Info om Keolis depå i Grisslinge

Startat av Carl Eric, 13 juni 2011, 22:07:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Citat från: Andy skrivet 14 juni 2011, 09:20:56 AM
Ja, med tanke på hur skräpig kupén blir efter några kvällskörningar på 474, känns det ju inte så bra att ta ut den i det skicket efterföljande morgon (när pommes frites och vomeringar hunnit sätta sin doft i bussen).

Man kan ju köra kvälltjänsterna, eller iaf de sista turerna på natten (lördag/söndag) från Bnga.   Har kört några sena turer med 474 (lördag natt/söndag morgon runt kl 03,00) från Bnga.   Tomkörning Bnga-Slussen .  474 Slussen- Hemmesta. Tomkörning Hemmesta-Bnga, tank/tvätt.

/ Henrik

för alla

Det blir ju kul att grisslinge kommer t bax

vi kan väl passa på att ändra sträckningen på 474 åxo så den inte åker in i gustavsberg o alla hållplatser utan åker direkt till stan skulle tro att de flesta i hemmesta o de som kommer med anslutningsbuss från ängsvik saltarö bullandö vill till city o inte gustavsberg o sitta i en buss o tidsreglera både här o där länge ofta
alla djuröbussarna gör ju det redan så varför inte denna?
Eller varannan tur eller så
som de e nu finns det bara direktbussar till/från Slussen under ett fåtal timmar av dygnet
skulle spara många minuter för många passagerare

Camilla

Citat från: för alla skrivet 04 augusti 2011, 17:19:33 PM
Det blir ju kul att grisslinge kommer t bax

vi kan väl passa på att ändra sträckningen på 474 åxo så den inte åker in i gustavsberg o alla hållplatser utan åker direkt till stan skulle tro att de flesta i hemmesta o de som kommer med anslutningsbuss från ängsvik saltarö bullandö vill till city o inte gustavsberg o sitta i en buss o tidsreglera både här o där länge ofta
alla djuröbussarna gör ju det redan så varför inte denna?
Eller varannan tur eller så
som de e nu finns det bara direktbussar till/från Slussen under ett fåtal timmar av dygnet
skulle spara många minuter för många passagerare



Det vore ju lite bättre att sätta in fler direkt bussar på 435-440 under låg trafik  istället för att dra om 474

Omnilasse

Citat från: Camilla skrivet 04 augusti 2011, 23:38:05 PM


Det vore ju lite bättre att sätta in fler direkt bussar på 435-440 under låg trafik  istället för att dra om 474
Instämmer - att ändra 474 så att den inte går förbi Gustavsberg, då tar man bort ett ganska stor del av linjens trafikunderlag. Dessuom är det rätt många lokalresenärer mellan Hemmesta och Gustavsberg. Däremot bör ju givetvis även Värmdölandet få samma standard som Ingarö nu har fått med direktbussarna. Anser att 474 förvisso var en bra lösning när den kom - men redan har växt ur sin funktion som en stomlinje (avseende delen efter Gustavsberg). Att ha en omväg som tar närmare 15-20 minuter - ja då är det bättre att ha direktbuss.

435-440 torde om man ser på underlaget under maxtimmen, ha resande för att kunna ha 30-minuterstrafik dagtid. Med en något utglesning av 474 - bara på sträckan Hemmesta-Grisslinge till 20-minuterstrafik dagtid, skulle hälften av kostnadsökningen kunna hämtas hem. För att göra det effektivt får man förstås ändå ha en del bussbyten och en del til byten får vara till/frånl 433/434 vid Ålstäket/Grisslinge - så att inte blir för lång tidsreglering vid ändstationerna.

Jag är övertygad om att en sådan ändring skulle skapa en rätt bra ökandeutveckling och faktum är värmdö/Nacka har en rätt stor beläggningsprocent totalt sett för sin trafik under dagtid, om man jämför med andra trafikområden, så det kanske t.o.m.. vore en rätt rättvis reform till en relativt låg kostnad. Man skulle t.o.m. kunna korta av 474 till Grisslinge/Ålstäket om man skapar gemensam kvartstrafik (eller anpassad till 474 med intervallet 10/20/10/20) mellan Stavsnäsbussarna och Hemmestabussarna - så att man ändå får kvartstrafik till Hemmesta - utan att 474 trafikerar den sträckan (då med bussbyte vid Grisslinge), skulle förslaget i princip bli kostnadsneutralt.