Nobina säger upp sitt avtal med X-trafik

Startat av jocke, 29 juni 2011, 14:18:35 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.


AO

http://gd.se/nyheter/gavle/1.3655432-oviss-framtid-for-150-busschaufforer

Som nobina säger i artikeln så ger avtalet alldeles för dålig lönsamhet. Man hade helt enkelt räknat med att vinna Gävle och på så vis väga upp kostnaderna. Men de kan u tydligen tänka sig att stanna kvar och kommer lägga bud på det nya avtalet. Känns ju onekligen som att KR är rätt sugna på avtalet, och de bussbolag som förlorar UL avtalet kommer nog vara rätt sugna på revange.

Walter

Hade man inte precis beställ tre nya bussar till denna trafik?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AO

Citat från: Walter skrivet 29 juni 2011, 15:44:06 PM
Hade man inte precis beställ tre nya bussar till denna trafik?

Det stämmer, eller åtminstone två stycken. Detta för att andra bussar brunnit, så det är ett måste med två till bussar i vilket fall. Dessa två kommer ju med enkelhet att kunna placeras om utifall Nobina inte vinner nästa upphandling. Men Nobina kommer ju som sagt att köra i minst två år till i Gästrikland.

Der_löwe

Tyvärr kom det knappast oväntat, känner sorg för mina gamla kollegor där som (antagligen) tvingas söka om sina jobb och har en oviss framtid till mötes.

1896

Ja, i Sandviken med omnejd har ju företaget haft trafiken i obruten följd trots upphandlingar, så låt oss hoppas att inget förändras i framtiden.  :)

Der_löwe

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 juni 2011, 20:18:27 PM
Ja, i Sandviken med omnejd har ju företaget haft trafiken i obruten följd trots upphandlingar, så låt oss hoppas att inget förändras i framtiden.  :)

Jag vill minnas att det vara ganska nära även vid förra upphandlingen och Nobina går väl knappast under förra anbudet. Risken är nog överhängande att något annat stort företag tar över. Tex KR, Keolis, Nettbuss är ju alla möjliga kandidater, men tiden får utvisa detta.

MrH

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 juni 2011, 20:18:27 PM
Ja, i Sandviken med omnejd har ju företaget haft trafiken i obruten följd trots upphandlingar, så låt oss hoppas att inget förändras i framtiden.  :)

Hoppas dit och hoppas dit..  :D Ibland kan det ju faktiskt vara så det behöver hända ngt nytt för att saker och ting ska kunna utvecklas vidare. Ingen som snappade upp vad beställaren länshuvudmannen sa i artikeln? Verkar ju inte som att Nobina klarat sitt uppdrag med glans direkt.

Nu har jag inget som helst emot Nobina, tvärtom, se t.ex vad de nu gör i Norrtälje efter åratal av annan operatör. Det omvända händer i södra länet.. Förhoppningsvis kan trafiken utvecklas ännu mer där någon ny tar över. Kanske behövs något ditåt även i Gästrikland. X-Trafik undersöker nu tydligen möjligheten att säga upp avtalet ännu tidigare  och med en ny upphandling, nya krav osv så öppnas också nya möjligheter!

Så väljer jag att se på saken. Men det är ju jag det... :D

/MrH

Bussföraren

Har man inte ett ledningsproblem i Gävle liknande det i Umeå?

Vilket gör att man inte lyckas uppfylla HK:s avkastningskrav?

Nu när man lämnar över två av de lönsammaste kontrakten i Sthlm till annan operatör är det nog ett måste att rensa ut bland de minst lönsamma för att få balans i verksamheten.

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 29 juni 2011, 22:24:28 PM
Har man inte ett ledningsproblem i Gävle liknande det i Umeå?

Vilket gör att man inte lyckas uppfylla HK:s avkastningskrav?

Nu när man lämnar över två av de lönsammaste kontrakten i Sthlm till annan operatör är det nog ett måste att rensa ut bland de minst lönsamma för att få balans i verksamheten.

Jag kan varken svara ja eller nej på det, då jag inte har någon aning. Men om man även läser kommentarerna under arbetarbladets artikel känns vissa formuleringar bekanta från annat håll.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Jag tycker att det vore kul om Veolia skulle ta hem hela rasket.

AO

Citat från: Der_löwe skrivet 29 juni 2011, 22:12:09 PM
Jag vill minnas att det vara ganska nära även vid förra upphandlingen och Nobina går väl knappast under förra anbudet. Risken är nog överhängande att något annat stort företag tar över. Tex KR, Keolis, Nettbuss är ju alla möjliga kandidater, men tiden får utvisa detta.

Nobina vann förra upphandlingen (kontraktet som nu gäller) med en stor mariginal till närmaste budgivare som var Sambus vill jag minnas. Ill även minnas att priset för trafiken gick ner för X-trafik jämfört med föregående kontrakt vilket ju är rätt sensationellt och jag kommer ihåg att man här spekulerade i att Nobina troligen räknat med att vinna Gävle för att de skulle klara Gästrikland så billigt.

MrH

Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2011, 01:00:08 AM
Jag tycker att det vore kul om Veolia skulle ta hem hela rasket.

Förlåt en nyfiken fråga, men av någon särskild anledning eller vadå? Varför just Veolia?   :o
(Och nej, jag har inget som helst emot Veolia heller, kanske bäst att tillägga)

/MrH

RoggaBoy

Citat från: AO skrivet 29 juni 2011, 16:37:04 PM
Det stämmer, eller åtminstone två stycken. Detta för att andra bussar brunnit, så det är ett måste med två till bussar i vilket fall. Dessa två kommer ju med enkelhet att kunna placeras om utifall Nobina inte vinner nästa upphandling. Men Nobina kommer ju som sagt att köra i minst två år till i Gästrikland.

I arbetarbladet så säger man från X-trafiks sida att man oppas ha ny operatör snabbare, dvs att inte uppsägningstiden blir 24 månader. Till viss del den usla kvalitén Nobina haft senaste vintern.