Huvudmeny

Uppsala 1999..

Startat av Bussmicke, 28 september 2007, 23:13:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

På den tiden kunde man åka riktiga bussar på landsbygden..

Till Järlåsa-Sala (? 1999?) med klass..

Från Östervåla i Norrländskt manér..
På den tiden skulle Marc jobbat i "Våla"..

Sedan lite annan körning..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Jo den tiden saknar man, fanns det fler dilligenser i Uppland på den tiden?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Oj, oj! Mycket trevligt. Att 7755 rullat i Uppland kom som en nyhet för mig och finns inte med i min vagnlista från 1997 så det måste ha rört sig om ett kortare gästspel.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

7755 har jag inget minne av i den ersättningstrafiken.
//Bussmicke.

Bussmicke

7752 minns jag inte heller, trots jag var ute så pass mycket.
//Bussmicke.

Bussmicke

Mer bilder.

Inscannad för att ersätta bild på hemsidan.

//Bussmicke.

Bussmicke

//Bussmicke.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 29 september 2007, 00:08:27 AM

Mycket trevligt! De här bussarna tyckte man vara ganska hemska att åka i när de användes i Uppsala. Inredningen var inte speciellt uppskattad. Just den här bussen 0560 var en särling i sin serie, i alla fall bland de som rullade i Uppsala. Den hade kvar ett skyltskåp som vad jag förstått var helt i original. Siffrorna var rullband och enligt en förare så fanns det kvar en destinationsrulle med namn på platser i Göteborg. Jag har aldrig sett rullen på just den här bussen i annat skick än som på bilden, dvs blank. Alla andra bussar av den här typen hade annars matrisskyltar som givetvis var omprogrammerade för att användas i Uppsala. Varför den här bussen hade kvar skyltskåpet i original medan systerbussarna hade matrisskyltar har jag ingen aning om. Det vet kanske någon från Göteborg?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Kul ni uppskattade bilderna, fler finns till annat tillfälle.
//Bussmicke.

jocke

Citat från: Bussmicke skrivet 29 september 2007, 00:45:18 AM
Kul ni uppskattade bilderna, fler finns till annat tillfälle.

Mycket trevliga var dem. Fina minnen
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Janne Rickman

Simon A

Citat från: Bussmicke skrivet 29 september 2007, 00:08:27 AM
Mer bilder.

Kul med nostalgibilder även om jag inte har nåt minne av dom här bussarna eller så var det för att man inte såg skillnad på bussarna på den tiden(var ju bara 8 år). Tänkte bara fråga om denna buss övergick till GUBs ägo sen och bytte nummer till 26x istället?

//Simon

Janne Rickman

Svaret är nej, de gick ner till Jönköping efter tiden i Uppsala

/Janne

Oskar A

Precis som Janne skrev flyttades de till Jönköping efter Uppsalatiden men är nu avyttrade. 4104 och 4105 är skrotade medan 4102 och 4103 antagligen också kommer gå samma öde till mötes eftersom de "ägs" av Hölö men ännu inte blivit avregistrerade.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 september 2007, 00:40:28 AM

Mycket trevligt! De här bussarna tyckte man vara ganska hemska att åka i när de användes i Uppsala. Inredningen var inte speciellt uppskattad. Just den här bussen 0560 var en särling i sin serie, i alla fall bland de som rullade i Uppsala. Den hade kvar ett skyltskåp som vad jag förstått var helt i original. Siffrorna var rullband och enligt en förare så fanns det kvar en destinationsrulle med namn på platser i Göteborg. Jag har aldrig sett rullen på just den här bussen i annat skick än som på bilden, dvs blank. Alla andra bussar av den här typen hade annars matrisskyltar som givetvis var omprogrammerade för att användas i Uppsala. Varför den här bussen hade kvar skyltskåpet i original medan systerbussarna hade matrisskyltar har jag ingen aning om. Det vet kanske någon från Göteborg?

Det stämmer att destinationsrullen var kvar. När bussen precis kommit från Göteborg var den skyltad med en Göteborgsdestination. Vilken minns jag inte riktigt idag. Vill ha det till att GS bytte till fullmatris på dessa bussar redan 1991/1992 men att några, bl a denna, fick behålla de gamla.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

virtual1

Mycket underlig numrering på denna buss skulle jag vilja säga, den är för ny för att ligga i 'gamla' 21XX-serien (bussar från runt 92-96) och den är för gammal för att ligga i den 'nya' 21XX-serien (bussar från 06-) - nån som vet hur det blev såhär????