Tvillingsjälar men ändå inte

Startat av Martin Maltkvist, 14 februari 2011, 00:38:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Båda bussarna tillhör Keolis, befinner sig här vid Teniska för tunnelbaneersättning, är ledade med tre dörrar och har två extraljus på taket men där upphör likheterna.
Den ena är en Scania och den andra en Volvo, Etanol kontra diesel, aktersnurra jämte mittmotor, stombusslackad i kontrast till ordinarierött, Polackbygge kontra Värmlandsmaskin...
Kommer ni på något mer?

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jacob

Utåtgående framdörr - inåtgående framdörr
Destinationsskylt i vindrutan - destinationsskylt i skyltskåp
Fyrkantiga strålkastare - runda strålkastare
:)

Keps - utan keps ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

bussgrabben

Gabi94

Hm,var det i Lördags, jag var i samma läge/plats.

Utsvängda bakparti, och en följande bakparti.

Trean

Du glömde:
Röd Buss - Manlig förare.
Blå Buss - Kvinnlig förare.

IngemarJ

Citat från: Trean skrivet 14 februari 2011, 08:46:46 AM
Du glömde:
Röd Buss - Manlig förare.
Blå Buss - Kvinnlig förare.

Det där är ju fel enligt alla moderegler och leksaksfabrikanter, förare byt plats! ;)

Hälsar

Ingemar

Ersa

Båda har dåliga vinteregenskaper pga att antispinnsystemen inte fullt kan kompensera för de båda olika (men lika bedrövliga) motorplaceringarna.

Danne B.

Mer ljus framåt på Volvon pga två fjärrljus bredvid dom vanliga helljusen nere i fronten!

Trasiga positionsljus på taket på Volvon, medans dom lyser på Scanian! ;)

//Danne

Carl Eric

Den ena är helt värdelös, den andra går ändå att åka med....
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredrik Klint

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2011, 11:17:07 AM
Båda har dåliga vinteregenskaper pga att antispinnsystemen inte fullt kan kompensera för de båda olika (men lika bedrövliga) motorplaceringarna.

Var ska motorn vara placerad? På taket?  ;)

Citat från: calken skrivet 14 februari 2011, 16:27:09 PM
Den ena är helt värdelös, den andra går ändå att åka med....

Vilken är värdelös och varför?

Danne B.

JDS

Båda har ett onödigt kolon i destinationstexten   ;D

Åkte med den där ersättningsbussen häromdagen och det gick ju bra. Dock undrar jag varför det måste stå två ordningsvakter längst fram, som dessutom blockerade var sin sittplats utan att sitta ned på den. När bussen gjorde någon mild sväng ramlade en av dem omkull och landade på en trafikant. Det känns som att nettobehållningen av vakternas närvaro på den turen blev försämrad säkerhet, inte förbättrad som väl annars borde vara syftet?

Fredrik Klint

Citat från: Danne B. skrivet 14 februari 2011, 17:46:39 PM
Mittmotor...

//Danne

Förstod att det syftades på det men det är ju lågentrébussar. Sen att man kanske föredrar "riktiga bussar" (höggolvare) är en annan sak men jag undrar igen; Var ska motorn vara placerad i en lågentrébuss om inte bak eller i mitten på sidan som i B9S?  ;)

JDS

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:54:12 PM
Förstod att det syftades på det men det är ju lågentrébussar. Sen att man kanske föredrar "riktiga bussar" (höggolvare) är en annan sak men jag undrar igen; Var ska motorn vara placerad i en lågentrébuss om inte bak eller i mitten på sidan som i B9S?  ;)

Man kan kanske sätta den under förarplatsen, som på en lastbil, framdörren hamnar då lite längre bak och förarplatsen blir mer som en förarhytt med "expeditionslucka" snett bakåt.

Kan också tänka mig att motorrummet kan sättas som en "ö" ungefär mitt emellan axlarna, så att det bildas ett utrymme på vardera sidan.

Fredrik Klint

Citat från: JDS skrivet 14 februari 2011, 18:08:51 PM
Man kan kanske sätta den under förarplatsen, som på en lastbil, framdörren hamnar då lite längre bak och förarplatsen blir mer som en förarhytt med "expeditionslucka" snett bakåt.

Kan också tänka mig att motorrummet kan sättas som en "ö" ungefär mitt emellan axlarna, så att det bildas ett utrymme på vardera sidan.

Haha, ja ideér finns tydligen, din lilla Oppfinnar-Jocke  ;)
Men kanske inte så praktiskt...