Jag har gått sönder lite... (1 SL-bild)

Startat av M224, 24 september 2007, 19:18:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Busslink 5330 på Fridhemsgatan den 24 september 2007

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Martin Maltkvist

Citat från: M224 skrivet 24 september 2007, 19:18:18 PM

Busslink 5330 på Fridhemsgatan den 24 september 2007
Vad lider bussen av, kan det botas på plats eller blir det återfärd till "vårdinrättning"?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Kvarne

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 september 2007, 19:31:51 PM
Vad lider bussen av, kan det botas på plats eller blir det återfärd till "vårdinrättning"?

Fick "första-starthjälpen" av Busslinks flexbuss 51xx, men icke. Den verkade inte vilja vara med idag...
Torde blivit bärgning på denna...
Mvh Kvarne

Walter

Ja dom är ju snyggare nu sedan omlack men inte mer pålitliga.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Martin Maltkvist

Citat från: Walter skrivet 24 september 2007, 21:00:55 PM
Ja dom är ju snyggare nu sedan omlack men inte mer pålitliga.
varför blev bussarna omlackerade?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2007, 00:13:02 AM
För att kunna användas på förortsavtalet "Söderort" och ersätta "Skrotoplan"

//Lars
Aha.
Går det då att ha röda bussar på blåa linjer men inte tvärtom?

Hälsningar
/Martin

Nico

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 september 2007, 00:16:40 AM
Aha.
Går det då att ha röda bussar på blåa linjer men inte tvärtom?

I brist på annat så fungerar det att göra så ja medan tvärtom normalt sett är tabu. I det här fallet så var det dock inte fråga om att de primärt skulle gå på någon blåbusslinje utan bara kunna användas på vilken normal linje som helst inom Söderorts trafikområde, t.ex. då 144, 165 osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Citat från: Nico skrivet 26 september 2007, 00:38:52 AM
I brist på annat så fungerar det att göra så ja medan tvärtom normalt sett är tabu. I det här fallet så var det dock inte fråga om att de primärt skulle gå på någon blåbusslinje utan bara kunna användas på vilken normal linje som helst inom Söderorts trafikområde, t.ex. då 144, 165 osv.
Vad händer om tabut bryts och det upptäcks av SL?

Hälsningar
/Martin

Fredde

Som jag har förstått anser SL att det är viktigare att turer körs än vad det är för färg på bussen. Så det har nog börjatt lossna lite nu, till skillnad från i början... Var det inte väldigt pipigt och kinkigt då med färgerna?

/Fredde

Nico

Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2007, 00:54:08 AM
Som jag har förstått anser SL att det är viktigare att turer körs än vad det är för färg på bussen. Så det har nog börjatt lossna lite nu, till skillnad från i början... Var det inte väldigt pipigt och kinkigt då med färgerna?

Nja, kan ha fel men vill ha det till att SL fortfarande är allt annat än positiva till blå vagnar på röda linjer. Kan t.o.m. vara att det utgår någon form av böter eller motsvarande för entreprenören. Mig veterligt så är det även normalt ett ytterst udda fenomen. Busslink har väl använt det vid något tillfälle på 62:an (Bussmicke har tjusiga bilder vill jag minnas) när det varit korsvstopp på stan beroende på Stockholm Maraton och sedan finns det väl någon tur på 94 respektive 194 där det får rulla. Sedan inträffade det något olycksfall i samband med trafikstarten på Råsta, men det rörde sig om enstaka fall och kan nog även det skrivas på kontot för udda saker. Dan efter var de omloppen fixade i stort sett.

För Connex/Veolias del känner jag själv bara till ett tillfälle på rak arm då en förare tog ut en blåvagn på 509:an, men det varade inte länge innan TL fiskade in honom. Den ende entreprenören som verkar sätta detta med blå vagnar på röda linjer i system är annars Swebus (och bara på södra och östra sidan stan... tror t.ex. aldrig att jag hört att det skulle ha rullat en blåvagn på någon 300-linje), men egentligen är det lite konstigt för normalt sett brukar det vara mera ont om blå vagnar än om röda. Att sätta en blåvagn på en röd linje borde innebära en ännu större chans att man lyckas få ställa in något.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kvarne

Så vitt jag vet:
Rött på blå-linje = Hellst inte, men det går i krislägen
Blått på röd-linje = Nej, nej, nej! Inte så! Fy! Om det inte finns en bra förklaring så blir det vite!

Tycker det är så tragiskt att SL ser det som så att det är bättre att ställa turen än att det kommer en blå buss på röd-linje. Resenärerna bryr ju sig inte om vilken färg bussen har, bara ATT DEN KOMMER!
Suck!
Mvh Kvarne

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 september 2007, 00:53:29 AM
Vad händer om tabut bryts och det upptäcks av SL?

Vad jag har hört:
Vitet (böterna) blir högre för blå buss på röd linje, än om hela avgången ställs in...

Fredde

I ett utdrag ur ett mail från SL kan läsas:

"I avtalet med SL står definierat med vilken typ av buss en viss linje ska köras. Tex linje 4 med blå buss osv. Men ibland tvingas man frångå detta för att kunna köra turerna eller när det behövs förstärkningstrafik. Det är viktigare att köra en avgång än vilken färg bussen har. Det är endast linje 469 som har krav att köra med låggolvbuss av 400-bussarna. En symbol i tidtabellen visar om linjen körs med låggolvbuss, se tex linje 469."

/Fredde