Nobina måste mäta buller

Startat av RoggaBoy, 18 maj 2011, 15:03:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 12 juli 2011, 12:14:55 PM
Däremot om bussen nu bullrar mer än den gjorde när den var ny blir det en helt annan sak.

Några korta fakta om ärendet:
- Bussarna som det klagas på är Volvo B9SALE som levererades nya till Umeå oktober-december 2008. De låter knappast mera idag än vid leverans.
- Att Nobina köpte in B9S berodde på att det var en av få bussmodeller som klarade kraven som huvudmannen satt upp. Det var t.ex krav på lågentré (förbud mot låggolv), och inget krav på bakre barnvagnsplats.
- Hållplatsen som ärendet handlar om är ingen vändslinga eller ändhållplats, utan ett kort stopp som saknar alla former av hålltider eller annat som gör att bussen står stilla där, annat än att lasta ombord påstigande resenärer.
- Hållplatsen har funnits på samma ställe sedan Västra Ersboda byggdes klart 1980.

/Ersa - har bott c:a 300-400 meter därifrån 1980-1983 samt 2006-2009.

Calle

Att bussar bullrar kan som sagts i tidigare inlägg bero på igensatt kyl, så fläktarna går på högvarv. En annan orsak till buller, är att de motorplåtar som ska sitta under motorn saknas, trillat av etc.

Bussföraren

Att den aktuella bussmodellen bullrar mer o mer när åren går vet man från Nacka och vissa bostadsrättsföreningar också så det är inget specifikt Umeåproblem, det är konstruktionen som kräver ett utökat underhåll för att ljudnivån ska hållas låg

bussgrabben

Jag tycker inte att de B9S vi har är i Umeå bullrar speciellt mycket alls, speciellt inte i jämförelse med den gamla SL-B9S:en (6458) vi hade här förut. Jag har bott alldeles mittemot en busshållplats till för något år sedan och då tycker jag omniledvagnarna bullrar mer på tomgång.

Självklart handlar det om personliga preferenser och har man väl börjat störa sig på ett ljud uppfattas det som bara högre och högre. Själv blev jag aldrig störd av bussarna.