Upphandlingar i Västerbotten klara!

Startat av RoggaBoy, 01 april 2011, 11:08:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Kl 15.00 avgörs resultatet men Nobina är enligt förarsamtalet hos bolaget den stora förloraren.

Som sagt, vem som får vad kommer i eftermiddag!

RoggaBoy

Nu finns resultatet på Tabussen.nu!

KR behåller även linje 63 samt 45 där dubbeldäckare försvinner och 63 bara går Umeå - Dorotea.

Nobina finns inte med men Veolia vann ett paket. Skelleftebuss vinner många paket.

Första trafikstart: 20110831. Rekord i kort bussinköpsperiod?

Jan

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 16:22:48 PM

KR behåller även linje 63 samt 45 där dubbeldäckare försvinner och 63 bara går Umeå - Dorotea.

Nobina finns inte med men Veolia vann ett paket. Skelleftebuss vinner många paket.

Kommunalt bolag, de måste begära in offerter från levrantörerna. Bussana kommer att finnas där i tid.
I branschen i 40 år

Fikman

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 16:22:48 PM

Står att trafikstart är 11 december för dom linjerna, verkar vara lite varierande trafikstart

RoggaBoy

Blev lite fel, vissa avtal har start 20110831 men vilken operatör det är vet jag ej men oavsett vem så är tiden till trafikstart kort!

1896

Ja, mer informativt hade det ju kunnat vara, det vore ju kul och veta vilka som har lagt bud, och vilka som låg närmast i pris.  :)

RoggaBoy

Finns artikel i Busstidningen.se.

KR är den stora vinnaren och Busspoolen tappar nästan all trafik. Veolia får Umeå - Bjurholm, dvs linje 19 medan KR får tex Umeå - Vännäs, Umeå - Vindeln, Umeå - Holmsund/Obbola.

1896

Tycker inte att jag blev så värst mycket klokare av den artikeln.

Ersa

http://tabussen.nu/media/24645/tilldelningsbeslut%2011101%20-%2012025.pdf
http://www.busstidningen.se/2011/04/01/storseger-for-kr-trafik-i-vasterbotten-%E2%80%93%C2%A0busspoolen-stor-forlorare/

Nog är artikeln i Busstidningen rätt tydlig?
Men saknas inte Sävar i listan? Har för mig att det trafiken åter skulle upphandlas samtidigt som Holmsund.

RoggaBoy

Har aldrig hört att Sävar skulle vara med i upphandlingen, så de är väl bara de Abramssons får kvar.

Ersa

Då avtalen för Holmsund och Sävar upphandlades och startades samtidigt förra vändan (2007?) verkade det ju logiskt att de var på samma tid. Fast när man tänker efter är det ju underligare att det så pass unga avtalet på Holmsund redan upphandlas efter så få år. Även tråkigt att de rätt nya VanHoolerna blir arbetslösa.

Greger Larsson

De aktuella objekten finns listade linje för linje och med angivna datum för trafikstart på sidan 2 i detta dokument:
http://tabussen.nu/media/14109/intresseanm%C3%A4lan%20objekt%2011101%20-%2012025.pdf

Varför vissa linjer saknas i tilldelningsbeslutet vet jag ej, möjligen har KR lämnat något sorts paketanbud med Blå Vägen/Vindeln och Vännäs/Holmsund/Sävar.
Detta blev ju offentligt först vid tretiden nu på fredagseftermiddagen så det lär väl komma fler detaljer under nästa vecka.

RoggaBoy

Blå vägen/Vindeln var ett paket, kallat "Nobinapaketet" och sedan Vännäs/Holmsund men där har Busspoolen sagt att Bjurholm ingick, vilket inte verkar stämma. Att Sävar skulle ingå i paketet var dock något nytt!

Greger Larsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 21:50:54 PM
Blå vägen/Vindeln var ett paket, kallat "Nobinapaketet" och sedan Vännäs/Holmsund men där har Busspoolen sagt att Bjurholm ingick, vilket inte verkar stämma. Att Sävar skulle ingå i paketet var dock något nytt!

Njaä, hur menar du då? Det fanns inga färdiga "paket" att lägga anbud på, utan trafiken upphandlas objekt för objekt enligt listningen i pdf-dokumentet ovan. Däremot fanns förstås möjligheten att lämna in anbud med flera objekt/linjer ihopbakade.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 01 april 2011, 21:43:53 PM
De aktuella objekten finns listade linje för linje och med angivna datum för trafikstart på sidan 2 i detta dokument:
http://tabussen.nu/media/14109/intresseanm%C3%A4lan%20objekt%2011101%20-%2012025.pdf

Något annat än tydlig kan den listan inte kallas. :)
Jag skulle inte heller jag kalla något för "paket", särskilt inte med dagens operatörs namn i.
Utan som det står i handlingarna: "Anbud kan lämnas på ett eller flera objekt."