Huvudmeny

Det var bättre förr!

Startat av BengaB40, 17 mars 2011, 23:34:09 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

BengaB40

Undantaget att inte forumet BUSS SNACK fanns förstås! Hälsn. BengaB40

Peter Rost

Tja, det beror väl på vad du menar med "bättre". Allt är ju relativt. ;)

/Peter

Rickbox

Det mesta tycker jag går åt rätt håll, men några saker var bättre förr.

Bussarna var bättre förr, framförallt under 1980-talet och tidigt 1990-tal, inga krusiduller, slitstarka och pålitliga, inget obekvämt låggolv som förstör åkkomforten, de flesta handikappade/äldre åkte taxi istället, vilket gjorde att det inte blev lika långa stopp vid hållplatser som det kan vara nu... mindre bråk på bussarna, då många stökputtar åkte omkring i raggarbil eller på motorcykel och därigenom mindre våld mot chaufförer och även allmänt trevligare stämning.

Den politiska korrektheten var inte lika stark, idag är det inte många ord man får säga innan PK-tanterna lyfter på fingret...

Musiken var bättre, mera stil, och inte en massa halvporr och svordomar helatiden, eller fjantiga tjejtjusare från något töntigt TV-program, till exempel Idol som sjunger falskt.

Det fanns färre privata bolag och därmed mindre beslutsångest och reklam/skitsnack!

Det fanns fler jobb, och det var inte lika många krav på utbildning och erfarenhet till exempel.

Det var lättare att få tag i bostad, det fanns fler hyresbostäder och därmed kortare köer.

Dessutom var allt billigare! ;D

I övrigt är det mesta bättre nu, till exempel datorutvecklingen! :)

Andreas91

Instämmer i vad Peter säger - det beror ju som sagt på vad man jämför med. Ur en personlig synvinkel, så kan jag tycka att musiken har blivit "tristare" än vad den var för kanske 10-15 år sedan. Jag, som är ett stort fan av de brittiska duon Pet Shop Boys musik och även annan engelsk musik som typ Queen, The Police och Nik Kershaw, kan ibland tycka att det är lite synd att man inte kan kliva in i en tidsmaskin och knappa in året 1985 eller liknande - den världen känns så fjärran idag.

Många av mina vänner sitter dagarna långa och lyssnar på olika personer som bl.a. har mixat en hel drös med olika låtar från förr och som får genomgå en extreme make-over. I mina öron, så blir inte alltid resultatet det bästa efter en sådan mix... Visst, hon Lady GaGa finns ju också, menmen... ;)

En annan grej, som jag personligen tycker är rätt synd, är att en del av mina vänner inte kan förstå att jag lyssnar på musik från 50 till en del tidigt 90-tal, de tycker bara att det verkar konstigt eller snarare att jag är konstig... :/

När det exempelvis gäller Pet Shop Boys, så har jag tyvärr hört o sett folk säga både ditten o datten om de och musik och homosexualitet: Vem orkar bry sig? >:( För min del kvittar det fullständigt vilken sexuell läggning en person har och det handlar om deras musik och deras personligheter, jag tycker det blir trist när en sexuell läggning eller rykten om det skall behöva påverka - de är som två vanliga trevliga personer i 50+ and that's it!

Nu kanske jag kom av en smula från ämnet, men jag ville helt enkelt få fram att jag vet få i min ålder som lyssnar på exempelvis 70 - och 80-talsmusik, men som ibland kan få för sig att bedöma en artist/grupp efter rykten eller historier som de har hört.

Ersa

mushkot

Citat från: Andreas91 skrivet 18 mars 2011, 02:35:21 AM
Instämmer i vad Peter säger - det beror ju som sagt på vad man jämför med. Ur en personlig synvinkel, så kan jag tycka att musiken har blivit "tristare" än vad den var för kanske 10-15 år sedan. Jag, som är ett stort fan av de brittiska duon Pet Shop Boys musik och även annan engelsk musik som typ Queen, The Police och Nik Kershaw, kan ibland tycka att det är lite synd att man inte kan kliva in i en tidsmaskin och knappa in året 1985 eller liknande - den världen känns så fjärran idag.

Många av mina vänner sitter dagarna långa och lyssnar på olika personer som bl.a. har mixat en hel drös med olika låtar från förr och som får genomgå en extreme make-over. I mina öron, så blir inte alltid resultatet det bästa efter en sådan mix... Visst, hon Lady GaGa finns ju också, menmen... ;)

En annan grej, som jag personligen tycker är rätt synd, är att en del av mina vänner inte kan förstå att jag lyssnar på musik från 50 till en del tidigt 90-tal, de tycker bara att det verkar konstigt eller snarare att jag är konstig... :/

När det exempelvis gäller Pet Shop Boys, så har jag tyvärr hört o sett folk säga både ditten o datten om de och musik och homosexualitet: Vem orkar bry sig? >:( För min del kvittar det fullständigt vilken sexuell läggning en person har och det handlar om deras musik och deras personligheter, jag tycker det blir trist när en sexuell läggning eller rykten om det skall behöva påverka - de är som två vanliga trevliga personer i 50+ and that's it!

Nu kanske jag kom av en smula från ämnet, men jag ville helt enkelt få fram att jag vet få i min ålder som lyssnar på exempelvis 70 - och 80-talsmusik, men som ibland kan få för sig att bedöma en artist/grupp efter rykten eller historier som de har hört.
Musik finns för alla smaker även idag, bara man vet var man ska leta...  ;) Det kallas ju mainstream just för att den stora massan lyssnar på det! Men jag lovar att det finns mycket folk även i din ålder som tycker som du.

Mölle-Mats

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2011, 08:39:20 AM
Känns onödigt att jag upprepar mig från november:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40230.0
Ja det hade du ju fångat bra där!

Hittade ett annat inlägg i den tråden som jag "triggade på", som jag tar mig friheten att flytta med hit för att inte i onödan "väcka liv" i en gammal parallell tråd:
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 november 2010, 20:58:49 PM
.. och svaret är ... INTE 42 utan 1959 !!
:D ;D

Aldrig har bilarna varit lika konstfullt utsmyckade som då!
Aldrig var framtidsoptimismen lika stark som då!
En som verkligen hyllar 1959 som det optimala året är modelljärnvägsbyggaren Sture Bylén i Hedemora, som avbildar Morshyttan med station och sin egen uppväxt i grannbyn Rossberga lördagen den 27 juni 1959 - dvs förmiddagen efter det att Ingo hade vunnnit tungvikts-VM-titeln i boxning. Mer info finns att finna på http://www.bylen.se/ och http://www.stinsensforum.se/board/morshyttan-rossberga-1959-t5090.html för den som är intresserad.

Och om någon kan hjälpa honom med bra bilder - helst i färg - på GDG-bussar som trafikerade södra Dalarna 1959 så blir han säkert överlycklig!

Peter Rost

Citat från: Andreas91 skrivet 18 mars 2011, 02:35:21 AM

Ber om ursäkt, lite OT ;): Pet Shop Boys är även en mina favoriter, med nämare tjugo släppta album som oftast hyllats av kritiker, och som sålt 100 miljoner skivor.

/Peter

Andreas91

Citat från: Peter Rost skrivet 18 mars 2011, 19:38:03 PM
Ber om ursäkt, lite OT ;): Pet Shop Boys är även en mina favoriter, med nämare tjugo släppta album som oftast hyllats av kritiker, och som sålt 100 miljoner skivor.

/Peter

Sorry, men fortfarande lite OT: Härligt! :D Jo, precis som du nämner, så har de släppt en hel drös med olika album, tror att man är uppe i 10 studioalbum nu och däröver ett stort gäng övriga släpp, som inkl. singlar i cd och vinyl, remixskivor och en hel del annat. :) Bland singlarna har de ju hela 42 stycken som har legat på Topp 30 på de brittiska listorna och hela 22 på Topp 10 - listorna, varav 4 (alla från 80-talet) kom på första plats, däribland min första favorit med PSB, nämligen Heart. :)

Från konserten i Stockholm 28 Juni 2009. Var helt klart en av de bästa kvällarna som jag har upplevt. Först musikfest inne i Cirkus, sedan kläder och till slut Neils autograf! ;D Här framför de en av konsertens sista låtar, Being Boring:

Pet Shop Boys har förvisso åldrats en del under deras långa karriär (hela 30 år sedan de träffades och bildade gruppen!!  :o), men they're still going strong! ;)