Kalla hållplats för station?

Startat av Robert T, 10 augusti 2011, 12:17:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Detta har jag funderat på lite... Många ungdomar kallar idag en vanlig hållplats för station. Det kan vara en hållplats i en liten by långt från allt vad järnväg eller busstation heter. Jag har tyckt detta varit lite konstigt. Idag fick jag detta störningsmail från UL:

CitatLinje 811 kl 08:58 från Öregrund (kl 09:20 från Östhammar, kl 09:40 från Gimo, kl 09:55 från Alunda) mot Uppsala har fått ett fordonsfel. Taxi körs via stationer mellan Öregrund och Östhammar där en ny buss väntar in taxin.

Menar man alltså att taxin kör via alla hållplatser mellan Öregrund och Östhammar? För mig veterligen finns det inga stationer där. Det är mest obygd samt Norrskedika...

Mats Karlsson

Jag tror att missbruket av ordet station kommer från engelskan. Det märkliga är att svenska ungdomar idag verkar ha ett större engelsk ordförråd än svenskt dito. Särskrivning är en annan engelsk influens som våra ungdomar envisas med att använda i tid och otid. Till slut kommer vårt språk att dö ut.

Station för oss är en hållplats där det finns varm väntsal, betjäning m.m. Hållplats är en obemannad stolpe i skogen, i bästa fall kompletterad med ett väderskydd.

danneh

Har personligen aldrig hört någon säga ordet station för hållplats, utom när det just handlar om tågstation eller busstation. Och inte av mina vänner heller, och jag är 17...

Cero

Det finns många äldre, tom gamla (var nu gränsen går :)) som kallar hållplats á la stolpe för "station", så det har nog inte med ålder att göra. Finns även de som kallar station i tunnelbanan för "hållplats". Gissar att det senare är en kvarleva hos äldre från den tid då man åkte spårvagn i Stockholm.

Har svårt att tro att det ska finnas engelska influenser. "Bus stop" blir ju fritt översatt "buss stopp" vilket åtminstone i min värld ligger närmare "hållplats" än vad "station" gör.

I min värld har busslinjer och spårvagnslinjer bara hållplatser men en del hållplatser kan ligga vid en station eller inom en busstation, det senare för mig likställt med en större ansamling busshållplatser som trafikeras av många linjer och där det finns vänthallar, informationstavlor, etc. Tunnelbanelinjer har för mig däremot bara stationer.

Ersa

Runtom landet finns det även flera busshållplatser intill f.d. järnvägsstationer som trevligt nog fått behålla sitt gamla stationsnamn långt efter att järnvägen (och i många fall även stationsbyggnaden) försvunnit. Ett bra exempel är busshållplatsen "Rö station" i Rö längs RV280.

Andreas91

Citat från: Cero skrivet 10 augusti 2011, 15:51:01 PM
Det finns många äldre, tom gamla (var nu gränsen går :)) som kallar hållplats á la stolpe för "station", så det har nog inte med ålder att göra. Finns även de som kallar station i tunnelbanan för "hållplats". Gissar att det senare är en kvarleva hos äldre från den tid då man åkte spårvagn i Stockholm.

Har svårt att tro att det ska finnas engelska influenser. "Bus stop" blir ju fritt översatt "buss stopp" vilket åtminstone i min värld ligger närmare "hållplats" än vad "station" gör.

I min värld har busslinjer och spårvagnslinjer bara hållplatser men en del hållplatser kan ligga vid en station eller inom en busstation, det senare för mig likställt med en större ansamling busshållplatser som trafikeras av många linjer och där det finns vänthallar, informationstavlor, etc. Tunnelbanelinjer har för mig däremot bara stationer.

Där tog du orden ifrån mig!  ;D

JDS

Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2011, 16:05:36 PM
Runtom landet finns det även flera busshållplatser intill f.d. järnvägsstationer som trevligt nog fått behålla sitt gamla stationsnamn långt efter att järnvägen (och i många fall även stationsbyggnaden) försvunnit. Ett bra exempel är busshållplatsen "Rö station" i Rö längs RV280.

Det roliga med namnet "Rö station" är att det var inte ens en station på slutet, 1964 blev den degraderad till hållplats (eller om det nu var lastplats).

HJP

Citat från: Cero skrivet 10 augusti 2011, 15:51:01 PM

Men då måste man definiera för sig själv, vad en hållplats, respektive station är. Varför har spårvagnar endast hållplatser, medan tunnelbanan har stationer. Vad är det som gör skillnaden, i dessa fall? Är det att T-banan har spärr, med biljetthall?
Större delen av Stockholms T-bana går ovan jord, så det kan inte vara de underjordiska byggnaderna som avgör.

HJP

JDS

Citat från: HJP skrivet 14 augusti 2011, 21:04:23 PM
Men då måste man definiera för sig själv, vad en hållplats, respektive station är. Varför har spårvagnar endast hållplatser, medan tunnelbanan har stationer. Vad är det som gör skillnaden, i dessa fall? Är det att T-banan har spärr, med biljetthall?
Större delen av Stockholms T-bana går ovan jord, så det kan inte vara de underjordiska byggnaderna som avgör.

HJP

En tunnelbanestation är ju en bra mycket större anläggning än en spårvagnshållplats vanligtvis är, så det är inte någon särskilt konstig uppdelning.

Själv har jag gjort det enkelt för mig och kallar trafikplatserna för det de är enligt säkerhetsbestämmelserna för respektive bana. Ibland larvar jag mig och säger "Sollentuna stations hållplats" och sådana saker. Ha ha.

Alvik är för övrigt station på tunnelbanan och hållplats på spårvägen  :)

Buss-Anders

På en del ställen används namnet Resecentrum.
Undrar om det finns någon definition för det?
Borde ju vara ett ställe där stadsbuss/ landsvägsbuss /järnväg möts.

Mvh

Buss-Anders

JDS

Citat från: Buss-Anders skrivet 18 augusti 2011, 21:08:09 PM

En bra definition är väl att om det står Resecentrum på skyltarna så är det ett sådant!

Ersa

Citat från: Buss-Anders skrivet 18 augusti 2011, 21:08:09 PM

Den debatten pågår redan här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47097.0

HJP

Citat från: JDS skrivet 18 augusti 2011, 11:11:23 AM
En tunnelbanestation är ju en bra mycket större anläggning än en spårvagnshållplats vanligtvis är, så det är inte någon särskilt konstig uppdelning.
Men vid järnvägen, som är större än tunnelbanan, har man hållplatser.
Någon annan definition måste till.

HJP

Ersa

Citat från: JDS skrivet 14 augusti 2011, 19:56:19 PM
Det roliga med namnet "Rö station" är att det var inte ens en station på slutet, 1964 blev den degraderad till hållplats (eller om det nu var lastplats).

Citat från: HJP skrivet 18 augusti 2011, 23:32:29 PM

Vad hände rent praktiskt 1964 när Rö station blev degraderad till hållplats?
Går fakta från detta exempel att använda, eller är definitionerna olika på olika ställen?

JDS

Citat från: HJP skrivet 18 augusti 2011, 23:32:29 PM

HJP

Även om det finns ett fåtal stora "tågstationer" som är hållplatser (Sollentuna är en, som jag redan har nämnt) så har ju större delen av alla hållplatser på järnvägen färre av- och påstigande per vecka än vilken station som helst på tunnelbanan.

Jag tror att man får leva med att tunnelbanestationerna i folkmun kallas för just stationer, och jag tror också att de flesta tycker att "hållplats" oftast passar bättre när det är en spårväg det handlar om. Det är ingenting som man kan göra någonting åt, annat än i rena trafiksäkerhetssammanhang.