Huvudmeny

NOB 5624...

Startat av Ulf Berlin, 09 augusti 2011, 16:18:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CS

Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2011, 05:50:48 AM
Framdörren på bussen på bilden ovan lyfts inte upp, utan har någon form av låsanordning upptill på insidan. Denna brukar ofta krångla, och kan ibland släppa taget om dörren under färd.

Bussen på bilden ovan har troligtvis inte den 60 km/t-spärren du nämner, utan en äldre typ av låsanordning. Inga 55xx-vagnar har den spärren iaf. Däremot finns den där 60-spärren på alla B9S.

Eftersom att jag kört 55xx vet jag att den äldre anordningen kan vara besvärlig, men med den nyare anordningen upplever jag inte alls som den har problem. Men enligt kommentarerna här så verkar det tyckas den fungerar lika dåligt.

yngrot

Tyvärr funkar inte dörrspärren till 100% på alla 8500 på vissa tjuter det en del när man får upp farten.  Ingen lyckad dörr på linjetrafik med 90 sträckor
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

5783

Denna typ av dörröppning passar inte på bussar i linje/stadstrafik ö.h.t.

Ulf Berlin

Oj oj,så här många inlägg till min lilla bild hade det(nog)inte blivit
om jag inte hade tagit dörrsidan :D/Ulf

Bussmicke

Igår em körde bussen 638,634,625
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Då var det nog den som jag såg på 638:an för ett par dagar sedan.

Jag har tyckt mig uppleva en salig blandning mellan kortvagn och boggi däruppe, från 55xx till bl.a. 5624 och 4605, en B10BLE som inte såg ut att vara så kul att åka i på dom linjerna - den verkade ha fel på bakersta skyltskåpet, vid tillfället fel destination osv... (Det är nog inte lätt alla gånger för ny entreprenör osv, men det är inte att jag saknar normalgolvarna som ofta rullade där.  :-\) Boggi är gissningsvis det bättre alternativet med möjlighet för fler passagerare, men det blir å andra sidan trångt vid möte vid de skarpa kurvorna på dom smala vägarna - i fredags mötte vi exempelvis en 55xx med heljus som dundrade på i en kurva på väg mot Håknäs på Vätö. Det var rätt nära att det hände något den gången...  :o Igår var 5624 ute mot nordöst igen, då den gick som gårdagens enda 652:a.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 15 augusti 2011, 01:23:36 AM
(Det är nog inte lätt alla gånger för ny entreprenör osv, men det är inte att jag saknar normalgolvarna som ofta rullade där.  :-\)

Det handlar primärt om samma obefintliga fordonskrav som SL ställde vid denna upphandling. Exakt samma ålderskrav som under Keolistiden (16 max och 8 medel) vilket ännu en gång leder till nya blåbussar och gamla slitna röda bussar utan bälten och AC. Men sekundärt handlar det givetvis om att SL förbjudit 12-13-meters normalgolvare med rullstolslyft även på lokala skogslinjer, utan istället tvingar ut 15-meters LE-boggivagnar på vägar som dessa bussar inte designats för att gå på.

Märkligt att 12-13-meters normalgolvare med rullstolslyft kommer att bli tillåtna på alla lokala UL-skogslinjer på andra sidan länsgränsen mellan 2012 - c:a 2022.

Men vi får väl se hur det går i vinter. Hur många här tror på att Roslagsbusstrafiken inte kommer att ställas in en enda dag i vinter? Jag tror helt realistiskt att denna vinter blir den första vintern sedan 1970-talet som 646, 648 och 649 inte kan rulla obrutet.

homer

Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2011, 01:52:45 AM
Det handlar primärt om samma obefintliga fordonskrav som SL ställde vid denna upphandling. Exakt samma ålderskrav som under Keolistiden (16 max och 8 medel) vilket ännu en gång leder till nya blåbussar och gamla slitna röda bussar utan bälten och AC. Men sekundärt handlar det givetvis om att SL förbjudit 12-13-meters normalgolvare med rullstolslyft även på lokala skogslinjer, utan istället tvingar ut 15-meters LE-boggivagnar på vägar som dessa bussar inte designats för att gå på.

Märkligt att 12-13-meters normalgolvare med rullstolslyft kommer att bli tillåtna på alla lokala UL-skogslinjer på andra sidan länsgränsen mellan 2012 - c:a 2022.

Men vi får väl se hur det går i vinter. Hur många här tror på att Roslagsbusstrafiken inte kommer att ställas in en enda dag i vinter? Jag tror helt realistiskt att denna vinter blir den första vintern sedan 1970-talet som 646, 648 och 649 inte kan rulla obrutet.

fjollorna är inte helt värdelösa på vintervägar, visst skrammlar de rejält och ibland tappar framvagnen fäste för dem är så lätta fram, men dem tar sig fram bra och upp för backar utan större problem