Huvudmeny

Arriva 6776... [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 15 februari 2011, 20:44:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...på Slottsgatan i Jönköping tidigare idag.

Carl Eric

Oj! 2+2+2+2, den har jag inte sett tidigare... Känns som lite slöseri med platser?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bernt Talbrant

Citat från: calken skrivet 15 februari 2011, 21:03:49 PM
Oj! 2+2+2+2, den har jag inte sett tidigare... Känns som lite slöseri med platser?

Det är samma som OmniCity-ledarna har. I Jönköping är det arrangerat för påstigning, avstigning, påstigning, avstigning i resp dörrpar framifrån räknat.

Carl Eric

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 15 februari 2011, 21:07:08 PM
Det är samma som OmniCity-ledarna har. I Jönköping är det arrangerat för påstigning, avstigning, påstigning, avstigning i resp dörrpar framifrån räknat.

OmniCity-ledarna har 2+2+2+1, se: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/slides/Busslink_5301_GZE767_Stockholm_070410.html
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Leo

Citat från: calken skrivet 15 februari 2011, 21:03:49 PM

I Prag har jag åkt med bussar som har 2+2+2+2+2  :)

Men där kan ju folk gå av och på hur de vill och inte som här i SL-land där allt är som 1800-talet men en framdörr...
Jag kan lova att det gick fort från flygplatsen. Varje uppehåll vid hållplatser var max några sekunder.

Och ja många fick stå men de flesta åkte max 10 minuter.

Bernt Talbrant

Traesk

På de här fungerar tydligen lysdiodsskyltarna till skillnad mot i Stockholm.. :)

Lars

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 15 februari 2011, 21:07:08 PM
2 bussar - 1 förarplats

Bingoberra

Tack för bilderna, detta är en syn som är relativt ovanlig nu, men kommer att bli en väldigt vanlig syn fr.o.m i sommar, då man köper in ytterligare 30 st likadana för 1, 2 och 3.

Citat från: Traesk skrivet 16 februari 2011, 09:02:11 AM
På de här fungerar tydligen lysdiodsskyltarna till skillnad mot i Stockholm.. :)

Nja, skall ju egen vara en röd 1:a i den främre skylten också. Tror dessutom inte att man fått ordning på skyltningen i den andra bussen av samma modell, rullade senast nu i veckan med linjenummer på en lapp i fönstret.
Däremot har väl diodskyltarna bättre tillförlitlighet än rullbanden som finns på OmniCity-ledvagnarna.

Personligen tycker jag dock att det hade varit snyggare med rullband även på dessa.

Jacob

Varför kan man inte skylta en helt vanlig 1:a som alla andra svenska städer? Eller är det en form av stomlinjemarkering? Passar ju hur som helst inte bra med röd fyrkant till orange text... Snygg buss annars, men har den redan tappat en navkapsel?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bernt Talbrant

Citat från: Bingoberra skrivet 16 februari 2011, 21:03:03 PM
Tack för bilderna, detta är en syn som är relativt ovanlig nu, men kommer att bli en väldigt vanlig syn fr.o.m i sommar, då man köper in ytterligare 30 st likadana för 1, 2 och 3.

Nja, skall ju egen vara en röd 1:a i den främre skylten också. Tror dessutom inte att man fått ordning på skyltningen i den andra bussen av samma modell, rullade senast nu i veckan med linjenummer på en lapp i fönstret.
Däremot har väl diodskyltarna bättre tillförlitlighet än rullbanden som finns på OmniCity-ledvagnarna.

Personligen tycker jag dock att det hade varit snyggare med rullband även på dessa.

Jag såg 6776 tidigare samma dag och då fanns 1:an även fram. Typiskt nog hände något innan jag hade möjlighet att ta bild. Du har också rätt i att det verkar vara problem med skyltningen på 6777 som jag såg på linje 1 någon dag innan och den hade då lösa röda skyltar i fram- och sidofönstren med linje och destination.

Bingoberra

Citat från: Jacob Almgren skrivet 16 februari 2011, 21:10:44 PM
Varför kan man inte skylta en helt vanlig 1:a som alla andra svenska städer? Eller är det en form av stomlinjemarkering? Passar ju hur som helst inte bra med röd fyrkant till orange text... Snygg buss annars, men har den redan tappat en navkapsel?

//Jacob

Det är för att stomlinjerna har var sin egen färg, förmodligen för att man vill separera stomlinjerna från de andra linjerna, och samtidigt får dem lite mer "spårvagnsliknande", eftersom att stomlinjerna lanserades som projektet "Tänk spårvagn - Kör buss" för snart 15 år sedan.
Linje 1 är röd, linje 2 är gul och linje 3 är grön.

Men men, även jag tycker att man kunde färganpassa texten på något sätt... varför inte röd/grön bakgrund och vit text ovanpå det?

Tobias

Citat från: Bingoberra skrivet 16 februari 2011, 22:12:26 PM
Linje 1 är röd,

Härlig gammal bild där på ettan från Strömsholm!  :)

Jag sprang på 6777 vid A6 center igår då den gick på linje 3 mot Tokarp, dock som tidigare påpekats ej skyltad, mer än papperslappen i fönstret.

Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2024. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Bingoberra

Citat från: Tobias skrivet 17 februari 2011, 21:21:36 PM
Härlig gammal bild där på ettan från Strömsholm!  :)

Haha, det var den första bilden på ettan som dök upp här i datorn, har några gamla bilder av dessa bussar på hårddisken. Dock inte tagit någon av dem själv. :)

Citat från: TobiasJag sprang på 6777 vid A6 center igår då den gick på linje 3 mot Tokarp, dock som tidigare påpekats ej skyltad, mer än papperslappen i fönstret.

Undrar just när man skall få ordning på skylten?
Kom just att tänka på en sak, eftersom man nu kan köra med gas på linje 3 - Varför körs inte några av de korta biogasbussarna där också? Numera körs de ju bara på linje 2, som har fler passagerare än 3:an som körs med leder.

Fick syn på 6776 idag vid Elmia, dock på långt avstånd så kunde inte fota.
Kan säga som så, att det var svårt att missa vart bussen var på väg, texten "Huskvarna" i skylten var enorm.