Kalla hållplats för station?

Startat av Robert T, 10 augusti 2011, 12:17:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nyköping Södra (Nks) ju klassad som en station, men med ytterst litet antal på- och avstigningar.
Samma sak för Uppsala norra (Una).

JDS

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 01:13:34 AM
Nyköping Södra (Nks) ju klassad som en station, men med ytterst litet antal på- och avstigningar.

Nja, begreppet station finns ju inte längre i stora järnvägens säkerhetsbestämmelser så det där kan vi hoppa över. (Nyköpings södra är t ex numera en driftplats och Uppsala norra en driftplatsdel inom Uppsala driftplats.) Därmed kan man använda begreppet "station" lite som det passar, fortfarande tror jag dock att det skulle slå lite fel på sådana platser som Nås eller Målilla sanatorium  ;D

(På museibanorna och SL har dock begreppet station kvar sin hittillsvarande innebörd.)

Nico

Ett begrepp kan ju ha flera betydelser beroende på sammanhang, tidpunkt osv. Att begreppet station kan skilja mellan olika användare är inte så konstigt utan är troligen alltså mera något som har med semantik att göra. Station kan nog annars, för enkelhetens skull, sägas vara en centralpunkt dit en eller flera företeelser är förlagda, dvs. man kan hitta eller utnyttja vissa funktioner vid sagda plats. Därav följder då också uttryck som t.ex. att något i vissa fall kan köras/angöras/besökas via stationer.

Att saker förändras över tid påverkar även det. Som någon skrev så »finns många äldre, tom gamla (var nu gränsen går ) som kallar hållplats á la stolpe för "station"...« och det ligger något även i det. Från min förra liv då jag ofta hängde vid s.k. taxistolpar så minns jag att det var ganska många äldre som gärna refererade till en sådan såsom en 'droskstation'... så att kalla en busshållplats med stolpe för station låter inte så långsökt (även om Droskstation i sig mera var beteckningen på växlen som drev telefonen på stolpen). Jämför även gärna med orienterare och skidskyttar där vissa deltagare ibland kallar kontrollpunkterna som besöks för olika stationer. Likaså hur man kan tillverka saker vid olika stationer på ett löpande band osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 00:02:56 AM
Vad hände rent praktiskt 1964 när Rö station blev degraderad till hållplats?
Går fakta från detta exempel att använda, eller är definitionerna olika på olika ställen?

Att degradera en station till hållplats innebar att den inte längre hade någon tågklarerarpersonal och därmed inte heller någon möjlighet för tåg att mötas. Det gick inte heller längre att vända tåg där planenligt. Vanligen klovades (låstes) också växlarna och togs sedan bort. Det var också vanligt att fasta uppehåll ändrades till behovsuppehåll, det vill säga att tågen bara stannade om det fanns av- och/eller påstigande. Ofta försvann också den annonserade tiden och ersattes med ett kryss. Vidare brukade all bemanning dras in men det kan ha varit kvar en platsvakt som t ex sålde biljetter, tog hand om gods och fällde bommarna.

Lite märkligt är  stationssignaturen. Under SJ-tiden var den Rö men när SL tog över var deras stations- och hållplatssignaturer treställiga och det var ju svårt med ett namn på två bokstäver. Signaturen blev därför RÖS, där s stod för just station.

HJP

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 01:13:34 AM
Liksom Strängnäs, med sitt enda spår - fast numera heter det driftplats.
I folkmun är förstås nästan allt station, fortfarande.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 19 augusti 2011, 21:21:52 PM
Liksom Strängnäs, med sitt enda spår - fast numera heter det driftplats.
I folkmun är förstås nästan allt station, fortfarande.

HJP

Strängnäs är en station därför att den är bevakad med huvudsignaler och det går att vända tåg där. Möten kan också utföras men då i form av s k Björketorps-möte. Alltså att resenärerna får byta tåg med varann och respektive tåg återkommer åt samma håll som de kom ifrån.

Björketorps-möte har blivit ett etablerat begrepp och beror på att vid stationen i Björketorp på Viskadalsbanan gick det ofta inte att lägga om växlarna. I synnerhet inte när en viss tågklarerare jobbade och det regnade. Växlarna måste nämligen läggas om manuellt och det blev ett par hundra meter för tkl att gå för att kunna göra detta. Det var då enklare för honom att ta in tågen mot varann och göra ovan nämnd resandeutveckling.

JB

Helt utanför trådens ämne och mer passande i ett annat forum, men går det att ta in två tåg i Strängnäs? Fungerar det signaltekniskt och JTF-mässigt?

JDS

Citat från: JB skrivet 21 augusti 2011, 17:10:13 PM
Helt utanför trådens ämne och mer passande i ett annat forum, men går det att ta in två tåg i Strängnäs? Fungerar det signaltekniskt och JTF-mässigt?

Strängnäs saknar helt mellansignaler, så signaltekniskt sett är svaret nej. Att ta in ett tåg när det redan står ett på stationen förutsätter alltså att infartssignalen passeras i "stopp", vilket tågklareraren får lämna medgivande till under vissa förutsättningar. Dock är inte detta något som man ägnar sig åt planenligt, utan det är ett undantagsförfarande.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 21:34:52 PM
Strängnäs är en station därför att den är bevakad med huvudsignaler och det går att vända tåg där. Möten kan också utföras men då i form av s k Björketorps-möte. Alltså att resenärerna får byta tåg med varann och respektive tåg återkommer åt samma håll som de kom ifrån.

Björketorps-möte har blivit ett etablerat begrepp och beror på att vid stationen i Björketorp på Viskadalsbanan gick det ofta inte att lägga om växlarna. I synnerhet inte när en viss tågklarerare jobbade och det regnade. Växlarna måste nämligen läggas om manuellt och det blev ett par hundra meter för tkl att gå för att kunna göra detta. Det var då enklare för honom att ta in tågen mot varann och göra ovan nämnd resandeutveckling.

Nja, huvudsignaler har man både på linjen och stationen.
Nu är det länge sedan jag körde på den banan, och var osäker på hur det är med mellansignaler. JDS bekräftar dock vad jag trodde:

Citat från: JDS skrivet 21 augusti 2011, 21:50:17 PM
Strängnäs saknar helt mellansignaler, så signaltekniskt sett är svaret nej. Att ta in ett tåg när det redan står ett på stationen förutsätter alltså att infartssignalen passeras i "stopp", vilket tågklareraren får lämna medgivande till under vissa förutsättningar. Dock är inte detta något som man ägnar sig åt planenligt, utan det är ett undantagsförfarande.

Jag delar JDSs uppfattning.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 22 augusti 2011, 10:15:30 AM
Nja, huvudsignaler har man både på linjen och stationen.
Nu är det länge sedan jag körde på den banan, och var osäker på hur det är med mellansignaler. JDS bekräftar dock vad jag trodde:

Jag delar JDSs uppfattning.

HJP

Jag hade för mig att det finns mellansignaler på stationen men det är tydligen fel. Eftersom sådana saknas är det helt rätt det JDS skriver.