Huvudmeny

Växellådor

Startat av Calle, 29 juli 2011, 20:17:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Tänkte starta en ny och förhoppningsvis givande och intressant tråd om växellådor. Själv så kan jag inte så mycket, så glada och trevliga svar är givetvis välkomna.  :)

Vad jag vet är att GS MAN-ledbussar 599-613 är inställda på "sparsam körning", vad det nu innbär...  ???

Det jag vet är att ZF-lådor växlar hårt och tvärt, medan Voith växlar mjukare och tystare. Går det inte att få en ZF att växla mjukt?

buskörare

Också nyfiken på vad som gör att ZF växlar så hårt? Men, ska sägas, det kan skilja lite mellan bussarna också. Möjligt att dom blir inslitna vartefter mil dom går.

Calle

ZF växlar hårt och tvärt även på nya bussar, i alla fall här i Göteborg.

Snusmumrik

Beror säkert på att det är något som är fel, men det finns många parametrar att ta hänsyn till.
Om inte lådan har kommit upp i rätt temperatur - hårda växlingar.
För lite olja på lådan (vanligt förekommande) - hårda växlingar.
Fel på ABS-systemet (ingen hastighetssignal till lådan) - hårda växlingar.
mm mm .... :P
En ZF-låda växlar normalt sett mjukt och fint.

Både ZF och Voith levererar olika växlingsprogram till sina lådor, oftast finns ett "ECO-mode" och ett "power mode". Vid "power mode" drar man lite längre på växlarna och växlar ner tidigare osv för att få mer kraft men det drar ju mer bränsle, så de flesta bussbolag vill ha "ECO-mode" inställt.
Förarna brukar vilja ha det andra alternativet... ;)
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

bussfan

det finns ju volvos i-shift och scanias opticruise lådor hur är de att köra med?

Calle

Citat från: Snusmumrik skrivet 30 juli 2011, 14:35:44 PM
Beror säkert på att det är något som är fel, men det finns många parametrar att ta hänsyn till.
Om inte lådan har kommit upp i rätt temperatur - hårda växlingar.
För lite olja på lådan (vanligt förekommande) - hårda växlingar.
Fel på ABS-systemet (ingen hastighetssignal till lådan) - hårda växlingar.
mm mm .... :P
En ZF-låda växlar normalt sett mjukt och fint.

Både ZF och Voith levererar olika växlingsprogram till sina lådor, oftast finns ett "ECO-mode" och ett "power mode". Vid "power mode" drar man lite längre på växlarna och växlar ner tidigare osv för att få mer kraft men det drar ju mer bränsle, så de flesta bussbolag vill ha "ECO-mode" inställt.
Förarna brukar vilja ha det andra alternativet... ;)

Jo, jag har också hört att det finns två olika inställningar. Men, för att exempelvis nämna Volvo B12BLE 8500, som har en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, och detta på nya bussar! På vissa bussar (som exempelvis saknar motorplåtar) kan det riktigt låta som om växlingen slår till hårt som bara den.  ::)

Bussföraren

Det beror ju också en del på den som sitter bakom ratten :)

Med fel körteknik kan man få den bästa växellåda att kännas som en spann skit, främst i tätortstrafik med mycket "stop an go" körning, en växellåda med så få steg som möjligt är att föredra, en femstegslåda kommer bara att hålla på och växla upp o ner för jämnan då växlingspunkterna hamnar vid de hastigheter som bussen normalt framförs i.

ZF 2 HP45 (ja den gamla  ;D ) eller Voith D 863 är några användbara lådor för sådan trafik, även den gamla ZH 4HP500

Snusmumrik

Citat från: Calle skrivet 30 juli 2011, 20:51:56 PM
Jo, jag har också hört att det finns två olika inställningar. Men, för att exempelvis nämna Volvo B12BLE 8500, som har en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, och detta på nya bussar! På vissa bussar (som exempelvis saknar motorplåtar) kan det riktigt låta som om växlingen slår till hårt som bara den.  ::)

De olika programmen har inte så stor inverkan på hårda växlingar, skulle snarare tro att det kan vara låg oljenivå på lådan...eller så kanske mjukvaran till växellådan inte är anpassad för effekten som motorn har?

Citat från: bussfan skrivet 30 juli 2011, 18:47:48 PM
det finns ju volvos i-shift och scanias opticruise lådor hur är de att köra med?

Personligen  tycker jag att de kräver lite mer av föraren, man måste tänka lite mer hur man hanterar gasen.
De ska ju vara adaptiva i viss mån så det skulle nog vara bra om man är så få förare som möjligt på ett fordon, men det går med lite vana och om man inte har för bråttom iväg att köra dessa väldigt mjukt.
Nackdelen är med opticruise att man kan glömma av att trycka ner kopplingen när man ska stanna om man inte är van.
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

yngrot

Z-F kan växla både mjukt och hårt dock de jag kört har varit mjuka. De sämsta var Volvo B10BLE  med Säffle karoos de växla upp och ner hela tiden i uppförsbacka som vi har gott om i Borås där var Voith mkt bättre som satt i MaxCi vi hade den låg kvar på samma växel hela backen upp vilket ju blev mkt bättre 

Annars är ju Wilson halvaut den bästa vad avser mjukkörning inget slår den  :D

I-shift växlar inte så mjukt
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

I-shift är HEMSK i buss. Jag har ännu inte kört en enda buss som betett sig BRA med den lådan. Däremot har jag kört flertalet lastbilar som varit ljusår bättre än bussarna.  ::)

Folk här brukar antyda att man är en dålig förare om man inte gillar i-shift, för att man ej kan hantera den.
Men varför känns då lådan helt fantastisk så länge bussen/lådan är kall, men blir värre och värre för att sluta i ren TERROR när den blir varm? Detta på en låda som gått 27 000 mil.  ::)

Jag har förvisso säkert bara kört en tio olika bussar med denna llåda, men alla har varit hemska. Ska det vara så?

yngrot

Nej så ska de inte vara. Kan du välja manuell läge? Våra är spärrade på aut + eco läget ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Citat från: yngrot skrivet 31 juli 2011, 12:18:34 PM
Nej så ska de inte vara. Kan du välja manuell läge? Våra är spärrade på aut + eco läget ..

M finns men inte plus-minusknappen, de är låsta i E läge.

Calle

När Den Oudsten gick i reguljär trafik (bortse från Terminal G), så hade dom ZF-automat med fasta växlingar som växlade hårt och tvärt. Detta orsakade buller, och GS har själva sagt att dom haft kontakter med ZF angående detta. Den Oudsten-diesel-(leder) är utrustade med DAF-motor och CNG-varianten med motor från MAN - även den med ZF-automat.

Håkan 62

Jag kan inte hålla med på att I-Shift är hemsk. På Lysekils Buss i Hörby har vi 18st 9700, 14 06:or,
2 09:or och 2 11:or.
Dom 2 nyaste är helt gudomliga i växlingen. Annars är det lite skillnad på dom andra bussarna, beroende på slitage, kalibrering m.m.
Vissa växlar lite hårt, specielt i uppförbacke känns det som lådan har för bråttom med kopplingen.
Men överlag tycker jag att dom överträffar vanliga automatlådor, speciellt ZF. ZF har alltid haft hyss för sig, och endast ett fåtal har gått riktigt mjukt.
Den bästa automatlådan jag kört är Voith, och den bästa körningen överhuvudtaget fick man med Wilson lådorna.

bussfan

någon som har bild på zfen i förarområdet