Nobina måste mäta buller

Startat av RoggaBoy, 18 maj 2011, 15:03:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Umeå kommunföretag, UKF, fick inte prövningstillstånd
i Miljööverdomstolen. Det innebär att buss­operatören Nobina måste göra ljudmätningar i en lägenhet på Ersboda.
– Vi ska komma in med en åtgärdsplan, säger Peter Eriksson, trafikchef vid Nobina.

http://www.folkbladet.nu/255069/2011/05/18/nobina-maste-mata-buller

En kommentar:
CitatFinns det bara sittplatser nära motorn, så använder jag hörselproppar på dessa bussar.

Nej, jag är ingen som hatar dessa bussar utan de gånger man åker dom är dom helt underbara. De bästa bussarna i stan!

Ersa

Då får väl jag förtydliga att detta är en uppföljning på dessa två trådar:

Bullrande bussar håller Alf vaken:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38827.0

Han ger inte upp strid mot bullrande bussar
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43138.0

Jo

Man får väl hoppas att Nobina tvingas åtgärda bullret och att det dessutom blir praxis för andra liknande fall i landet. Problemet med allt bullrigare bussar blir bara värre och värre både för förare, passagerare och närboende.

Har man tur kanske man till och med kan få bort de bullrigaste bussarna från marknaden om operatörerna tvingas vidtaga kostnadskrävande åtgärder för att få tyst på dem i efterhand.

Lars

Nobina vill inte bullermäta på Ersboda
"Nobina liknar hållplatsen vid en flygplats: uppkommer störningar riktas krav mot ägaren till flygplatsen där flygplanet startar och landar"

Läs mer i Folkbladet.nu

Ersa

Bra liknelse. Om man jämför med en flygplats är det ju inte upp till flygbolagen att utreda bullret från sina respektive flygplansmodeller. Det blir en fråga för flygplatsens ägare (oftast Luftfartsverket) att sätta regler för buller, miljö och störningar. I fallet med busstrafiken på Trattgränd har Nobina uppfyllt alla olika krav från Umeå kommun genom Umeå Kommunföretag AB, och trafikhuvudmannen Länstrafiken i Västerbotten AB. Ansvaret vilar därför nu inte på Nobina, enligt min personliga åsikt.

Men genom åren kanske även Umeå kan komma bort från dagens felaktiga tankesätt att operatören för en upphandlad verksamhet skulle ha totalansvar för minsta lilla detalj för hela verksamheten.

Adrian Langemar

Varför ingår inte krav på tysta bussar i avtalen? Någonting säger mig att tysta bussar var vanligare på den tiden då de flesta länstrafikbolag körde bussarna själva. Det går inte att skylla på lågentrékravet, se bara på MaxCi. Det hade säkert även gått att utveckla en tyst lågentréledbuss med sidomotor om bara viljan hade funnits. Bullriga B9S hade kanske aldrig funnits om bullernivåerna hade reglerats i avtalen.

Nu kanske man kan tycka att det går inte att kräva tysta bussar eftersom det tillverkas så få sådana. I själva verket är det tvärtom, eftersom ingen efterfrågar tysta bussar kommer ingen att tillverka sådana.

Wetjo

Banverket fick ju isolera fönster längs med banvallarna i Dalarna för några år sedan.
Dessutom är det inte säkert att det är bussarna i sig som bullrar utan Ljudfrekvensen (Hz) som lirar med husets resonans...

lil-sis

Kanske lite off-topic men vet någon hur det blev med bullermätningen i Uppsala av GUBs gamla gas-häckar? Det var ju en BRF på vaksalagatan mittemot stadshuset som gnällde på att de fick sin nattsömn förstörd när dessa dundrade förbi på kvällarna..

HB

Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 juli 2011, 02:57:08 AM
Varför ingår inte krav på tysta bussar i avtalen? Någonting säger mig att tysta bussar var vanligare på den tiden då de flesta länstrafikbolag körde bussarna själva. Det går inte att skylla på lågentrékravet, se bara på MaxCi. Det hade säkert även gått att utveckla en tyst lågentréledbuss med sidomotor om bara viljan hade funnits. Bullriga B9S hade kanske aldrig funnits om bullernivåerna hade reglerats i avtalen.

Nu kanske man kan tycka att det går inte att kräva tysta bussar eftersom det tillverkas så få sådana. I själva verket är det tvärtom, eftersom ingen efterfrågar tysta bussar kommer ingen att tillverka sådana.

jag förstår inte din koppling till att om länstrafikbolagen körde i egen regi "så skulle bussarna bli tystare". De fordon som byggs och säljs idag uppfyller ju de olika myndighetskrav som finns. Ingen operatör eller länstrafikbolag konstruerar ju några bussar själva. /Henrik/

Bussföraren

Problemet är nog att B9S modellen tillkom efter krav från Länsbolagen, att göra en buss med sidmonterad motor och kyl o fläktar på taket lika tyst som en med mittmonterad (under golvet) eller bakmonterad motor är omöjligt även om man givetvis uppfyller alla bullerkrav.

En sådan konstruktion blir också mkt känsligare för eftersatt underhåll som direkt höjer bullernivån (detta gäller även mittmotor Volvo med hydralisk fläkt)
I dagens pressade läge finns det knappast någon som har tid och ekonomi att idka detta förebyggande underhåll som skulle behövas.

Därför kan man se det så att det är beställaren genom att kräva dessa bussar som bidragit till att försämra boendemiljön.

Walter

Nobina Lund fick ju åtgärda gastankningen efter klagomål från grannarna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussföraren

Citat från: Walter skrivet 12 juli 2011, 11:50:51 AM
Nobina Lund fick ju åtgärda gastankningen efter klagomål från grannarna.

Det var ju inte kopplat till bullret från ett fordon i trafik, buller från industrier etc har ju andra gränsvärden.

Om ett fordon uppfyller lagkraven kan man inte ålägga fordonsägaren något mer vidsträckt ansvar, däremot kan man givetvis kontrollera om fordonet verkligen uppfyller dessa krav även i använt skick.

Om min sportbil är godkänd vid registreringsbesiktningen både vad gäller buller stillastående på tomgång såsom under färd kan jag aldrig åläggas några som helst åtgärder om mina grannar anser att den bullrar, under förutsättning att jag inte okynneskör för att reta dessa men då handlar det om ansvar enligt ett helt annat lagrum

Alltså, om bussen även i använt skick håller sig inom gränsvärdena behöver inte Nobina göra ett jota, det är fastighetsägarens problem alternativt att kommunen som beställare av goodwill skäl flyttar busslinjen.

Däremot om bussen nu bullrar mer än den gjorde när den var ny blir det en helt annan sak.

Bussnissen

Citat från: Bussföraren skrivet 12 juli 2011, 12:14:55 PM
Det var ju inte kopplat till bullret från ett fordon i trafik, buller från industrier etc har ju andra gränsvärden.

Om ett fordon uppfyller lagkraven kan man inte ålägga fordonsägaren något mer vidsträckt ansvar, däremot kan man givetvis kontrollera om fordonet verkligen uppfyller dessa krav även i använt skick.

Om min sportbil är godkänd vid registreringsbesiktningen både vad gäller buller stillastående på tomgång såsom under färd kan jag aldrig åläggas några som helst åtgärder om mina grannar anser att den bullrar, under förutsättning att jag inte okynneskör för att reta dessa men då handlar det om ansvar enligt ett helt annat lagrum

Alltså, om bussen även i använt skick håller sig inom gränsvärdena behöver inte Nobina göra ett jota, det är fastighetsägarens problem alternativt att kommunen som beställare av goodwill skäl flyttar busslinjen.

Däremot om bussen nu bullrar mer än den gjorde när den var ny blir det en helt annan sak.
Håller med. Den här klagande mannen är dessutom en gammal yrkesförare som tidigare arbetat
ihop med en kollega som anser honom vara av den lite känsliga naturen numera sedan pensionen.
Har själv bott på samma avstånd ungefär till hållplats. Kan inte påstå att jag känt mig störd av vare sig
motorljud eller "Gudrun". Bodde i samma hustyp dessutom.
Det är nog väldigt individuellt hur ljud upplevs. Min personliga erfarenhet är att äldre människor är
långt mer känsliga och icke-toleranta än andra i motsvarande situation

Jens

Det är väl även ett principvärde från anmälaren i den här frågan. När det finns andra bussmodeller som uppenbart inte har samma problem med vibrationer vid tomgång vill han säkert inte bara bota symptomen genom att få fönstren utbytta.

Frågan är hur reglerna för typgodkännande egentligen ser ut - tar dom någon hänsyn till ljudets karaktär och störande inslag eller bara till den totala teoretiska ljudnivån även om ljudet skulle utgöras av exempelvis ett högfrekvent pipande. Och har dom bara absoluta gränser eller skärps gränserna i takt med bästa tillgängliga teknik så att man får en kontinuerlig utveckling och infasning.

Bussföraren

Problemet med B9S är ju tyvärr att ljudet inte dämpas "uppåt" som på andra bussmodeller så därför kan det säkert upplevas annorlunda än t.ex en B12M eller B även om db talet skulle vara likartat, B9S:n är ju också väldigt känslig för eftersatt underhåll med igensatta kylare och ständigt gående fläktar, även om B12:an har samma problem som dämpas ylandet från fläktarna på ett annat sätt och blir inte lika skarpt uppåt.

Problemet som jag ser det är att huvudmännen tvingat fram en busstyp med en hel hop med kompromisser, en busstyp som förmodligen aldrig skulle ha byggts annars.

Den första reaktionen när denna premiärvisades för särskilt inbjudna var att någon "braskaminskärra ska vi då aldrig köpa"