Veolia lämnar Norge – andra avhoppet från Norden

Startat av RoggaBoy, 31 mars 2011, 18:43:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Tråkigt! Men går det inte att köra med lönsamhet tjänar man ju på att sluta köra.

preacher

Kan inte hjälpa att det är lite komisk journalistik om man tittar på Citatet från Busstidningen

"De nya ägarna arbetar alla i Veolia Transport Norge och har tillsammans 50 års erfarenhet från företaget."

Det blir ju knappt 12 år i erfarenhet per man om dom började samtidigt vilket inte är så där imponerande länge ;D

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

AL

Undrar om lönsamhetsproblemen hänger samman med tuffa krav från trafikhuvudmännen i Norge.  Nu vet jag inte hur situationen ser ut i hela Norge, men det råder t ex förhållandevis tuffare krav i Osloregionen jämfört med vad som är fallet i Sverige.  I Oslo duger det inte att köra omkring med bussar som har minsta repa eller lackskada, för då blir det böter. Och dessa är allt annat än låga.  Kanske är situationen likartad på andra håll i Norge, och dessutom med ytterligare krav.

Stärkta krav också i Sverige där inte minst Swebus/Nobina och Veolia utmärker sig, skulle förmodligen innebära rejält minskad lönsamhet även här, kan man nog på goda grunder anta.

DaViD^^

Citat från: AL skrivet 01 april 2011, 11:47:57 AM
Undrar om lönsamhetsproblemen hänger samman med tuffa krav från trafikhuvudmännen i Norge.  Nu vet jag inte hur situationen ser ut i hela Norge, men det råder t ex förhållandevis tuffare krav i Osloregionen jämfört med vad som är fallet i Sverige.  I Oslo duger det inte att köra omkring med bussar som har minsta repa eller lackskada, för då blir det böter. Och dessa är allt annat än låga.  Kanske är situationen likartad på andra håll i Norge, och dessutom med ytterligare krav.

Stärkta krav också i Sverige där inte minst Swebus/Nobina och Veolia utmärker sig, skulle förmodligen innebära rejält minskad lönsamhet även här, kan man nog på goda grunder anta.
dom vet om förutsättningarna innan dom lägger anbud på linjetrafiken

tyvärr är bara upphandlingar av ondo lättare är att orten har sina egna anställda billigare och bättre än så kan det omöjligt bli

Ersa

Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2011, 19:50:23 PM
dom vet om förutsättningarna innan dom lägger anbud på linjetrafiken

tyvärr är bara upphandlingar av ondo lättare är att orten har sina egna anställda billigare och bättre än så kan det omöjligt bli

Menar du kommunalt ägda bussföretag? Är det verkligen alltid billigare att ha ett sådant än att upphandla på entreprenad?

DaViD^^

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 19:54:43 PM
Menar du kommunalt ägda bussföretag? Är det verkligen alltid billigare att ha ett sådant än att upphandla på entreprenad?
klart det måste vara billigare
vem kan ha något billigare än beställaren inga mellanhänder

har svårt att se vart man kan snåla in mer än hos komunen om man verkligen vill

tänk tex om jag ber dig köra till affären och handla 1liter mjölk
eller om jag själv åker och handlar 1liter mjölk..hur ska det kunna vara billigare för dig att handla 1liter mjölk än vad det är för mig? ;-)

jag tycker att upphandlingar bara är till ondo när det gäller den här typen av upphandlingar för det enda det resulterar i är att kvaliten blir otroligt lidande

och som arbetare så har man otroligt osäker framtid pga dessa upphandlingar

Ersa

Ska även staten och/eller landstinget bedriva egna bussföretag? Ska man ens tillåta privata företag i branschen?

JDS

Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2011, 20:16:07 PM
eller om jag själv åker och handlar 1liter mjölk..hur ska det kunna vara billigare för dig att handla 1liter mjölk än vad det är för mig?

För att jag behåller en halvliter själv...  :-*

Lars

Det är nog så att Moderbolaget i Veolia inte satsar mer pengar på de marknader som går med förlust.
Man kan läsa i slutet av artikeln om Norge i Busstidningen att Veolia även lämnar USA.
Ifjol så lämnade även Trysilekspressen samarbetet med Nor-way Bussekspress på grund av att de tyckte kostnaderna i Expressamarbetet var för stora.
Veolia skulle även konkurrera mellan Kongsvinger och Oslo men därav blev inget läs i Glomdalen

Även Veolia Miljø sparar i Kongsvinger artikel i Glomdalen och jag har även hört att Veolia miljø i Norge är till salu.

Staffan Sävenfjord

klart det måste vara billigare
vem kan ha något billigare än beställaren inga mellanhänder

har svårt att se vart man kan snåla in mer än hos komunen om man verkligen vill

Varför har då ett 50-tal kommunala bussbolag försvunnit de senaste 30 åren? Varför har då flertalet av de sju kvarvarande kommunala bussbolagen lönsamhetsproblem? Varför kan de då inte alltid konkurrera med andra bussbolag vid upphandling?

De kommunala bussbolag som inte har lönsamhetsproblem är de tre som lever i en skyddad tillvaro och där den trafik de bedriver inte upphandlas: Luleå, Skellefteå och Västerås. Lönsamhetsproblem är eller har det varit i de fyra övriga: Borås, Uddevalla, Göteborg och Uppsala. Att de båda förstnämnda nu uppvisar en vinst på pappret beror på stora ägaretillskott de fick för några år sedan. GS Buss har katastrofala förlustsiffror och kommunen vill inget hellre än att sälja men det finns ingen köpare. Gamla Uppsala Buss aktuella status känner jag inte till men kommunen har gjort flera försök att sälja utan att hitta någon köpare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

eller om jag själv åker och handlar 1liter mjölk..hur ska det kunna vara billigare för dig att handla 1liter mjölk än vad det är för mig? ;-)

För att jag handlar en liter även åt din granne och det därför bara blir en kostnad för resa fram och tillbaka till affären istället för två!

DaViD^^

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 april 2011, 22:41:22 PM
Varför har då ett 50-tal kommunala bussbolag försvunnit de senaste 30 åren? Varför har då flertalet av de sju kvarvarande kommunala bussbolagen lönsamhetsproblem? Varför kan de då inte alltid konkurrera med andra bussbolag vid upphandling?

De kommunala bussbolag som inte har lönsamhetsproblem är de tre som lever i en skyddad tillvaro och där den trafik de bedriver inte upphandlas: Luleå, Skellefteå och Västerås. Lönsamhetsproblem är eller har det varit i de fyra övriga: Borås, Uddevalla, Göteborg och Uppsala. Att de båda förstnämnda nu uppvisar en vinst på pappret beror på stora ägaretillskott de fick för några år sedan. GS Buss har katastrofala förlustsiffror och kommunen vill inget hellre än att sälja men det finns ingen köpare. Gamla Uppsala Buss aktuella status känner jag inte till men kommunen har gjort flera försök att sälja utan att hitta någon köpare.

det handlar mer om att det är illa skött än något annat

priserna kan inte pressas hur långt ner som helst

har inte så stora erfarenheter av just busstrafiken men vet hur det fungerar i städbranchen där arbetarna är det som blir lidande

att dom har lönsamhet beror på att dom fuskar och snålar in på sånt komunen aldrig skulle tänka på att snåla in på

Staffan Sävenfjord

Citat från: DaViD^^ skrivet 05 april 2011, 08:11:59 AM
priserna kan inte pressas hur långt ner som helst

har inte så stora erfarenheter av just busstrafiken men vet hur det fungerar i städbranchen där arbetarna är det som blir lidande

att dom har lönsamhet beror på att dom fuskar och snålar in på sånt komunen aldrig skulle tänka på att snåla in på

Jag är mer intresserad av svar på mina frågor med anledning av att du tidigare skrev "klart det måste vara billigare
vem kan ha något billigare än beställaren inga mellanhänder" i stället för att du tar för självklart att det blir det. Det finns ju hur många tecken som helst på att det inte blir billigare för kommunen att bedriva busstrafiken i egen regi.

När det gäller upphandlad busstrafik krävs vad jag vet alltid att de företag som lägger bud har kollektivavtal. Så får personalen skall det inte utgöra någon större skillnad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas

jag tycker att upphandlingar bara är till ondo när det gäller den här typen av upphandlingar för det enda det resulterar i är att kvaliten blir otroligt lidande

Precis som du nämner blir det billigare för mig då du kör en ny volvo som servas och underhålls enligt konstens alla regler och jag kör en 15år gammal nersliten nissan micra... ;)