Om planerna fullföljs, så verkar dessa vara historia i SL-land otäckt snart...

Startat av Andreas91, 24 februari 2011, 19:07:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91


Dessa har nog gjort sitt när Nobina tar över i sommar...  :'(


Redo för skrot, enligt tidigare info på forumet.




Klockan tickar på...  :-\






och lågentréerna/låggolvarna tar över helt på SLs linjer...






Möllers

Trist dom ska skrota Scania ALBen där, är bland dom finaste bussar scania har gjort punkt slut.

Tommy E

För bussfotografer är det verkligen synd att dessa bussar sjunger på sista versen. Man borde göra någon fototur till Norrtälje innan sommaren.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

100% lågentré och RME-bränsle sägs det bli i Norrtälje efter midsommar.
Kan "äldre" B9S köras på RME?

Ted Selander

Av de normalgolvade bussarna tycks det i nuläget det bara vara Handens 12 Volvo B12MA (1255-66) som överlever nästa årsskifte, åtminstone hos Busslink/Keolis. De har rullstolshiss, och det tycks tillräckligt, även om den praktiska nyttan är begränsad.

/Ted

Mikael T Nilsson

Hej,

Fina bilder!

Jasså, även 8500-ledvagnarna i 56xx-serien kommer att försvinna? De är ju inte äldre än 2003. Gäller det även Handens 8500-vagnar i 12xx-serien? Det var ju inte länge sedan de flyttades till SL-land från Nyköpingsregionen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 25 februari 2011, 20:00:35 PM
Av de normalgolvade bussarna tycks det i nuläget det bara vara Handens 12 Volvo B12MA (1255-66) som överlever nästa årsskifte, åtminstone hos Busslink/Keolis. De har rullstolshiss, och det tycks tillräckligt, även om den praktiska nyttan är begränsad.

/Ted

Tack för uppgiften. Du hann svara precis innan jag ställde frågan  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 februari 2011, 20:02:05 PM
Jasså, även 8500-ledvagnarna i 56xx-serien kommer att försvinna? De är ju inte äldre än 2003.

Hur många individer är dem? Är det 5682-5693, dvs 12 st korrekt?
Finns det någon plan för dessa, eller blir det malpåse? De vore perfekta att köra på UL 804 nu till sommaren oavsett färger, men försäljningar mellan de större företagen brukar ju tyvärr inte vara så vanliga.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2011, 19:13:16 PM
100% lågentré och RME-bränsle sägs det bli i Norrtälje efter midsommar.
Kan "äldre" B9S köras på RME?
Det är ju bara de nybeställda bussarna som till hundra procent kommer vara RME - det kommer säkerligen dröja innan det avser hela fordonsflottan i Norrtälje. Vad jag hört (ej bekräftade) var det väl 6 ledbussar beställda med RME, förutom dubbeldäckarna, sedan skulle man väl plocka lite nyare fordon från andra områden + en del gammalt.


Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 25 februari 2011, 20:34:31 PM
Det är ju bara de nybeställda bussarna som till hundra procent kommer vara RME - det kommer säkerligen dröja innan det avser hela fordonsflottan i Norrtälje. Vad jag hört (ej bekräftade) var det väl 6 ledbussar beställda med RME, förutom dubbeldäckarna, sedan skulle man väl plocka lite nyare fordon från andra områden + en del gammalt.

Du har nog bättre koll än jag på just detta avtal. :)

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2011, 20:11:46 PM
Hur många individer är dem? Är det 5682-5693, dvs 12 st korrekt?

Helt korrekt.

/Ted

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2011, 20:11:46 PM
Finns det någon plan för dessa, eller blir det malpåse? De vore perfekta att köra på UL 804 nu till sommaren oavsett färger, men försäljningar mellan de större företagen brukar ju tyvärr inte vara så vanliga.

Alldeles för tidigt att spekulera i, åtminstone för mig.

/Ted


Ersa

Citat från: Ted S skrivet 25 februari 2011, 21:08:57 PM
Alldeles för tidigt att spekulera i, åtminstone för mig.

Fullt förståeligt. Synd bara att många av dessa förhållandevis nya B12MA kommer att riskera arbetslöshet enbart pga lågentrékrav. Andra län som man flytta normalgolvade ledvagnar till är ju rätt få idag. Även Nobina och/eller KR Trafik kommer ju att få liknande problem om någon av dem (eller båda) förlorar sin UL-linjetrafik.

Även export måste ju vara svårt, jämfört med att sälja bättre begagnade 12-15-metersvagnar till t.ex Finland.

Fredrik Klint

Lite allmänt flumfilosoferande...

Tycker man att framtiden är tråkig och mindre varierande så vette tusan om dåtiden kunde erbjuda så mycket mer än helbyggda Scanior och Säffle-Volvo´s i SL-land.

Ösmo, Ekerö och Kallhäll torde vara de depåer som fortfarande bara har diesel. Övriga depåer har eller ska få (delvis) etanol, biogas och/eller raps.

* Det finns givetvis planer på att dessa tre depåer också ska få detta?

* Trots att Busslink beställt flera hundra bussar till SL-land i år, som framkommit här på Snacket, så verkar ju dessa vara tingade till Frihamnen, Råsta, Söderort, Gubbängen, Botkyrka och Björknäs. Ska alla höggolvare bort från t.ex. Täby (ca 70st ledvagnar) så fordrar detta ytterligare vagnar eller ska man norpa från andra? Kanske blir flyttcirkus under året?  ;)

* Har kortvagnarna gjort sitt? För inte så många år sedan var ledvagnar något som enbart fanns i de yttre förorterna (ej heller alla), man hade svårt att tänka sig detta i innerstan. Boggievagnar var väldigt sällsynt men finns numer på många depåer. En utveckling då antalet resande ökar och folket ska erbjudas sittplatser. Dagens kortvagnar har färre sittplatser p.g.a lågentré/låggolv. Kommer kortvagnarna till sist att dö ut i SL-land sånär som innerstan där jag tror de kommer överleva...?
Ett "bevis" är ju de 227 vagnar som ska levereras till Björknäs/Botkyrka/Söderort/Gubbängen under 2011; Enbart boggie och led, inga kortvagnar...


Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 26 februari 2011, 17:46:02 PM
Lite allmänt flumfilosoferande...
* Trots att Busslink beställt flera hundra bussar till SL-land i år, som framkommit här på Snacket, så verkar ju dessa vara tingade till Frihamnen, Råsta, Söderort, Gubbängen, Botkyrka och Björknäs. Ska alla höggolvare bort från t.ex. Täby (ca 70st ledvagnar) så fordrar detta ytterligare vagnar eller ska man norpa från andra? Kanske blir flyttcirkus under året?  ;)



Om Täbys (och Norrtäljes) höggolvare ska slopas under året bör det handla om följande vagnar:

- Ett tiotal bussar i 42xx och 54xx-serien, d v s de som inte är slopade än (t ex 4279, 4284-4286, 4292, 5428, 5430, 5433)
- Volvo B10M/Säffle 2000 led: 3242 och 3253
- Volvo B10M/Säffle 2000 New look led: 5614-5653, 5659-5663, 5671-5681
- Volvo 8500 led: 5682-5693
- Volvo B10M/Säffle (12 m): 4421-4432, 4508-4509 (finns fler kvar?)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Det verkar lite tidigt att spekulera i vad som blir kvar efter sommaren, men helt klart är att det blir ännu en intressant sommar/höst i Keolisland...

I Norrtälje blir det ju som sagt mer eller mindre helt utbytt vagnpark (några får de dock "på köpet") när Nobina tar över, men det verkar inte självklart att alla bussarna som nu finns i Norrtälje får fortsatt sysselsättning i SL-trafiken efter sommaren, så det blir intressant att se vilka som hamnar var.
Traditionellt har det ju flyttats bussar ganska friskt mellan Norrtälje och Täby, men denna sommar verkar det inte så säkert att det blir så många som flyttar just mellan dessa depåer.
Helt klart är dock att 42xx-vagnarna av åldersskäl försvinner från Norrort och SL-land under sommaren om inget mirakel inträffar, troligen blir det enkel biljett till högstbjudande upphuggare...
45xx-vagnarna (4505-06+08 i Norrtälje och 4509 i Norrort) har teoretiskt ett år kvar att leva enligt SLs 16årsmåtto, men jag tvivlar på att det blir något 16:e år i Stockholmarnas tjänst för dessa pga nyleveranserna och kommande lågentrékrav på allt fler linjer...
//Fredrik