Huvudmeny

Det var bättre förr!

Startat av Jona, 03 november 2010, 11:33:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Ibland får man ju höra detta med att det var bättre förr. Nu undrar jag när det var, när var allt perfekt?

Många som är i 70 års åldern idag berättar om deras föräldrars hemska uppväxt, och alla skolor när dom var barn låg 5 mil ut i skogen och det var alltid snöstorm när om skulle gå dit. Den som är i 70 års åldern idag är född under 30 - 40 talet. Fast deras föräldrar sa säkert att det var bättre förr, och deras föräldrar sa samma sak.

Men hur bra hade vi det i grottorna egentligen? Nä visst måste allt ha varit bättre sedan vi började uppfinna saker. Att vi lärde oss utnyttja vattenkraften och därför underlätta människan hårda arbete. Eller varför inte ta ångmaskinen som exempel, som underlättade arbetet och gjorde så att man inte behövde slita lika hårt på jobbet...

Hade människan det bättre före dessa uppfinningar skapades? Jag tror inte det.

Senare då, i början och i mitten av vårat förra århundrade hade vi ju 2 världskrig, det kan inte varit så kul och leva då med alla ransoneringar, eller varför inte, dit hus kunde bombas sönder medan du var där. Kanske var du soldat och låg på fronten.

Så därför måste åren 1914 - 1918 och 1939 till 1945 tas bort som bra år. Vi tar bort mellan-åren där också, för det kan inte ha varit lätt och leva då heller, med ingen inkomst, bortsprängda industrier och hela länder i ruiner.
Efter 1945 hade världen hopp och trodde på framtiden så vem vet, kanske var det då den bättre perioden började. Fast under 50 och 60 tal lades spårvagnarna ner, städerna rivdes och ersattes med då fula och tråkiga domus-varahus med parkeringsgarage och så. Det var inte uppskattat då av invånarna i städerna som klagade och saknade sina gamla fina stenhus med charm.
Var det bättre?

1970, minns ni (och för oss som inte var födda, kanske har vi sätt bilder) vilka fula soffor, tapeter och frisyrer vi hade. Inte för att nämna våra kläder. Så då borde vi ju stryka 70 talet från den period när vi hade det bättre.

Så då är frågan, när var det bättre. 1888 brann varje stad i Sverige med självaktning ner till grunden. Då kan det inte ha varit bättre.
Jag gissar på att vårat guldår var 1900 jämt. Då borde vi ha haft det bättre. Kan det vara så att året 1900 var det år vi hade det som bäst och före och efter detta år har vi bara haft det sämre?

Men om det nu var 1900 som vi hade det bättre, hur kan då alla 70 och 80 åringar hela tiden berätta om att det var bättre förr. Dom vet ju inte det, dom har ju bara skrönor och nedskrivna fakta och gå efter. Vad deras föräldrar och deras omgivningar berättade för dom.

Jag är nyfiken, när hade vi det som bäst, när var förr, den tiden då allt var bra?

/Jona
MVH Filosofen Jona

JDS

Cirka 1996 bedömer jag att allt var perfekt. 90-talskrisen var slut, men det var ännu inte uppenbart, så folk var inte så kaxiga utan mer tacksamma på något sätt. Hammarby sjöstad fanns inte och SL hade inte börjat utveckla sönder sin trafik. Eller jo man hade börjat lite, men inte kommit så långt - det nya signalsystemet i tunnelbanan, som bara skulle ställa till med besvär, var t ex beställt men hade inte levererats. Järnvägarna var inte överbelastade och kaffet var billigare.

Björn Forslund

Ja, det kan vara svårt att definiera. Att t ex 70-talet skulle vara kass för att folk hade fula frillor och dito tapeter o möbler är ju fel att påstå. Det var modernt då helt enkelt, och på 70-talet skulle vi säkert förfasats över våra tiders byxor som hänger nere vid knäna med blottade arslen...och frisyrerna...hmmm..? Vad tror du folk säger om 00-talet om 30 år?
Ur vår synpunkt, med detta forums tonvikt på bussar, kan man kanske säga att förr fanns det mera pengar, mera marginaler och mera resurser över huvudtaget. Bussföraryrket var något man kunde jobba i fram till pensionen, i samma företag. Bussarna underhölls på ett helt annat sätt och var inte nerlusade med onödig krånglande elektronik. Det fanns reserver både i vagnpark o personal, och inställda turer var sällsynt.

1896

Det glada 20 talet har man ju hört talas om, men då var inte jag med så det vet jag inget om, men det glada 80 talet minns jag, med mycket bra musik och framförallt GDG.... :D

Ersa

Något som inte var bättre förr var "bra teknik". Idag sjunker priserna på datorer, minneskort och tv-apparater varje dag samtidigt som kapaciteten ökar.

Att lusa ner fordon med en massa överdriven teknik som inte alltid önskas är en annan sak. Då är det gött att koppla av medan man rullar runt i en bil utan ABS, AC, elfönsterhissar, servo. Bara föraren med sin enkelförgasare och choke. :)

Bengt Jönsson

.. och svaret är ... INTE 42 utan 1959 !!
:D ;D

Aldrig har bilarna varit lika konstfullt utsmyckade som då!
Aldrig var framtidsoptimismen lika stark som då!

/B

yngrot

Jag håller med Björn F. 70och 80talet var bättre på många sätt mer resurser fanns det och inga bussar med massa krånglande datorer och sån skit.. och mer variation vad gäller färger och vangtyper  var det ..  om vi nu ska tänka i buss termer..  ;D   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Tommy E

Jag tror att man i många fall bara minns det man vill minnas, och inte tänker på allt man tidigare var missnöjd över.

Ibland brukar jag tänka på hur skönt jag hade det i högstadiet. Det var kortare dagar, bara 20 minuters resa till skolan, jag träffade alla mina kompisar i skolan osv. Det var helt klart bättre förr.

Å andra sidan var det många irriterande personer jag ville slippa, trista lektioner i ointressanta ämnen, samt att jag ansågs "för gammal" för att åka med skolbussen och därför bara fick åka med när även mindre barn skulle det.
Allt detta gjorde att jag verkligen såg fram emot att börja gymnasiet, där jag kunde välja min studieinriktning och åka med den "riktiga" kollektivtrafiken istället.

Numera tänker jag inte alltid på att jag slipper de bekymmer som var aktuella i högstadiet, utan klagar istället över nya saker och tänker att det var bättre förr.
Min slutsats av detta är att gräset alltid är grönare på andra sidan, så att säga.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tommy E skrivet 06 november 2010, 15:24:23 PM
Jag tror att man i många fall bara minns det man vill minnas, och inte tänker på allt man tidigare var missnöjd över.

Du har så rätt, så rätt unge man! ;) Och det är väl tur för oss äldre att vi glömmer bort allt som det varit anledning att vara missnöjd över.

Jag växte upp på 1950-talet med en ensam mor som slet som sömmerska. Familjens ekonomi var alltså inte den allra bästa men mamma offrade allt för att jag skulle få möjlighet att gå i läroverk och så småningom ta studenten. Det var ingalunda någon självklarhet för en arbetarunge på den tiden även om studiebegåvningen fanns. När mamma gifte om sig blev det något bättre ekonomiskt och vi behövde inte sakna mat på bordet. Men naturligtvis fick vi fortsätta vända på slantarna.

Mot den bakgrunden vägrar jag att anse att det var bättre förr och bli en grinig gammal gubbe.

yngrot

Vissa saker var ju bättre förr Staffan tex bussar som var firmalackade det tycker jag hör till det som var bättre för ..  stressen som är nuförtiden är ju inte nått att var glad över heller

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon A

Citat från: Tommy E skrivet 06 november 2010, 15:24:23 PM
Håller helt och fullt med dig där! Även om inte jag ser tillbaka på just högstadiet som den bästa perioden i mitt liv, även om det såklart fanns mycket skoj där med. Däremot gymnasiet som jag precis gått ut längtar jag tillbaka till nästan dagligen. Men den perioden uppskattade jag även under tiden den pågick. Trots att den tiden i motsats innehöll väldigt långa dagar och lång restid till och från skolan. Men suveräna människor kan göra mycket för ens tillvaro :)

Sen så tror jag precis som Uppsalaprofilen Hans Rosling sa i Skavlan att många pratar om att "det var bättre förr" många gånger beror på att man var ung/yngre då och allt upplevdes som enklare för att man var frisk och rask etc. Sen hur tiden runt omkring var för tillfället är någon som helt enkelt glöms bort :)

//Simon

Hans Fredriksson

Citat från: yngrot skrivet 07 november 2010, 17:58:20 PM
..  stressen som är nuförtiden är ju inte nått att var glad över heller

Det är ofta man gör det uttrycket om att stressen är värre nu.
Jag vägrar att tro att det är så. Om man går lite längre bak i tiden levde människor i betydligt värre stress. Om enda mjölkon sinade eller ett par veckors uteblivit nederbörd innebar nästan omedelbar död. Det är att leva med stress.
Kortare arbetstid, mindre slit för att få en portion gröt med mjölk på bordet, skafferiet alltid välfyllt oberoende av hur skördarna fallet ut.
Dagens stress är vilket underhållningsprogram som ska väljas i det rika utbudet av TV-program.

yngrot

Hans F  jag tänkte mer på dagens stressade trafikmiljö den är värre än förr iaf.. oavsett om det är lämpligt eller ej kör folk om särskilt när det är en buss eller lastbil som ligger före..

JDS

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 17 november 2010, 12:09:49 PM
Det är ofta man gör det uttrycket om att stressen är värre nu.
Jag vägrar att tro att det är så. Om man går lite längre bak i tiden levde människor i betydligt värre stress. Om enda mjölkon sinade eller ett par veckors uteblivit nederbörd innebar nästan omedelbar död. Det är att leva med stress.
Kortare arbetstid, mindre slit för att få en portion gröt med mjölk på bordet, skafferiet alltid välfyllt oberoende av hur skördarna fallet ut.
Dagens stress är vilket underhållningsprogram som ska väljas i det rika utbudet av TV-program.

Det sistnämnda är inte riktigt korrekt, det finns (även) idag en hel del stressorer av betydligt allvarligare karaktär. Det finns även en hel del annat att säga om dina argument här, det största felet är att du argumenterar som om det enbart vore objektiva omständigheter som skulle styra stress. Så är det nu inte, men av just det skälet är det också tokigt att säga att stressen skulle vara större eller mindre idag än vad den någonsin annars varit! Jag skulle snarare vilja säga att det alltid har varit ungefär likadant. Hjulen har alltid snurrat snabbare än förr, och det har nog också alltid varit bättre förr i den meningen att man inte riktigt känner igen sig i allt det nya. Följaktligen bör man t ex på 1800-talet ha klagat över den snabba utvecklingen, där allting styrdes av ångmaskinernas höga tempo och alla dränktes i stora mängder information från kvadratmeterstora tidningar, massiv marknadsföring och så vidare...

Hans Fredriksson

Om 50 år har det vänt totalt, folk sliter bark från träden för att överleva.
Städerna är övergivna.
Isen börjar återfå sitt grepp över norra halvklotet ;)