Nobina säger upp sitt avtal med X-trafik

Startat av jocke, 29 juni 2011, 14:18:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Något som kommer bli intressant är ju att denna upphandlingen inte kommer att göras utav X-trafik eftersom det upphör vid årskiftet. Upphandlingen kommer skötas av Landstinget Gävleborg och den nya kollektivtrafikmyndighet som kommer ligga därunder.

Der_löwe

Fast X-trafik uppehör ju inte som bolag, Landstinget tar ju över ägandet av bolaget. Det är ju möjligt att det i praktiken ändå blir X-trafik sköter upphandlingen.

AO

Citat från: Der_löwe skrivet 30 juni 2011, 13:13:01 PM
Fast X-trafik uppehör ju inte som bolag, Landstinget tar ju över ägandet av bolaget. Det är ju möjligt att det i praktiken ändå blir X-trafik sköter upphandlingen.

X-trafik kommer att upphöra som bolag. Det ägs utav kommunerna och landstinget. Däremot kan det tänkas att den nya myndigheten får namnet X-trafik. Men bolaget i sig kommer att upphöra.

Der_löwe

Citat från: AO skrivet 30 juni 2011, 13:27:50 PM
X-trafik kommer att upphöra som bolag. Det ägs utav kommunerna och landstinget. Däremot kan det tänkas att den nya myndigheten får namnet X-trafik. Men bolaget i sig kommer att upphöra.

Det står ju iof i artikeln som du själv länkade till i en annan tråd att just landstinget tar över ägandet av X-trafik http://gd.se/nyheter/sjukvard/1.3657146-landstinget-tar-over-kollektivtrafiken 

AO

Citat från: Der_löwe skrivet 30 juni 2011, 13:33:36 PM
Det står ju iof i artikeln som du själv länkade till i en annan tråd att just landstinget tar över ägandet av X-trafik http://gd.se/nyheter/sjukvard/1.3657146-landstinget-tar-over-kollektivtrafiken 

Det har nog mer att göra med att journalisterna förenklar lite. Om X-trafik ska vara kvar eller inte är inte bestämt än. Fick höra det i veckan efter samtal med tjänstemän/politiker från landstinget.

Ersa

Citat från: MrH skrivet 30 juni 2011, 11:05:36 AM
Förlåt en nyfiken fråga, men av någon särskild anledning eller vadå? Varför just Veolia?   :o
(Och nej, jag har inget som helst emot Veolia heller, kanske bäst att tillägga)

Den idag lite bortglömda operatören som även haft trafik för X-trafik rätt nyligen. Därför vore det ju kul om de kunde ta hem något enstaka område framför Nettbuss, KR, Keolis och Nobina.

1896

Bussbranschen håller på att bli en fjollbransch, där man lägger mer eller mindre seriösa bud, som man sen inte kan stå för, och det är enbart tragiskt att se att ett anrikt företag som GDG - Swebus - Nobina håller på att dras med i karusellen.  :'(

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 juni 2011, 19:39:31 PM
Bussbranschen håller på att bli en fjollbransch, där man lägger mer eller mindre seriösa bud, som man sen inte kan stå för, och det är enbart tragiskt att se att ett anrikt företag som GDG - Swebus - Nobina håller på att dras med i karusellen.  :'(

Undantaget är väl Veolia, som verkar låta bli att lägga för låga bud som innebär en klar förlust. Men då får de sällan någon trafik heller.

1896

Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2011, 19:41:16 PM
Undantaget är väl Veolia, som verkar låta bli att lägga för låga bud som innebär en klar förlust. Men då får de sällan någon trafik heller.

Tycker inte heller det bolaget verkar vara riktigt seriöst, ta Göteborg tex.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 juni 2011, 19:47:09 PM
Tycker inte heller det bolaget verkar vara riktigt seriöst, ta Göteborg tex.

Trafikhuvudmännen har ju också ett ansvar att inte acceptera alltför låga bud, för att sedan bli förvånade över att trafikoperatörens ekonomi inte går ihop. Men så länge de mest ser på priset, och inte kvalitén lär förtidsuppsagda avtal hända även i framtiden. Ett undantag i modern tid är väl Länstrafiken i Jämtland som valde Centrala Buss framför KR Trafiks billigare bud just pga att de ansåg att CB uppfyllde kvalitetskraven bättre.

bisquit

Ja tyvärr lägger de stora bolagen allt för låga anbud. Vilket resulterar i en Urusel busspark. I Örebro. Så är det bara skrot som rullar på landet. Fläckar på nästan varenda ramplats m.m. Vilket är skrämmande. Den dag jag väl har ett D-kort i handen och kör. Så kommer jag aldrig ta i ratten på en icke servad buss. Om många visste hur dåliga många bussar är. Så skulle de hellre promenera istället! 8)

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2011, 19:50:52 PM
Trafikhuvudmännen har ju också ett ansvar att inte acceptera alltför låga bud, för att sedan bli förvånade över att trafikoperatörens ekonomi inte går ihop. Men så länge de mest ser på priset, och inte kvalitén lär förtidsuppsagda avtal hända även i framtiden. Ett undantag i modern tid är väl Länstrafiken i Jämtland som valde Centrala Buss framför KR Trafiks billigare bud just pga att de ansåg att CB uppfyllde kvalitetskraven bättre.

Vilket enbart berodde på att man inte hade 100% anbudspris som utvärderingskriteria, har man det kan man heller inte välja ett dyrare anbud.

I KR kontra CB fallet så gav ju CB:s dyrare bud omräknat med det fastställda talet för miljökravens uppfyllande ett bättre bud i slutänden även om det i kronor o ören var dyrare.

Även Arrivas och nuvarande tunnelbaneoperatörs bud var inte de billigaste i kronor.

Bussföraren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 juni 2011, 19:47:09 PM
Tycker inte heller det bolaget verkar vara riktigt seriöst, ta Göteborg tex.

Varken Veolia eller Keolis har i modern tid gett sig in i kontrakt som redan från start varit förlustbringande, givetvis vinner man färre anbud då men dem man vinner genererar pengar på sista raden.

Både Arriva och Nobina har valt den motsatta vägen.

Sedan finns det fler än dessa fyra största och även där finns det företag som valt en av dessa två vägar.

Det viktigaste måste vara att man vinner kontrakt till rätt pris och vinner man då inte förstör man inte företagets ekonomi.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 juni 2011, 19:39:31 PM
Bussbranschen håller på att bli en fjollbransch, där man lägger mer eller mindre seriösa bud, som man sen inte kan stå för, och det är enbart tragiskt att se att ett anrikt företag som GDG - Swebus - Nobina håller på att dras med i karusellen.  :'(

Att säga att Swebus drogs med i karusellen är knappast korrekt. Det var väl snarare de som körde den.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Der_löwe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2011, 22:21:29 PM
Att säga att Swebus drogs med i karusellen är knappast korrekt. Det var väl snarare de som körde den.





Exakt. Detta är väl knappast nytt heller? Swebus Dalarna drogs väl med förlustsiffror i bra många år? Kanske gör dom det fortfarande?