Huvudmeny

Arriva 6776... [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 15 februari 2011, 20:44:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jens

Jag skulle gissa att fördelningen av ledbussarna har med avtalsvillkor att göra - att ettan och trean är upphandlade för att gå med ledbuss och då kan man inte frångå det annat än i tillfälliga undantag även om det är mindre passagerare. Samtidigt vill man väl av rent driftsekonomiska skäl inte köra mer ledbuss än det behövs.

Jens

Fick åka med en av dom nya ledbussarna för första gången idag. Faktiskt så verkar någon ha tänkt till lite med bland annat kamera vid dörrarna (monitorer för varje dörr stor som en gps-navigator i takpanelen) och återgång till mer lättryckta stoppknappar. Dessutom tyst och lugn gång. Till det tveksamma får läggas att dörrarna verkade röra sig väl långsamt - med det kanske är medvetet gjort så för att inte slå omkull någon?

Bingoberra

Citat från: Jens skrivet 22 februari 2011, 19:21:43 PM
Fick åka med en av dom nya ledbussarna för första gången idag. Faktiskt så verkar någon ha tänkt till lite med bland annat kamera vid dörrarna (monitorer för varje dörr stor som en gps-navigator i takpanelen) och återgång till mer lättryckta stoppknappar. Dessutom tyst och lugn gång. Till det tveksamma får läggas att dörrarna verkade röra sig väl långsamt - med det kanske är medvetet gjort så för att inte slå omkull någon?

Jag åkte med en av dem idag på 26:an (Ingen stomlinje alltså), tror att det var 6776.
Stoppknapparna var bättre än i de gamla, större och dessutom inte så "tröga" som i de äldre MAN-bussarna.

Förövrigt verkade det vara lite blandat i trafiken idag, såg linje 2 och 3 i stan idag, linje 2 kördes med Scanialedbuss och linje 3 med kort-MAN (Brukar vara tvärtom), och minst en av de nya gasledbussarna gick på 26:an.