Huvudmeny

Växellådor

Startat av Calle, 29 juli 2011, 20:17:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Citat från: Håkan 62 skrivet 01 augusti 2011, 12:55:46 PM
Jag kan inte hålla med på att I-Shift är hemsk. På Lysekils Buss i Hörby har vi 18st 9700, 14 06:or,
2 09:or och 2 11:or.
Dom 2 nyaste är helt gudomliga i växlingen. Annars är det lite skillnad på dom andra bussarna, beroende på slitage, kalibrering m.m.
Vissa växlar lite hårt, specielt i uppförbacke känns det som lådan har för bråttom med kopplingen.
Men överlag tycker jag att dom överträffar vanliga automatlådor, speciellt ZF. ZF har alltid haft hyss för sig, och endast ett fåtal har gått riktigt mjukt.
Den bästa automatlådan jag kört är Voith, och den bästa körningen överhuvudtaget fick man med Wilson lådorna.

Voith är helt klart bäst, håller med till fullo! Men, det finns undantag; t.ex. GS äldre MAN-ledbussar som växlar hårt vid pådrag.

Robert T

Ja Voith är överlägset bäst. :)

j-a

Citat från: Robert T skrivet 31 juli 2011, 09:25:33 AM
I-shift är HEMSK i buss. Jag har ännu inte kört en enda buss som betett sig BRA med den lådan. Däremot har jag kört flertalet lastbilar som varit ljusår bättre än bussarna.  ::)

Folk här brukar antyda att man är en dålig förare om man inte gillar i-shift, för att man ej kan hantera den.
Men varför känns då lådan helt fantastisk så länge bussen/lådan är kall, men blir värre och värre för att sluta i ren TERROR när den blir varm? Detta på en låda som gått 27 000 mil.  ::)

Jag har förvisso säkert bara kört en tio olika bussar med denna llåda, men alla har varit hemska. Ska det vara så?
Några av våra 9700 med i-shift som det varit problem med,har fått en extra oljekylare monterad nu i sommar.

ResVille

Jag håller med om att körsätt och körstil betyder oerhört mycket för hur bussarna växlar samt att man inte får glömma att retardern kan medverka till en brysk växling vid fartminskning. Sedan om det sitter en I-shift eller en ZF i bussen har inte så stor betydelse det går att köra mjukt med båda eller ryckigt och hårt växlande beroende på vem som sitter vid spakarna.
Dock kan det skilja mellan fordonen även om de ligger i samma serie.

Robert T

Citat från: ResVille skrivet 04 augusti 2011, 01:46:44 AM
Jag håller med om att körsätt och körstil betyder oerhört mycket för hur bussarna växlar samt att man inte får glömma att retardern kan medverka till en brysk växling vid fartminskning. Sedan om det sitter en I-shift eller en ZF i bussen har inte så stor betydelse det går att köra mjukt med båda eller ryckigt och hårt växlande beroende på vem som sitter vid spakarna.
Dock kan det skilja mellan fordonen även om de ligger i samma serie.

Växellådan ska inte ändra karaktär beroende på temperatur.
Retardern ska omöjligt kunna vara obekväm i en buss, det är ju passagerare vi kör, inte gods. Därför ska den vara så inställd att den inte rycker och inte kan vara för kraftig.

M

Citat från: Calle skrivet 29 juli 2011, 20:17:35 PM
Tänkte starta en ny och förhoppningsvis givande och intressant tråd om växellådor. Själv så kan jag inte så mycket, så glada och trevliga svar är givetvis välkomna.  :)

Vad jag vet är att GS MAN-ledbussar 599-613 är inställda på "sparsam körning", vad det nu innbär...  ???

Det jag vet är att ZF-lådor växlar hårt och tvärt, medan Voith växlar mjukare och tystare. Går det inte att få en ZF att växla mjukt?
Kan inte ni som har synpunkter på Voiht, Zf och I-shift berätta för mig lite mer utförande än att dom "smäller in växlarna". Skulle vara kul att få reda på hur ni kör? Sitter ni och velar med foten på gasen? Något som jag har upplevt ganska ofta för att få den till att växla. Ge FAN idet!!!! Håll gasen i samma läge så skall ni få se på fina växlingar oavsett vilken låda det är.
Sedan har jag läst om att ZF skulle ha lådor med "fasta växlar" glöm det dom växlar efter gaspådrag och hastighet som alla andra. Jag har kört Ostar "Den Oudstan" som skulle ha lådor med "fasta" och det är ingen skillnad på lådorna i en ost eller en Scania eller en Volvo. Möjligen lite parametersättningar för att optimera dem till det specifika fordonet. Vet ni hur en I-shift funkar? nej troligen inte. När lådan vill växla så säger den till motorn via CAN länken att "Dô motorn jag vill växla" Ok säger motorn vad vill du ha för varv? Växllådar svarar med ett varv och drar kopplingshylsorna till friläge och när motor har fixat det begärda varvet så går hylsan in i grepp igen.Vid ner växling samma sak men motorn gasar upp till begärt varv. I-shift är totalt osynkad så då gäller det att varvet är optimalt för att växlingen skall gå smidigt.Saken är den att den nyttjar inte änns kopplingen vid normala växlingar.Kopplingen frikopplar i princip bara vid stopp. Detta sköts automatiskt av datorerna men som ni kanske kommer ihåg så hade JAS problem med att datorn och piloten kom i otakt. Precis det som händer när ni sitter och joddlar med gaspedalen och försöker pvinga fram växlingar.
Likadant på Voith, och ZF, möjligen är Voith lite mer förlåtande men jag har kört alla som testförare och upplever det att dom växlar galant alla.

/M

M

Citat från: Snusmumrik skrivet 30 juli 2011, 14:35:44 PM
Beror säkert på att det är något som är fel, men det finns många parametrar att ta hänsyn till.
Om inte lådan har kommit upp i rätt temperatur - hårda växlingar.
För lite olja på lådan (vanligt förekommande) - hårda växlingar.
Fel på ABS-systemet (ingen hastighetssignal till lådan) - hårda växlingar.
mm mm .... :P
En ZF-låda växlar normalt sett mjukt och fint.

Både ZF och Voith levererar olika växlingsprogram till sina lådor, oftast finns ett "ECO-mode" och ett "power mode". Vid "power mode" drar man lite längre på växlarna och växlar ner tidigare osv för att få mer kraft men det drar ju mer bränsle, så de flesta bussbolag vill ha "ECO-mode" inställt.
Förarna brukar vilja ha det andra alternativet... ;)
Har du taskigt med olja i den så slirar den och vill inte änns driva.

/M

M

Citat från: Robert T skrivet 01 augusti 2011, 19:34:22 PM
Ja Voith är överlägset bäst. :)
Visst dom är fina men tyvärr fixar dom inte lika mycke moment som ZF Ecolife,om dom inte har ändrat det nyss.

/M

M

Citat från: Robert T skrivet 31 juli 2011, 09:25:33 AM
I-shift är HEMSK i buss. Jag har ännu inte kört en enda buss som betett sig BRA med den lådan. Däremot har jag kört flertalet lastbilar som varit ljusår bättre än bussarna.  ::)

Folk här brukar antyda att man är en dålig förare om man inte gillar i-shift, för att man ej kan hantera den.
Men varför känns då lådan helt fantastisk så länge bussen/lådan är kall, men blir värre och värre för att sluta i ren TERROR när den blir varm? Detta på en låda som gått 27 000 mil.  ::)

Jag har förvisso säkert bara kört en tio olika bussar med denna llåda, men alla har varit hemska. Ska det vara så?
Du sitter väl och velar med foten på gasen?

M

Citat från: j-a skrivet 02 augusti 2011, 00:01:09 AM
Några av våra 9700 med i-shift som det varit problem med,har fått en extra oljekylare monterad nu i sommar.
Har inget med växlingskomforten att göra. Endast olje tempen.

/M

Robert T

Citat från: M skrivet 05 augusti 2011, 23:31:15 PM
Du sitter väl och velar med foten på gasen?

Hur förklarar du att jag kan köra lastbil med samma låda?

M

Citat från: Robert T skrivet 06 augusti 2011, 01:07:50 AM
Hur förklarar du att jag kan köra lastbil med samma låda?
Det får du förklara, för det är samma låda i lastbil som buss.

/M

saurer

Nja
finns väl med olika antal växlar
fler växlar borde göra att den går mjukare
sedan beror det väl på hur många som hoppas över  etc
har aldrig kört I-shift så det är bara en gissning

M

Citat från: saurer skrivet 06 augusti 2011, 09:08:17 AM
Nja
finns väl med olika antal växlar
fler växlar borde göra att den går mjukare
sedan beror det väl på hur många som hoppas över  etc
har aldrig kört I-shift så det är bara en gissning
12 växlar

lil-sis

Och att hålla gaspedalen i exakt samma läge är inte det lättaste när man sitter och studsar upp och ned i en låggolvare..