Stockholms slöaste buss...

Startat av Carl Eric, 13 juni 2011, 14:01:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

...är nog ändå Keolis 4757! Under den timmen som är jag åkte med gick den knappt över 30km/h, och den drog över 22 liter/milen i snitt. Lägg till långsamma dörrar på det så klarar man inte av att hålla tidtabellen även fast man är en duktig chaufför. -19 minuter som mest under en timme som jag åkte med. För övrigt så var det en buss-snackare som körde. Han får ge sig till känna om han vill...!


Två bilder från Strömgatan:



Och två från Östra Brobänken:




Sista delen från torsdagen kommer senare ikväll!


MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Optimal

#1
Jo 22-liter milen var väll det den drog. Nu har man tydligen fixat till turbon på 4758 iallfall och den drar i snitt 7,5 liter milen :). Nu är det bara att byta turbo på dom andra 9 vagnarna ;)

buskörare

Kanske kan våran 3141 konkurrera? Pinsamt slö, man hinner knappt iväg på grönt ens.

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 13 juni 2011, 16:43:57 PM
Kanske kan våran 3141 konkurrera? Pinsamt slö, man hinner knappt iväg på grönt ens.

Byt spridare och kolla över turbon så kan den gå bättre ;)

Björn Lövdahl

Det är Jim som gasar för dåligt;)
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Optimal

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 juni 2011, 17:59:05 PM
Det är Jim som gasar för dåligt;)

fullgas + kickdown ;), 22 liter milen säger väll hur man gasar ;)

Ersa

Citat från: Jim skrivet 13 juni 2011, 18:20:41 PM
fullgas + kickdown ;), 22 liter milen säger väll hur man gasar ;)

Finns det numera inga i innerstan som kan köra som yrkesförare - samt är stolta över att de kör mjukt och lugnt? Är det jag som inte förstår ironi (om det är fråga om ironi), eller berättas det allt oftare öppet på forumet att man är stolta över att man kör på ett sätt som dessvärre framstår som omoget och destruktivt? :-[

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2011, 19:01:13 PM
Finns det numera inga i innerstan som kan köra som yrkesförare - samt är stolta över att de kör mjukt och lugnt? Är det jag som inte förstår ironi (om det är fråga om ironi), eller berättas det allt oftare öppet på forumet att man är stolta över att man kör på ett sätt som dessvärre framstår som omoget och destruktivt? :-[

Det var ironi till viss del. Men om du hade läst hela tråden hade du läst dig till att det var fel på bussen. Men har man en buss som toppar ca 30 km/h på fullgas, så är läget så. Halvgas för att få bussen att röra på sig, och fullgas för att få den att inte stanna i minsta lilla uppförsbacke. Då är det tyvärr fullgas som gäller i detta fall. Har man en buss som fungerar, så är det såklart inte fullgas. Jag har fått flera beröm att speciellt äldre människor som säger att jag kör mjukare och bromsar mjukare än mina kollegor. Förra julen fick jag 2 chokladskar av 2 olika personer. Det säger väll något eller ( det var ingen inom företaget).

Ersa

Citat från: Jim skrivet 13 juni 2011, 19:08:36 PM
Det var ironi till viss del. Men om du hade läst hela tråden hade du läst dig till att det var fel på bussen. Men har man en buss som toppar ca 30 km/h på fullgas, så är läget så. Halvgas för att få bussen att röra på sig, och fullgas för att få den att inte stanna i minsta likka uppförsbacke. Då är det tyvärr fullgas som gäller i detta fall. Har man en buss som fungerar, så är det såklart inte fullgas.

Jodå, jag läste hela tråden. Och körningen i sig vet jag inget om. Jag reagerade bara på att denna tråd (och flera andra) börjat innehålla en jargong som många kan missförstå, och dessvärre tolka som att fordonen är misskötta samt även framförs på ett direkt olämpligt sätt. Hur som helst är det ingen överdrivet smickrande bild av Keolis som målas upp för de oinvigda som inte hänger med i hela jargongen.

Optimal

Vi får skylla på Scania. Scania har inga spridare till Common rail motorerna som tål etanol. Dock så får Keolis dom bästa spridarna som är från Bosch. 12månaders garanti, spridarna börjar läcka efter några månader, och nya spridare fås på garantin och sen är vi där igen. När det gäller turbon så sitter den längst in i motorn, inte ytterst som på lite äldre bussar. Turbon är inte Garrett som på tidigare 6-cylindriga Scania, utan någon annan turbo av sämre kvalitet "kina-turbo" kallar vi den för. Efersom företaget får delar av sämre kvalitet och inte har tid att bussarna står hela dagarna, skickar man ut bussar som inte alltid tar sig frammåt. Att katalysatorerna sattes igen och bussarna blev slöa var ett vanligt problem, nu när dessa är borta och ersatts med ett rakt rör, och svenskbilprovning godkänner avgasvärderna så fungerar bussen perfekt och därav lägre bränsleförbrukning.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2011, 19:14:34 PM
Jodå, jag läste hela tråden. Och körningen i sig vet jag inget om. Jag reagerade bara på att denna tråd (och flera andra) börjat innehålla en jargong som många kan missförstå, och dessvärre tolka som att fordonen är misskötta samt även framförs på ett direkt olämpligt sätt. Hur som helst är det ingen överdrivet smickrande bild av Keolis som målas upp för de oinvigda som inte hänger med i hela jargongen.

Om det står att bussen max toppar 30 km/h. Hur kan detta missförstås, säger jag så till min mormor, svarar hon bara. Har ni så långsamma bussar på ditt jobb, hon förstår alltså att det inte är någon rallykörning, utan att det är fel på bussen. Det borde även du förstå som är yrkesförare, eller???

buskörare

Citat från: Jim skrivet 13 juni 2011, 17:47:14 PM
Byt spridare och kolla över turbon så kan den gå bättre ;)


Jag tror turbon är kvar. Typ det och motorbyte är det nog det enda som inte är gjort vad jag vet. Verkstan har jobbat på ska sägas.

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 13 juni 2011, 19:32:33 PM
Jag tror turbon är kvar. Typ det och motorbyte är det nog det enda som inte är gjort vad jag vet. Verkstan har jobbat på ska sägas.

Men turbon kan vara slut ;).

Vi har vissa Omnicity ledvagnar som går på etanol som har rullat ca 62-65000 mil på originalmotorn. Några är bytt för att motorerna skurit pga tidigare billig olja för 7 kr litern. Nu kör man på Shell rimula för det nästan 5 dubbla priset.

buskörare

Citat från: Jim skrivet 13 juni 2011, 19:35:40 PM
Men turbon kan vara slut ;).

Vi har vissa Omnicity ledvagnar som går på etanol som har rullat ca 62-65000 mil på originalmotorn. Några är bytt för att motorerna skurit pga tidigare billig olja för 7 kr litern. Nu kör man på Shell rimula för det nästan 5 dubbla priset.

Självklart, men jag tror inte dom börjar med att byta turbon ;) Jag kör bara, jag mekar inte.

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 13 juni 2011, 19:40:45 PM
Självklart, men jag tror inte dom börjar med att byta turbon ;) Jag kör bara, jag mekar inte.

Jo, man bara kör och skriver felrapporter  :P