man har en mellantjänst och exempelvis börjar vid Gullmarsplan och slutar vid Farsta - det är 12-13 minuter med tunnelbanan och måste ju kunna anses acceptabelt. Väljer man då att ställa sin bil i Gubbängen, så är det ju en egen prioritering.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Det tog många inlägg innan Timmis fick ett vettigt svar. Mot bakgrund av att det uppenbarligen är lätt att kollra bort folk angående vad som egentligen menas med arbetstid, så är det kanske inte så konstigt att rekryteringen också gav luddiga svar...

Vi behöver inte gå igenom begreppen, jag vet vad som gäller. Men jag tror att Kommunal begick ett förfärligt misstag när man en gång i tiden gick med på att ha restid utanför arbetstiden, för det måste man faktiskt någon gång ha gjort även om jag är osäker på när det skedde.