Upphandlingar i Västerbotten klara!

Startat av RoggaBoy, 01 april 2011, 11:08:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Muk skrivet 04 april 2011, 16:02:51 PM
Media vet väl inte hur man ska behandla KR Trafik. Kr-trafik och Bergkvara räknas som pigga uppstickare när de utmanar de stora bolagen, men när de konkurrerar ut de små lokala bolagen ses de själva som "jätten glufs-glufs". Det tar väl tid för media att bestämma vilken bild man vill måla upp nu.

Nu menade jag inte hur media skulle vinkla eller granska, då Västerbottenmedia helst inte sysslar med annat än enbart okritisk rapportering utan egna åsikter. Tredje statsmakten? Nja, inte direkt. ::)
Det jag menade var mera att VK, VF eller SVT/SR Västerbotten inte ens nämnt vare sig upphandlingen eller resultatet ens som en neutral åsiktslös nyhet.

Muk

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 18:27:29 PM
Nu menade jag inte hur media skulle vinkla eller granska, då Västerbottenmedia helst inte sysslar med annat än enbart okritisk rapportering utan egna åsikter. Tredje statsmakten? Nja, inte direkt. ::)
Det jag menade var mera att VK, VF eller SVT/SR Västerbotten inte ens nämnt vare sig upphandlingen eller resultatet ens som en neutral åsiktslös nyhet.

Det måste ju till någon form av artikel eller notis för att det ska rassla till i kommentarfältet. Sedan beror det väl på om rubriken blir "Knäckebröhults taxi förlorar all körning" eller "Jämtlandsföretag tar över från Nobina". Det behövs inte mer granskning än så. Kan man rapportera om när glasskiosker läggs ner borde man kunna rapportera om det här. Fast man kanske väntar till trafikstart.

Ersa

Citat från: Muk skrivet 04 april 2011, 18:40:50 PM
Det måste ju till någon form av artikel eller notis för att det ska rassla till i kommentarfältet. Sedan beror det väl på om rubriken blir "Knäckebröhults taxi förlorar all körning" eller "Jämtlandsföretag tar över från Nobina". Det behövs inte mer granskning än så. Kan man rapportera om när glasskiosker läggs ner borde man kunna rapportera om det här. Fast man kanske väntar till trafikstart.

Fast nog har lokalmedia det ytterst enkelt i detta fall. Det är ju bara att nämna ordet "Nobina" eller bara "buss" någonstans i rubriken så rasslar det in 150 st arga kommentarer snabbt! ;) Jag tycker att det ska bli intressant att se hur gemene man nu kommer att ta ställning. För Busspoolen? Mot Nobina? Mot KR? För KR? Vad är KR? När det gäller landsbygdstrafiken finns ju inte alls samma arga känslor som när det gäller tätortstrafiken.

Krille

Finns fordonskraven för denna upphandling specificerade någonstans?

/K

Greger Larsson

Vid infomöte idag framkom lite ytterligare detaljer, bl a:

Stomlinjebussarna profileras i enlighet med de nya E4-bussarna(och tågen).

Fr 1/1 2012 nytt upplägg med gemensamma bussar och trafikering på sträckan Vindeln-Umeå-Nordmaling. Dessa linjer(16 och 11) kommer ej att trafikera Umeå busstation utan E12-NUS-Vasagatan och vice versa. Undantag två dubbelturer till Vindeln med godsbuss som går från busstationen.
Fr 1/1 2012 samma sak för (Bjurholm-)Vännäs-Umeå-Holmsund(-Obbola). Trafikerar Skolgatan(Vasaplan)-NUS o v v.
Ovanstående förändringar görs för att minska tomkörningarna inom Umeå(NUS-Busstation osv).

Blå vägen-trafiken profileras som en enda linje(31) oavsett målort och med gemensam körväg(körningarna via Vindeln upphör). Dubbeldäckarna försvinner på sträckan. Trafiken till Mo i Rana läggs ned som tidigare sagts.

Kontraktet som Veolia får på sträckan Umeå-Bjurholm gäller endast 110831-111231, därefter förlängs vissa turer i Vännästrafiken till Bjurholm(enl ovanstående upplägg) och körs av KR-Trafik.

Nobinas enda kvarvarande trafik i länet(förutom Ultra-trafiken) är två fjällinjer i Tärnaby!

RoggaBoy

och enligt uppgift är kravet på Veolias "Bjurholmslinje" att det skall vara en Volvo 9700. Inte illa med tanke på den korta perioden och det kravet ville inte Nobina gå med på fast man idag har 4st bussar av 9700 i Umeå.

Hur kommer förresten Skelleftebuss att fixa sin linje Umeå - Robertsfors fr 1/1?

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 15:44:44 PM
Då objektnumren inte stämmer in med Länstrafikens lista undrar jag: Speglar denna KR egna indelning tre olika kombinationsbud som företaget lagt?

Yngre förare? Det finns väl ändå inte många förare under 45 års ålder på Nobinas landsbygdstrafik i Västerbotten? I övrigt ska det bli intressant att se hur det i Umeå nästan helt okända (och därmed underskattade?) företaget KR Trafik ska uppmärksammas. Det ser ju även lite skumt ut att ingen av tidningarna i Västerbotten skrivit ett ord om upphandlingsresultatet.

Till sist hoppas jag verkligen att det inte blir krav på blå, lila och blå-lila bussar på "förortstrafiken" från Umeå mot Sävar, Holmsund och Vännäs. Utan att enbart firmafärger tillåts.

Jag skulle tro att det är KR:s egna indelning av bud. Jo, de finns ett antal yngre förare men vet inte nu hur många dom är faktiskt.

Dagen efter, i Lördags var det en artikel i VK om "uppstickaren" KR. Har tyvärr inte tidningen själv och artikeln kom inte ut på nätet konstigt nog, kanske för att slippa alla kommentarer.

Enda kraven på dessa linjer som du talar om är att det skall vara låg entré på bussarna.

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 april 2011, 18:43:57 PM
KR brukar ju vara kvicka att skicka ut sitt sedvanliga presseddelande "utan statliga o kommunala bidrag" till media, märkligt att ingen av lokalblaskorna tagit in detta?

Jo, i lördagens VK fanns en artikel om "uppstickaren" KR. Dock publicerades den inte på nätet för att kanske svämmas över med kommentarer.

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2011, 15:13:44 PM
Länstrafiken har givetvis inte ställt krav på bussfabrikat 8)

De säger iaf ledningen på Nobina Umeå att man gjort, eller man skyller på de för att man inte fick dessa fyra månader.

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2011, 15:56:49 PM
Givetvis kan den upphandlade parten aldrig ställa krav på att trafiken ska skötas med ett visst bussmärke.....
Antar att du missförstått det hela  ;)

Nej, jag missförstod inte alls vad som har sagts av ledningen till alla Nobinas förare. Snarare då den i ledningen som sa det som har missuppfattat allt. Själv tycker jag det skulle låta konstigt, men blir intressant vad de blir för bussar. Godsbussen till Vännäs/Bjurholm försvinner från denna linje iaf när Veolia tar över. Sen blir det väl Vilhelmina-bussen som får ta godset till Vännäs/Bjurholm.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 07 april 2011, 16:03:02 PM
Nej, jag missförstod inte alls vad som har sagts av ledningen till alla Nobinas förare. Snarare då den i ledningen som sa det som har missuppfattat allt. Själv tycker jag det skulle låta konstigt, men blir intressant vad de blir för bussar. Godsbussen till Vännäs/Bjurholm försvinner från denna linje iaf när Veolia tar över. Sen blir det väl Vilhelmina-bussen som får ta godset till Vännäs/Bjurholm.

Varför ens sprida luddiga tredjehandsuppgifter här? Dessa blir ju dessutom fjärdehandsuppgifter för oss andra. Det vore väl bäst att bara uppge korrekt fakta som kommer direkt från huvudmannen? Och vem ska "ledningen" vara?