Nobina säger upp sitt avtal med X-trafik

Startat av jocke, 29 juni 2011, 14:18:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2011, 22:21:29 PM
Att säga att Swebus drogs med i karusellen är knappast korrekt. Det var väl snarare de som körde den.





I så fall kanske någon borde ifrågasätta ledningen ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 juli 2011, 08:58:42 AM
I så fall kanske någon borde ifrågasätta ledningen ?

Ja, du är välkommen att bli den förste som gör det.  :D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Finns iaf en i högsta ledningen, som kommer från en konkurrent, och som jag tycker definitivt inte har något på Nobina att göra.  :P

RoggaBoy

Citat från: Der_löwe skrivet 30 juni 2011, 23:04:43 PM
Exakt. Detta är väl knappast nytt heller? Swebus Dalarna drogs väl med förlustsiffror i bra många år? Kanske gör dom det fortfarande?

Man ville ju nyligen lämna Dalarna till någon annan operatör.

1896

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 juli 2011, 11:39:31 AM
Man ville ju nyligen lämna Dalarna till någon annan operatör.

Det där verkar ju bara vara ett löst rykte, det hörs på förarna i Dalarna som att det bara var halva länet det var frågan om, och ett besked skulle lämnas i Maj, sedan ändrat till Juni, och fortfarande inga besked. Väldigt diffust.

Bussföraren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 juli 2011, 12:32:03 PM
Det där verkar ju bara vara ett löst rykte, det hörs på förarna i Dalarna som att det bara var halva länet det var frågan om, och ett besked skulle lämnas i Maj, sedan ändrat till Juni, och fortfarande inga besked. Väldigt diffust.

Problemet är att hitta någon som är villig att köra till anbudspriset + de mkr som Nobina skickar med, Dalarna ger tyvärr underskott i flermkr klassen vilket man kan anta till stor del beror på det undermåliga anbudsunderlaget som presenterades, därav förklaras nog den stora prisskillnaden gentemot dem som redan hade trafik och som därigenom kännedom.

Hittar man ingen villig intressent kan man säkert anta att kontraktet bryts i o m optionsåren vilket väl innebär samtidigt som kontraktet åt X trafik frånträds/förnyas.

Två stora och lukrativa kontrakt tappas ju tyvärr nu i sommar vilket givetvis kommer att påverka ekonomin, därför är det helt naturligt att man måste se över alla kontrakt som inte kommer upp till fastställda vinstmarginaler och reda ut varför det är så, kontrakt som inte kommer att kunna ge vinst eller ens nå o resultat måste man samtidigt göra sig av med, det här gäller ju även andra rikstäckande operatörer även om Nobina tyvärr ännu en gång har för många dåliga kontrakt i portföljen.

Klaverdörr

#36
Citat från: AO skrivet 29 juni 2011, 15:20:25 PM
http://gd.se/nyheter/gavle/1.3655432-oviss-framtid-for-150-busschaufforer

Som nobina säger i artikeln så ger avtalet alldeles för dålig lönsamhet. Man hade helt enkelt räknat med att vinna Gävle och på så vis väga upp kostnaderna. Men de kan u tydligen tänka sig att stanna kvar och kommer lägga bud på det nya avtalet. Känns ju onekligen som att KR är rätt sugna på avtalet, och de bussbolag som förlorar UL avtalet kommer nog vara rätt sugna på revange.


Hej !

Exakt detta misstänkte jag om Nobina inte fick stadstrafiken i Gävle att dom kommer få problem med lönsamheten i Länstrafiken då det avtalet/anbudet var något lågt och alla samordningsvinster försvann i ett nafs samt att man ändå lär ha uppställningsplatser och rastlokaler kvar i Gävle.

Detta ska finnas omnämt i ett tidigare inlägg här på Buss-snack men då kom mothugg fr en ansvarig att anbudet på Länstrafiken i Gästrikland var lagt utan att ta hänsyn om stadstrafiken i Gävle skulle förloras 2010 eller inte men nu är vi där och avtalet sägs upp i förtid...

Edit: Frågan i inlägg http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29298.30

Förmodar att Swebus lade anbudet för Gävleborg att man hade räknat lätt med att man skulle få Gävle Stadstrafik även framöver.. Nu kommer säkert nuvarnade länsanbud bli betydligt dyrare för Swebus då man säkert hade tänkt en org för all trafik och nu blir det bara länstrafik men antalet ledare på skift lär vara samma fast det i princip bara blir 1/2 busstrafiken samt ev uppfyllnad av tjänster i Gävle omöjligörs.... Det kan inte vara bra för dom.... Vem räknade så fel på detta? Stadsbussarna Östersund kan sköta detta 4 miljoner billigare per år ändå fast med egen ledningsgrupp... Är den lokala chefen så dyr i Gävle fast jobbet sköts så dåligt i dagsläget??

Svaret: På ovan -> http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29298.60
Nu är det som det är - vi kör denna trafik till och med 12 juni 2010. Därefter fortsätter vi med regiontrafiken till december 2019. Regiontrafiken är i princip självbärande vilket innebär att det anbudet är lagt så att det fungerar oavsett om vi har Stadsbussarna i Gävle eller inte.

Nu har sanningen sagt något annat och det redan efter ett år (2år i läns avtalet) Undrar hur ägarna ställer sig till detta? Vilken får ta en promenad i förtid från företaget?


Ifs. var nästkommande anbud efter Nobina bara 0,4milj/år dyrare (Veolia) för länstrafiken men dom kanske hade ett annat upplägg eller mindre behov att köpa in nytt (på sikt) eller göra rekond isamband med detta avtal? Har hört att Veolia har bra koll på kostnader och bara lägger bra genomtänkta anbud, men även dom kan ju ha räknat fel här?

Sambus anbud var 42,6milj/år och det är lite mer realistiskt !

Det är roligt att en ren amatör på hur upphandlad fungerar kan konstatera detta  :P
Ska bli intresant vilka krav som kommer ställas i den nya upphandlingen, antager att det blir krav på enbart ledbussar på linje 41 bla...

Det bör bli en kostnadsökning i samband med nya avtalet eller så kommer Netbuss (Stadsbussarna Sverige AB's ägare) eller KR-trafik in i bilden och kan göra samordningsvinster med ett lägre anbud..

1896

Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2011, 01:00:08 AM
Jag tycker att det vore kul om Veolia skulle ta hem hela rasket.

Varför ska man förstöra områden som GDG - Swebus - Nobina har haft i obruten följd i alla år ? Det är väl enbart kul om det finns sådana områden ? Det finns ju bara ett fåtal kvar, så varför inte värna om dessa ?

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 juli 2011, 18:38:55 PM
Varför ska man förstöra områden som GDG - Swebus - Nobina har haft i obruten följd i alla år ? Det är väl enbart kul om det finns sådana områden ? Det finns ju bara ett fåtal kvar, så varför inte värna om dessa ?

Kanske för att nostalgi och tillbakablickande inte har särskilt mycket med dagens verksamhet att göra? Det viktigaste är väl att man får en bra operatör där de anställda trivs och gör ett bra jobb kvalitetsmässigt, samt dessutom att operatören kan tjäna en slant på att ge bra kvalitet.

Med din logik borde ju Nobina drivas ut från Danmark, Norge och Finland... men vänder man på saken och ser det från andra hållet skriver du ju bara nåt i stil med "nu ska vi vara positiva" och tystnar sedan.

1896

För det första förstår jag inte din logik, för det andra tycker jag inte om att tjafsa, men min grundsyn är att nuvarande system är helt fel, och att det någonstans i framtiden ska rättas till, och då vore det ju kul om det finns områden som GDG - Swebus - Nobina har haft i obruten följd under dessa tragiska år som upphandlingar förekommit.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2011, 19:13:56 PM
Kanske för att nostalgi och tillbakablickande inte har särskilt mycket med dagens verksamhet att göra? Det viktigaste är väl att man får en bra operatör där de anställda trivs och gör ett bra jobb kvalitetsmässigt, samt dessutom att operatören kan tjäna en slant på att ge bra kvalitet.

Med din logik borde ju Nobina drivas ut från Danmark, Norge och Finland... men vänder man på saken och ser det från andra hållet skriver du ju bara nåt i stil med "nu ska vi vara positiva" och tystnar sedan.

Så Ersa som har jobbat åt Veolia tycker dom uppfyller kraven som han själv nämner, som att personalen trivs och att man levererar bra kvalité? Kanske ser man de lättare om man är anställd på företaget vilket inte jag är och de var bara de jag funderade över.

För övrig har man läst att Veolia inte lägger anbud där man inte går med vinst på, och ändå var man bara 400.000kr dyrare än Nobina per år, ett Nobina som inte får det att gå ihop så hur skulle Veolia då få de att gå ihop för 400.000kr extra eller kanske är det de lilla som krävs för att Nobina skulle vara nöjd med.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 19 juli 2011, 19:47:57 PM
Så Ersa som har jobbat åt Veolia tycker dom uppfyller kraven som han själv nämner, som att personalen trivs och att man levererar bra kvalité? Kanske ser man de lättare om man är anställd på företaget vilket inte jag är och de var bara de jag funderade över.

För övrig har man läst att Veolia inte lägger anbud där man inte går med vinst på, och ändå var man bara 400.000kr dyrare än Nobina per år, ett Nobina som inte får det att gå ihop så hur skulle Veolia då få de att gå ihop för 400.000kr extra eller kanske är det de lilla som krävs för att Nobina skulle vara nöjd med.

Var har jag skrivit att jag anser att Veolia alltid uppfyller alla krav? Att du ogillar Veolia nästan lika mycket som Niklas Vasa älskar Nobina är ju rätt känt. Svårt att ha en nyanserad debatt med alla dessa starka känslor gentemot vissa koncerner.

1896

"Älskar" är väl ett starkt ord ? Men man får ju inte kritisera företag på forumet, så då väljer jag att lyfta fram det jag tycker är positivt, sen kan ju förstås även det missförstås.

Bussföraren

Citat från: Klaverdörr skrivet 01 juli 2011, 13:31:42 PM

Nu har sanningen sagt något annat och det redan efter ett år (2år i läns avtalet) Undrar hur ägarna ställer sig till detta? Vilken får ta en promenad i förtid från företaget?


Ifs. var nästkommande anbud efter Nobina bara 0,4milj/år dyrare (Veolia) för länstrafiken men dom kanske hade ett annat upplägg eller mindre behov att köpa in nytt (på sikt) eller göra rekond isamband med detta avtal? Har hört att Veolia har bra koll på kostnader och bara lägger bra genomtänkta anbud, men även dom kan ju ha räknat fel här?

Sambus anbud var 42,6milj/år och det är lite mer realistiskt !

Det är roligt att en ren amatör på hur upphandlad fungerar kan konstatera detta  :P
Ska bli intresant vilka krav som kommer ställas i den nya upphandlingen, antager att det blir krav på enbart ledbussar på linje 41 bla...

Det bör bli en kostnadsökning i samband med nya avtalet eller så kommer Netbuss (Stadsbussarna Sverige AB's ägare) eller KR-trafik in i bilden och kan göra samordningsvinster med ett lägre anbud..

Nu blandar du ihop olika anbud.

Landsbygdsavtalet som togs hem av Swebus, nuv Nobina med 71,6 Mkr före Veolia med 72 Mkr, Sambus anbudssumma du nämner ovan 42,6 Mkr avser tätortstrafiken  ;D

Bussföraren

Citat från: RoggaBoy skrivet 19 juli 2011, 19:47:57 PM
Så Ersa som har jobbat åt Veolia tycker dom uppfyller kraven som han själv nämner, som att personalen trivs och att man levererar bra kvalité? Kanske ser man de lättare om man är anställd på företaget vilket inte jag är och de var bara de jag funderade över.

För övrig har man läst att Veolia inte lägger anbud där man inte går med vinst på, och ändå var man bara 400.000kr dyrare än Nobina per år, ett Nobina som inte får det att gå ihop så hur skulle Veolia då få de att gå ihop för 400.000kr extra eller kanske är det de lilla som krävs för att Nobina skulle vara nöjd med.

Anbudssummorna är det inget märkligt med, knappast någon av dessa som räknat fel.

Problemet är att Nobinas avtal idag inte går runt, inte att det hänger på några 400 tkr.
Man har helt enkelt inte lyckats hålla kostnaderna på den nivån som anbudet är räknat på och det är knappast någon hemlighet att främst fordonssidan har dragit iväg med många haverier och därmed inställda turer.

Sedan är det heller ingen hemlighet att man inom några veckor mister två av de lönsammaste kontrakten och då givetvis måste se över alla kontrakt som går med förlust, Gävleborg, Dalarna, Kalmar, Kallhäll etc.