Kommer kapaciteten i nya Slussenterminalen verkligen att räcka?

Startat av Omnilasse, 13 juli 2011, 13:06:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Det har ju, som väl iaf är bekant förts fram ett förslag att lägga nya Slussenterminalen i Katarinaberget. Förvisso en bra lösning. Kritiska röster har ju lyfts för att den är överdimensionerad. Men är den verkligen det? Är det inte precis tvärtom?

Idag körs väl ungefär 130 bussar i maxtimmen in till terminalen. Ökningstakten i Nacka/värmdö är att resandet ökar med 3,5 procent årligen! I maxtimmen stiger 5 500 passagerare av från Nacka/värmdöbussarna (2010), 12 600 mellan 6-9. Av detta kan man ju sluta sig till att bussarna är ganska fullbelagda. Eftersom det är sittplatsgaranti (utom på lokallinjerna till Nacka) kan man gärna inte planera för en beläggning på 45 passagerare per buss (alltså 122 bussar). Totalt stiger 30 200 pasagerare på i terminalen under ett trafikdygn...

Vad är det då som föreslås för nya terminalen? Det kommer vara 20 "avgångsgater" och 20 platser för tidsreglering, samt 8 för avstigning. Det sistnämnda bör inte vara något problem - såvida inte något extraordinärt har hänt. 20 avgångsgater räcker i normalfallet och med dagens trafikutbud. Visserligen kan man möjligen med smart planering spara in något gentemot att ha fasta hållplatslägen med en flexibel användning, men då styr det trafikplaneringen på ett sätt som är ganska ineffektivt. Det måste också gärna finnas någon/några gater lediga för annan trafik (exempelvis Viking lines båtar och tågersättning för Saltsjöbanan).

Det stora problemet som jag ser det är nog antalet regleringsplatser. Det finns ju inget annat ställe att placera bussen på (iaf det är fullt). Detta är skillnaden mot idag - i dagens terminal finns det ju gått om plats om planen är full både genom att använda uppställningsplatserna och röret in mot terminalen.

Många linjer är också rätt långa och viss regleringstid måste finnas (särskilt med ökad trafik). 20 regleringsplatser och viss marginal (man måste kunna parkera en trasig buss någonstans och ha viss marginal för försening, samt förstås ha en eller två förfogandevagnar tillgängliga). Alltså skulle regleringsplatserna kunna nyttjas totalt till 900 regleringsminuter för ordinarie trafik. Räknat på 120 bussar - ger det en genomsnittlig regleringstid på 7,5 minuter! Detta kräver endera alltså att inga förarpauser läggs vid Slussen eller att man kör med avlösningar.  Än så länge går det. Men den genomsnittlige regleringstiden minskar snabbt när antalet turer under maxtimmen ökar (jo, jag är medveten om att den är något lägre i eftermiddagsrusningen).  Räknat på 150 bussar är regleringstiden nere på 6 minuter. avgångsgaterna kommer ju vara så pass högt utnyttjade, att det nog inte är att räkna med att köra fram mer än 3-4 minuter innan avgång. Med nuvarande ökning behövs det ungefär 4-5 bussar till i maxtimmen varje år. Även om man kan stå någon minut på avstigningshållplatsen får man ändå räkna med i motriktning att det kan komma in kanske 80 bussar i timmen. Det ger förvisso någon/några minuter - men det är ju där samma problem med att få en helt jämnt flöde av ankomster som av avgångar - helt plötsligt kan det komma in 4-5 bussar för avstigning även i motriktningen!

Så, vad tror ni som ofta kör i terminaler-, eller som har en åsikt ändå, hur hög beläggning kan man ha för att det ska fungera? Det särskilda här är ju att det inte finns någonstans egentligen att ta vägen med bussen om det är fullt - troligen får man åka ut till Henriksdal och vända och kanske istället missar sin avgångstid...

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 13 juli 2011, 13:06:55 PM
Det har ju, som väl iaf är bekant förts fram ett förslag att lägga nya Slussenterminalen i Katarinaberget. Förvisso en bra lösning. Kritiska röster har ju lyfts för att den är överdimensionerad. Men är den verkligen det? Är det inte precis tvärtom?

Har dessa kritiska åsikter framförts av samma personer som tycker att Cityterminalen och Uppsala "resecentrum" är i precis lagom storlekar idag år 2011? Även dessa två ställen saknar ju tillräckligt många uppställningsplatser, samt är så trånga att bussar över 12 meters längd skrapar i lite här och var.

Ted Selander

Uppställnings-/reglerplatser anses av många projektörer som något konstigt eller rent av onödigt. De har fått antalet ankomster och avgångar och dimensionerar efter det. Ibland hjälper SL till och tycker att entreprenören kan lösa det på något annat sätt. Framförallt gäller det plats för paus.

/Ted

the0fiskis

men kommer det vara så många bussar när(om) det byggs spårtrafik till nacka?
Iförsig kommer det ta några år dem har trots allt inte fattat beslut på vad och när det ska bli klart (spårtrafiken)

Andreas91

Citat från: the0fiskis skrivet 13 juli 2011, 14:54:20 PM
men kommer det vara så många bussar när(om) det byggs spårtrafik till nacka?
Iförsig kommer det ta några år dem har trots allt inte fattat beslut på vad och när det ska bli klart (spårtrafiken)

Inte för att jag vill låta så negativ, men jag har en känsla av att det lär ta många år innan t-banan till Nacka blir klar. Sträckan är väl ganska ordentligt bebyggd idag, så jag gissar på att det blir tunnel hela sträckan och då skenar nog priset iväg... Lite OT, men: Jag tycker att det på sätt o vis vore lite kul om blåa linjens förlängning blir i tunnel, för då kan Stockholms ljusblåa linje (10) bli kvar som Londons tunnelbanas ljusblåa linje (Victoria): Tunnel hela linjen, med undantag av depån som ligger ovanför markytan.  :P

Befolkningen i Stockholm ökar ju hela tiden och Nacka/Värmdö är säkert bara ett av många områden som är attraktivt att flytta till. Tunnelbanan skulle säkert kunna avlasta bil - och busstrafiken en del, men åtminstone fram till dess att t-banan är klar, så finns nog ett stort behov av busstrafik - förmodligen ännu större om kanske bara ett par år, än vad det någonsin varit tidigare.

Björn Forslund

Någon som sett några planer på den nya terminalen? Man kanske tänker spränga ut ytterligare för mera utrymme?

the0fiskis

Citat från: Andreas91 skrivet 13 juli 2011, 15:25:13 PM
Inte för att jag vill låta så negativ, men jag har en känsla av att det lär ta många år innan t-banan till Nacka blir klar. Sträckan är väl ganska ordentligt bebyggd idag, så jag gissar på att det blir tunnel hela sträckan och då skenar nog priset iväg... Lite OT, men: Jag tycker att det på sätt o vis vore lite kul om blåa linjens förlängning blir i tunnel, för då kan Stockholms ljusblåa linje (10) bli kvar som Londons tunnelbanas ljusblåa linje (Victoria): Tunnel hela linjen, med undantag av depån som ligger ovanför markytan.  :P
det är ju inte ens säkret att det blir tunnelbana det kan bli spårvang, ombyggnad av saltjsöbannan det finns massa altanaktiv  :)

Camilla

Politikerna i landstinget har ändrat sig för nu tycker dom att en ny terminal i katarinaberget är onödig efter som man eventuelt ska bygga tunnelbana till Orminge och Nacka.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/T-bana-gor-bussterminal-onodig/

Ersa

Citat från: Camilla skrivet 13 juli 2011, 19:50:44 PM
Politikerna i landstinget har ändrat sig för nu tycker dom att en ny terminal i katarinaberget är onödig efter som man eventuelt ska bygga tunnelbana till Orminge och Nacka.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/T-bana-gor-bussterminal-onodig/

Vilken underlig artikel! Snacka om att folk inte ser hela bilden! Dagens Slussen kommer väl att rivas många år innan bygget av en tunnelbana till Nacka ens påbörjas. Vad ska man göra i de 10-15(?) åren, dvs efter att Slussen ombyggts men innan tunnelbana till Nacka invigts? Ta bort hälften av all busstrafik mellan Nacka och Slussen?

Stockholmare tror väl att det tar 2-3 år att bygga tunnelbana till Nacka, till en så låg kostnad att SL-kortet inte behöver höjas ett enda öre. Jag undrar just hur mycket skatten och/eller SL-taxan skulle behöva höjas om det enbart var Stockholms läns landsting och länets kommuner som skulle bekosta denna nya tunnelbana. Dvs utan ett enda öre i statsbidrag från staten eller övriga Sverige utanför länsgränsen. 8)

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2011, 19:59:25 PM
Vilken underlig artikel! Snacka om att folk inte ser hela bilden! Dagens Slussen kommer väl att rivas många år innan bygget av en tunnelbana till Nacka ens påbörjas. Vad ska man göra i de 10-15(?) åren, dvs efter att Slussen ombyggts men innan tunnelbana till Nacka invigts? Ta bort hälften av all busstrafik mellan Nacka och Slussen?

Stockholmare tror väl att det tar 2-3 år att bygga tunnelbana till Nacka, till en så låg kostnad att SL-kortet inte behöver höjas ett enda öre. Jag undrar just hur mycket skatten och/eller SL-taxan skulle behöva höjas om det enbart var Stockholms läns landsting och länets kommuner som skulle bekosta denna nya tunnelbana. Dvs utan ett enda öre i statsbidrag från staten eller övriga Sverige utanför länsgränsen. 8)
Och det var egentligen därför jag startade tråden: för att fler börjar backa (även om faktiskt trafiklandstingsrådet gick ut och sa att den behövdes (vilka fick alla att kritisera honom för att vara tunnelbanefientlig...) och tror att det inte behövs en terminal - när den egentligen måste byggas nu!. Här är en karta på den tänkta terminalen: http://www.stockholm.se/PageFiles/218044/110415_bussterminal_plankarta2_sign.pdf

Termilnalen vid Slussen är ju minst sagt högt utnyttjad - men ändå finns det nästan plats för 20 uppställningsplatser redan idag! (är väl 7 med ramp) och det är ju ändå så att förarna får cirkulera ibland för att det inte finns någon uppställningsplats ledig.

Vid Gullmarsplan har man förvisso nu under tunnelbaneavstängningen nog kommit upp i 120 avgångar i timmen - där har man bara 13 uppställningsplatser. Men hela tanken bygger ju där på att gröna linjen kör oerhört effektivt och man har 2 egna regleringshållplatser - men så effektivt går det ju inte att göra med olika linjer och som också måste ha större marginal till terminalen.

Tunnelbana är inte rimligt före 2030 - det är så avancerat bygge och en stor del måste byggas under vatten - så oavsett att det behövs - är det inget man kan klara en mindre terminal fram till dess på!

Det är vanskligt med prognoser - men skulle ökningen i Nacka/värmdö hålla i sig, måste vi omkring 2030 ha en terminal som klarar drygt den dubbla kapaciteten mot idag.

Det enda som nog på kortare sikt skulle kunna hjälpa är väl den BRT-lösning som presenteras - men frågan hur aktuell den blir om man fattar beslut om tunnelbana inom några år...

Anders Noren

Är det möjligt att starta nya linjer med ändhållplats någon annan stans än Slussenterminalen?

Gullmarsplan? Liljeholmen? Älvsjö? Eller är de fulltecknade? Alla resenärer från Nacka-Värmdö har ju inte målpunkt vid Slussen.

Omnilasse

Citat från: Anders Noren skrivet 13 juli 2011, 21:58:25 PM
Är det möjligt att starta nya linjer med ändhållplats någon annan stans än Slussenterminalen?

Gullmarsplan? Liljeholmen? Älvsjö? Eller är de fulltecknade? Alla resenärer från Nacka-Värmdö har ju inte målpunkt vid Slussen.
Det är nog rätt fullt överallt även om det väl alltid går att pressa lite till - Gullmarsplan har ju iaf ett par hållplatslägen lediga, så möjligheten finns väl där...

Samtidigt ökar ju trafiken överallt - så även om det finns kapacitet just nu, kan man ju undra om det gör det om 10 år?

Nåväl - under ombyggnaden har ju SL redan tidigare planerat för att kunna ha fler direktlinjer in till stan - förlänga de som idag går till CT fram till Tekniska och en linje via Munkbroleden till Fridhemsplan och Västerbron. Och en tredje till Värtan (när man kommit längre med utbyggnaden där - troligen när Norra länken öppnats.

Problemet med Nacka/Värmdö tror jag är generellt att det är svårt att locka resenärerna till att fortsätta eller åka till annan slutdestionation - helt enkelt för att Slussen för flertalet är en sådan oerhört bra bytespunkt: Till Gullmarsplan eller Liljeholmen tar det ju bara några minuter med tunnelbanan - och kan man då inte ha lika hög turtäthet därifrån med buss (vilket är svårt), så finns väl risken att man inte får bort så många från Slussen ändå. Sedan kan man väl förstås alltid "tvinga" genom att lägga om linjer och ta bort förbindelsen till Slussen - men det är förstås politiskt känsligt...

homer

Vi får hoppas att de finns någon som har ett sunt förnuft som också sitter på pengarna och besluten.

En ny terminal behöver stå färdig inom bara några år (om man nu vågar ta ett beslut om att bygga om slussen) medan en tunnelbana till Nacka knappast står färdig innan 2030, att man nu har börjat prata om att man vill ha tunnelbana till nacka betyder inte att dem problem som har stoppat de tidigare är borta... dvs att nacka är väldigt glesbefolkat idag så de blir svårt att täcka upp ett stort område utan att minska på busstrafiken.. dessutom är de väldigt kuperad mark.
Inom några år kommer de dessutom att flytta in säkert 10000 nya människor på kvarnholmen, var och hur ska alla dessa ta vägen? jo med buss 402 skulle jag gissa som då kommer behöva gå var annan minut...

det är ganska lätt att inse att de förslag på terminal som tidigare har gällt (den som låg på kajen) var alldelses för liten då den hade likadan kapacitet som dagens terminal, man behöver ha minst de dubbla, ska de dessutom vara dockningsterminal ser jag ännu mer problem, när flera bussar ska gå samtidigt

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 13 juli 2011, 23:44:51 PM

det är ganska lätt att inse att de förslag på terminal som tidigare har gällt (den som låg på kajen) var alldelses för liten då den hade likadan kapacitet som dagens terminal, man behöver ha minst de dubbla, ska de dessutom vara dockningsterminal ser jag ännu mer problem, när flera bussar ska gå samtidigt

Men även den som föreslås nu får ju alltså egentligen inte högre praktisk kapacitet än den nuvarande. Ungefär lika många uppställningsplatser, visserligen några fler "gater", men "bara" tre mer än idag, och visserligen större plats för avstigning - från 3-8. Men detta gäller ju bara om man jämför med den "formella" avstigningsutrymmet idag. I praktiken går det ju utmärkt att använda hpl S för avstigning idag (används ju inte under "maxtimmen" för avgående och flyttade man 449 till hpl X - skulle man i morgonrusningen kunna ha avstigning med plats för ungefär 8 fordon (dock inte alla led) vid Slussen även idag!

Men som du säger - problemet är ju dockningsterminalen och att det är i en tunnel. Det gör att det på ett helt annat sätt måste finnas överkapacitet vid uppställningsplatserna - en buss som cirkulerar i jakt på någonstans att parkera - kommer ju hindra alla bussar som ska backa ut - det går kanske att lösa med en sådan buss - men börjar det bli två-tre stycken, så blir det knepigt. I en utomhusterminal finns det ju luft på ett helt annat sätt än vad det kommer göra inne i berget.

Omnilasse

Tittade lite mer på den ovan länkade kartan över terminalen och blir alltmer konfundersam.

I exemplet har jag räknat med 120 avgågar i maxtimmen - men redan när den är dags att inviga lär man väl vara uppe i betydligt fler avgångar...

Som det ser ut måste både bussarna som ankommer terminalen stryka bakom dockningsterminalen för avgående bussar 1-14, men inte nog med det - alla bussar som har tidsreglerat - måste ta ett varv förbi angörningsfilen för att komma till avgångsterminalen. Detta innebär att förutom att det kommmer att backa ut ca 90 bussar i maxtimmen från terminal 1-14, kommer bakom dessa alla ankommande bussar att gå som ska till uppställningsplatserna - dessutom förstås alla bussar som ska till en av gaterna i bussterminalen - som därmed också blockerar utfarten för avgående bussar - förutom de som då avgår från gate 15-20 - men som ju stoppar upp bussar som kommer från uppställningen...

Det innebär alltså att vid infarten till docknignsterminalen kommer det vara 210 bussar i timmen som passerar (att några kan köra direkt till terminalen utan att passera uppställningsplatsen är förvisso möjligt - men inget man kan räkna med då gaterna kommer att utnyttjas till rätt stor grad och det är inte lätt med busstrafik att köra med någon "just in time"-princip) Det innebär en buss var 17:e sekund. Men då ska betänkas att varje buss som ska passera blockeras av bussar som ska lämna dockningsterminalen (en buss var 45:e sekund) och bussar som ska passera hindras (om dock kortare tid) av alla bussar som ska in till gaterna.

Dessutom verkar det som om man måste backa in på uppställningsplatserna...Dessutom passerar man från uppställningsplatserna förstås också gaterna 15-20, som kan innnebära en viss väntan...

Allvarligt talat tror jag alltså att den här termiinalen närmast kommer få mindre kapacitet i praktiken än dagens...