Kommer kapaciteten i nya Slussenterminalen verkligen att räcka?

Startat av Omnilasse, 13 juli 2011, 13:06:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

När jag tittar tillbaka i handlingar från och med arkitekttävlingens avgörande 2004 ("Strömmar", Nyréns/Tyréns/ELU) till dagens detaljplaneförslag så slår det mig att det som har förändrats mest är bussterminalen. Den har flyttats fram och tillbaka och hit och dit. Den har legat i ett plan och två plan.

Nyréns/Tyréns/ELU:s förslag hade hela tiden 4-6 avstigningsplatser, 15 dockningsplatser och omkring 15 uppställningsplatser men planlösningen varierade. Gemensamt för deras förslag var dock hela tiden att avstigning skedde på nedre plan medan påstigning skedde på övre. Uppställningsplatserna flyttades dock från övre till nedre plan mellan tävlingen och bearbetningen.

Nu kan jag ingenting om hur man beräknar kapacitet för bussterminaler men för varje ny terminalskiss så har antalet platser, må det vara för avstigning, påstigning eller uppställning, ökats sedan föregående. Men det kanske ändå inte räcker?

Omnilasse

Citat från: Anders Noren skrivet 14 juli 2011, 16:13:39 PM
När jag tittar tillbaka i handlingar från och med arkitekttävlingens avgörande 2004 ("Strömmar", Nyréns/Tyréns/ELU) till dagens detaljplaneförslag så slår det mig att det som har förändrats mest är bussterminalen. Den har flyttats fram och tillbaka och hit och dit. Den har legat i ett plan och två plan.

Nyréns/Tyréns/ELU:s förslag hade hela tiden 4-6 avstigningsplatser, 15 dockningsplatser och omkring 15 uppställningsplatser men planlösningen varierade. Gemensamt för deras förslag var dock hela tiden att avstigning skedde på nedre plan medan påstigning skedde på övre. Uppställningsplatserna flyttades dock från övre till nedre plan mellan tävlingen och bearbetningen.

Nu kan jag ingenting om hur man beräknar kapacitet för bussterminaler men för varje ny terminalskiss så har antalet platser, må det vara för avstigning, påstigning eller uppställning, ökats sedan föregående. Men det kanske ändå inte räcker?

Det är nog inte antalet på-avstigningsplatser som kommer vara problemet på kort sikt, utan den dåliga logistiklösningen och att antalet uppställniingsplatser är begränsat. Den lösning som presenteras är helt enkelt inte bra. Visserligen har man väl iakttagit 3,5-metersregeln med egen körbana bakom dockningsterminalen - men det blir ändå rörigt med så pass tät trafik - även om backande buss inte ska komma in på körfilen bakom - är det ändå lätt att bussen bakom stannar upp - den backande bussen ser ju inte exakt var gränsen till körfilen bakom går. Det finns ju inte heller någon "svängmarginal", så ofta blir man nog tvungen att backa in på körfilen bakom bussarna ändå. Dessutom ska man ju ändå komma ut på den - så det stoppar ju ändå upp "flödet".
Lösningen är väl egentligen ett standardexempel på hur man inte ska planera en bussterminal.

Från uppställningsplatsen blir det omöjligt att se när "gaten" är ledig. Detta ställer också till problem. Varje "gate" måste ju utnyttjas rätt effektivt. Men struntar man i särskilda hållplatslägen för olika linjer - bör väl kapaciteten där räcka ett tag (torde vara svårt att använda en "gate" mer än ca 8 ggr per timme med rimlig framkörningstid och för att undvika köbildning - eller att bussar får åka "extravarv" Vid vanliga hållplatslägen ser ju den buss som står inne om nästa avgång kör fram och kan försöka köra iväg (om avgångstiden passerats) - det går ju inte med "gater". På normala hållplatser brukar det ju också finnas plats att stå bakom förevarande buss.

Problemet som sagt med uppställningsplater i ett bergrum är ju att det inte finns någon annanstans att ställa sig, ens tillfälligt. Problemet är ju också att man måste ju ha lite marginal i tidtabellerna. Även om det inte är broöppningar i högtrafik, är det ändå logiskt att ha några minuters extraminuter till Slussen. Detta gör ju att även om man minimerar regleringstid, kommer ändå inte bussar kunna köra fram till terminalen med en gång. Förare kör ju också olika fort och en del på utgående tider etc. tycker om att vara i god tid och kan lätt komma att blockera en uppställningsplats. För snäva körtider riskerar dock också att bussarna "klumpar" ihop sig, så jag tror inte det löser problemet 

I Sverige tror jag ingen dockningsterminal har så många avgångar som det kommer bli här och framförallt inte i ett bergrum. Det är ju mycket det som skapar problemet - de fria ytor som man annars har råd med, försvinner ju här.

Sedan är förstås frågan vad som inte fungerar och vad som fungerar. Men lösningen leder till en rätt stor risk till köbildning i terminalen - om det sedan gör något eller ej, kan man ju diskutera. I slutändan riskerar det dock att skapa förseningar, stress och en dålig arbetsmiljö. Var gränsen går för att det hela kollapsar vore förstås intressant om man kundre räkna ut, kanske något för KTH att sätta tänderna i?

Men min poäng är nog snarast att det inte kommer att innebära någon egentlig förbättring mot idag, trots att trafiken inom de närmaste 20-åren kan komma att närmare fördubblas. Lika många uppställningsplatser (nästan), något större utrymmet för avstigning (men inte mer än vad som skulle kunna gå att ordna i nuvarande terminal), fler hållplatser för påstigande, men den minskade kapacitet som dockningsstationer innebär kommer nog "äta upp" de 3 extra hållplatslägen som ges. Vill man ha fasta hållplatslägen är nog de föreslagna 20  dockningsterminalerna lägre kapacitet än idag.

Men givetvis är det bättre än 15 dockningsplatser och 4-6 avstigningsplatser - så det är bra att man iaf insett det.



Omnilasse

Nytt förslag har kommit på Slussenterminalen. Utställs just nu i Tekniska nämndhuset. Och faktiskt har man löst några av de problem som fanns i det gamla förslaget. Helt enkelt genom att göra den mer kompakt. Egentligen på ett bra sätt. Det går i alla fall teoretiskt för några av bussarna att direkt ifrån att lastat av passagerare, ställa sig på uppställningsplatsen - eftersom den i det nya förslaget är mittemot avstigningshållplatserna och därmed behöver man inte heller korsa avgående bussars väg etc. Antalet cirkulationer i terminalen minskar därmed rätt kraftigt. Att bussarna svänger in från avgående tillbaka till avstigningsdelen är ju ett mindre bekymmer då det blir en högersväng och de inkommande bussarna i terminalen skall i samma riktning. Och i och med att det blir vänstertrafik i röret in, slipper man korsande vägar även där.

Problemet kvarstår väl med för få beräknade uppställningsplatser (20 stycken). SL har påpekat att det dubbla kommer behövas - men tanken är att dessa skall finnas på annat ställe utanför terminalen. Detta ställer ju till en hel del praktiska problem. Om en förare skall ha 10-minuterspaus, måste man ju då nästan räkna med att 10-minuter extra behövs för att åka runt och leta plats...Och räknar man i sådana fall med 20-minuters paus för att ha den marginalen, så kommer ju uppställningsplatserna direkt bli fulla i terminalen. Kommer onekligen att innebära en hel del logistiska problem.  Å andra sidan kanske man lättare kan klara att ha avlösningar där när man har fler avstigningshållplatser.