Uniform - vad är bekvämt, snyggt, smidigt?

Startat av Johan B, 25 juli 2011, 10:54:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B


Denna tråd har brutits ur tråden »Hr Maltkvist har pendlat till och från Hagsätra«.
Detta då den inte hade något med huvudämnet att göra. Ursprungstråden återfinns på länken nedan.


http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46767.0








En eloge ska du ha för att du går klädd som sig bör. Man ser tyvärr det mer och mer sällan.

Björn Ax

#1

Citat från: Johan B skrivet 25 juli 2011, 10:54:55 AM
En eloge ska du ha för att du går klädd som sig bör. Man ser tyvärr det mer och mer sällan.

Hur är som sig bör då? Jag går alltid klädd enligt företagets regler även fast jag inte har lika kläder som han.

JDS

Citat från: Björn Ax skrivet 25 juli 2011, 12:58:35 PM
Hur är som sig bör då? Jag går alltid klädd enligt företagets regler även fast jag inte har lika kläder som han.

Det kan ju vara en viss skillnad mellan att vara klädd i enlighet med reglementet och att vara klädd i enlighet med dess tanke...

Med "som sig bör" brukar man hur som helst ofta åsyfta något mer än att minimikraven är uppfyllda. T ex kan man säga att någon till midsommarbjudningen "som sig bör" hade medfört snaps, vilket inte nödvändigtvis förutsätter att det fanns något bindande avtal om den saken  ;D

Jonas Strömblad

Håller med Johan B! Det är stil och klass på Martin.

Citat från: Björn Ax skrivet 25 juli 2011, 12:58:35 PM
Hur är som sig bör då? Jag går alltid klädd enligt företagets regler även fast jag inte har lika kläder som han.

Skjorta, slips, byxor och skor.
Dvs inte pikétröja eller t-shirt (eller uppknäppt skjorta), shorts och tofflor.

Att företagen tillåter slapp klädsel betyder inte att man måste se ut som en semesterfirare när man kör bussen  ;)
/J

Bussmicke

Skjorta är bara obekvämt trams. T-shirt/Pikétröja är mycket skönare att ha på sig.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Strömblad

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juli 2011, 14:20:43 PM
Skjorta är bara obekvämt trams. T-shirt/Pikétröja är mycket skönare att ha på sig.

Visst är det så, men i ett sådant jobb som bussförarens skall man se proper och representativ ut vilket man inte gör i semesterkläder.
/J

Carl Eric

Skjortor är inte obekväma, jag använder aldrig någonting annat än skjortor!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

F.Å

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 25 juli 2011, 15:09:23 PM
Visst är det så, men i ett sådant jobb som bussförarens skall man se proper och representativ ut vilket man inte gör i semesterkläder.
/J

Som i så många andra frågor handlar det om individuellt tyckande och smak. Det företag både du och jag jobbar för tillhandahåller shorts och pikétröja, varvid man borde kunna utgå från att företaget tycker att det är propert och representativt. Sålunda har jag inga problem att använda de nämnda plaggen under tjänst i sommarväder. För egen bekvämlighet använder jag också sandaler.

Björn Ax

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 25 juli 2011, 15:09:23 PM
Visst är det så, men i ett sådant jobb som bussförarens skall man se proper och representativ ut vilket man inte gör i semesterkläder.
/J

Om företag tillåter det så varför ska jag inte få ha det? Jag tycker inte en busschaufför ser mindre represantativ ut i shorts och piké tröja än han/hon gör i skjorta och slips och byxor.
Men vi har redan gått igenom detta en gång förut så låt oss bara säga att vi ha olika uppfattningar om detta. Företaget tillåter det så då använder jag det. Punkt slut

MartinMartin

#9
Citat från: calken skrivet 25 juli 2011, 15:13:56 PM
Skjortor är inte obekväma, jag använder aldrig någonting annat än skjortor!

Fast det beror ju givetvis på vad man menar med "använder".
Använder och bär är ju inte samma sak.

Att bära en skjorta, innebär att man har den nerstoppad i byxorna och knäppt i kragen,
och då finns det ingen som kan påstå att det är bekvämt. Så fort man böjer sig ner så åker skjortan ur linningen
och så ska man börja stoppa ner den i byxorna igen och rätta till i övrigt.

Skjorta är snyggt, men pikétröja är bekvämt (och även snyggt) !!

Och i 30 gradig värme är det skönt att kunna andas och inte känna sig instängd i kläderna....

Det viktigaste är ju att man klär sig helt och rent enligt företagets regler,
hellre en snygg, hel och ren pikétröja än en uppknäppt skjorta utanför byxorna.

Bussföraren

Det finns ju många olika uniformskrav och klädselkodex, även inom ett o samma företag.

Om jag kör någon av mina ungars klass på skolresa och inte ska passera några gränser eller åka färja kanske jag klär mig som jag gör mestadels, det blir nog ingen nystrykt skjorta o slips då.

Men ska jag köra en charter beställd av Ericsson eller Astra så är det full uniform som gäller, att komma i piketröja o kortbyxor skulle anses som synnerligen olämpligt och sannolikt innebära en uppkallelse till chefen och skulle de vara en körning med samordnare på platsen blev man hemskickad direkt utan lön.

När det gäller mellantinget, linjetrafiken så är det ju upp till varje företag att avgöra hur propert klädda förarna ska vara, gamla SL Buss införde ju efter påtryckningar kortbyxor o piketröja + keps som en del av uniformen och detta lever väl kvar hos Keolis, även Nobina har väl fallit till föga för Sthlms trycket och infört liknande plagg, medans andra företag håller hårt på att det ska vara stil o etikett på personalens klädsel.

Man kan ju jämföra med sjöfarten, på ett lastfartyg kan skepparn gå i t-shirt o avlippta jeans förutom i enstaka hamnar då han tar på sig ett tjänstetecken eller en skjorta, däremot i passagerarsjöfarten vore detta högst olämpligt och även i hamn o skärgårdstrafiken har skeppare och i förekommande fall styrmän/tekniska chefer/maskinister uniform (de senare grupperna minst när man rör sig i passagerarutrymmena)


Ersa

#11
Citat från: calken skrivet 25 juli 2011, 15:13:56 PM
Skjortor är inte obekväma, jag använder aldrig någonting annat än skjortor!

Använd gärna inte ordet "är" om en subjektiv åsikt. Vad man själv tycker är en sak, men det är inte alltid hela sanningen för alla andra. Vad gäller debatten om bussförarklädslar kommer denna aldrig att leda till någonting i detta forum. Vi har alla olika åsikter i denna fråga, och vi får lov att acceptera faktumet att ingen av oss någonsin kommer att övertyga någon annan forumdeltagare om vår personliga åsikt i uniformsfrågan.

Själv har jag kört flera arbetspass på Swebus Express Uppsaladepå med kavaj och knäppt väst med guldknappar, fickur med guldkedja, skjorta och slips med Windsorknut, manschettknappar i guld, samt skärmmössan med guldgul mössträns. 8)

Martin Maltkvist

Tack allesammans för era lovord, ett tecken på att mina principer ger utdelning vilka är att vara noga med chaufförskläderna. Något som jag har bannlyst som bussförare är just pikéer, kortbyxor och icke heller att förglömma byxor med benfickor... Huuuu!

Givetvis finns det som ni har påpekat en klädkod hos Keolis men jag har valt att ta den ett steg vidare, hur jag ser ut samt vilket intryck mitt yttre ger värderas väldigt högt och det känns som en ömsesidig trygghet när båda sidor känner igen vem som är bussförare.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bisquit

Hoppla inga fel med byxor med benficka. Snarare praktisk. Däremot snyggt med välstrukna kläder till uniformen. Å givetvis kläder företaget beslutat om.
Men Pikétröja och långbyxor passar bäst på körning under sommaren. Annars en snygg skjorta och slipover under övriga året. Med tillhörande slips. Samt en snygg jacka.  8)

COO500

Väldigt praktiskt å ha benfickor när man kör godsbuss.  :D