Huvudmeny

NOB 5624...

Startat av Ulf Berlin, 09 augusti 2011, 16:18:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...har ju som en av få kortvagnar hamnat i Norrtälje.
Här syns den vid Bussstationen 18 juli i år./Ulf

Johan Hansson

när den gick för nobina i Halland var den i laholm
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Raffe

Kul att se en "riktig" öppning av framdörren... :)

Mikael T Nilsson

Mycket trevligt! Tack för denna bild.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Raffe skrivet 09 augusti 2011, 17:05:12 PM

Jag tänkte precis tvärtom. Sällan har det varit så många problem med otäta visslande framdörrar sedan 9 år gamla bussar med dessa dörrar kom till Roslagen.

5783

Citat från: Raffe skrivet 09 augusti 2011, 17:05:12 PM

Skojar du? Denna typ av dörröppning är rena skräpet! Ibland går dörren upp ett par centimeter när man åker på motorväg och under vintertid är det allt annat än skönt.
Som tur är har Volvo ändrat till innåtgående dörrar på de nya.

homer

Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2011, 18:54:09 PM
Jag tänkte precis tvärtom. Sällan har det varit så många problem med otäta visslande framdörrar sedan 9 år gamla bussar med dessa dörrar kom till Roslagen.

dem var inte bättre när dem var 1 månad gamla, jag är fortfarande förvånad att dem lever än...

Raffe

Det verkar som på er som att dörren inte lyfter när den stängs för då blir det tätt. På turistarna som jag kör gör dom det, trodde alla gjorde det med den typen av dörr...

Bussföraren

Citat från: Raffe skrivet 09 augusti 2011, 21:19:18 PM
Det verkar som på er som att dörren inte lyfter när den stängs för då blir det tätt. På turistarna som jag kör gör dom det, trodde alla gjorde det med den typen av dörr...

Jodå det gör dem, eller gjorde som nya och en spärr hakar i

Men då krävs det att man står stilla medans dörren stängs och det är det nog inte många som gör

buskörare

Citat från: Bussföraren skrivet 09 augusti 2011, 21:22:04 PM
Jodå det gör dem, eller gjorde som nya och en spärr hakar i

Men då krävs det att man står stilla medans dörren stängs och det är det nog inte många som gör

Nejdu. Vi hade ett gäng sådana i Örebro och vi hade dörrbroms med vänsterblinkers som inte gick att släppa innan dörren var helt stängd. Likväl visslade det rätt ordentligt. Vi fick spärrar isatta i efterhand eftersom dörren åkte ut några centimeter.

Bussföraren

Citat från: buskörare skrivet 09 augusti 2011, 21:30:21 PM
Nejdu. Vi hade ett gäng sådana i Örebro och vi hade dörrbroms med vänsterblinkers som inte gick att släppa innan dörren var helt stängd. Likväl visslade det rätt ordentligt. Vi fick spärrar isatta i efterhand eftersom dörren åkte ut några centimeter.

Jasså?  jag har bara sett dem med spärrar som skall hoppa i om allt fungerar och man står stilla, det hade även prototypvagnen till dåvarande Swebus men Busslink kanske inte beställde detta på sina.

buskörare

Citat från: Bussföraren skrivet 09 augusti 2011, 21:40:17 PM
Jasså?  jag har bara sett dem med spärrar som skall hoppa i om allt fungerar och man står stilla, det hade även prototypvagnen till dåvarande Swebus men Busslink kanske inte beställde detta på sina.

Spärrarna på våra (dom som sattes i i efterhand på äldre bussar, på nyare bussarna var spärrarna i från scratch) hoppade i om man gick över 60 km/h och hoppade ur när man stannade.

Bussmicke

Citat från: Daniel S skrivet 09 augusti 2011, 20:24:14 PM
Skojar du? Denna typ av dörröppning är rena skräpet! Ibland går dörren upp ett par centimeter när man åker på motorväg och under vintertid är det allt annat än skönt.

Trycker härmed på Gilla-knappen..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CS

Citat från: Daniel S skrivet 09 augusti 2011, 20:24:14 PM

Intressant, min uppfattning är precis den motsatta. I alla fall på de nyare 8500 med spärren som går i vid 60 km/h upplever jag sällan att dörren låter något alls. Däremot har jag haft flera bara några månader gamla 8900 med inåtgående dörr som inte alls håller tätt, knarrar och knakar.

Ersa

Citat från: Raffe skrivet 09 augusti 2011, 21:19:18 PM

Framdörren på bussen på bilden ovan lyfts inte upp, utan har någon form av låsanordning upptill på insidan. Denna brukar ofta krångla, och kan ibland släppa taget om dörren under färd.

Citat från: CS skrivet 10 augusti 2011, 02:29:55 AM
Intressant, min uppfattning är precis den motsatta. I alla fall på de nyare 8500 med spärren som går i vid 60 km/h upplever jag sällan att dörren låter något alls.

Bussen på bilden ovan har troligtvis inte den 60 km/t-spärren du nämner, utan en äldre typ av låsanordning. Inga 55xx-vagnar har den spärren iaf. Däremot finns den där 60-spärren på alla B9S.