Jag har gått sönder lite... (1 SL-bild)

Startat av M224, 24 september 2007, 19:18:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Absolut, kanske dax att bli mindre förvånad när Säffle från 96-97 rullar på stomlinjerna när det bevisligen är tillåtet  ;)

/Fredde

Nico

Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2007, 11:33:46 AM
I ett utdrag ur ett mail från SL kan läsas:

"I avtalet med SL står definierat med vilken typ av buss en viss linje ska köras. Tex linje 4 med blå buss osv. Men ibland tvingas man frångå detta för att kunna köra turerna eller när det behövs förstärkningstrafik. Det är viktigare att köra en avgång än vilken färg bussen har. Det är endast linje 469 som har krav att köra med låggolvbuss av 400-bussarna. En symbol i tidtabellen visar om linjen körs med låggolvbuss, se tex linje 469."

Visst är det så, men det framgår inte av mailet vilken kombination som man åsyftar här, men då det är linje 4 som är nämnd så antar jag fortfarande att det är möjligheten att köra rött på blått som åsyftas medan man oftast inte ens verkar tänka på motsatsen då den normalt inte ska inträffa.

Personligen tycker jag dock hela grejen är lite vriden och anser att det skulle räcka med en färg på bussarna vilket skulle öka flexibiliteten för samtliga inblandade. Det är ju ändå linjenumret som är det mest relevanta för att avgöra vilken linje som är vilken.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl W

Citat från: Kvarne skrivet 26 september 2007, 04:59:02 AM
Så vitt jag vet:
Rött på blå-linje = Hellst inte, men det går i krislägen
Blått på röd-linje = Nej, nej, nej! Inte så! Fy! Om det inte finns en bra förklaring så blir det vite!

Tycker det är så tragiskt att SL ser det som så att det är bättre att ställa turen än att det kommer en blå buss på röd-linje. Resenärerna bryr ju sig inte om vilken färg bussen har, bara ATT DEN KOMMER!
Suck!

Exakt. Varför ha blå bussar överhuvudtaget?

Ersa

Jag har sett blå bussar på röda linjer förr, men dessa skulle jag aldrig skvallra om just pga att SL inte ska få en anledning att bötesfälla den ej namngivna operatören bara för att denne fixar fram en överflödig blåbuss till en röd avgång som annars skulle vara inställd.

Nico

Citat från: Verspieder skrivet 27 september 2007, 07:27:34 AM
Jag har sett blå bussar på röda linjer förr, men dessa skulle jag aldrig skvallra om just pga att SL inte ska få en anledning att bötesfälla den ej namngivna operatören bara för att denne fixar fram en överflödig blåbuss till en röd avgång som annars skulle vara inställd.

Tror inte den faran är överhängande, i synnerhet inte om händelsen ligger en bit tillbaka i tiden. Detta då SL knappast kan agera enbart på hörsägen... vilket nog är vad detta skulle betraktas som.  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman