Tvillingsjälar men ändå inte

Startat av Martin Maltkvist, 14 februari 2011, 00:38:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Vad mycket det är som man inte tänker på, tur att det finns fler observanta entusiaster här:)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Carl Eric

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:45:17 PM
Vilken är värdelös och varför?

Tjaa, värdelös kanske var en överdrift. Men B9S har:

• Värdelös vinterväghållning
  • Idiotisk placering av motorn, vilket leder till:
  • ett extremt platsslöseri, jag skulle lätt ha fått in 5-8 platser fler
  • den är bullrig
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:54:12 PM
Förstod att det syftades på det men det är ju lågentrébussar. Sen att man kanske föredrar "riktiga bussar" (höggolvare) är en annan sak men jag undrar igen; Var ska motorn vara placerad i en lågentrébuss om inte bak eller i mitten på sidan som i B9S?  ;)

Jag förstår att det finns vissa bekymmer med placeringen av motorn. Det jag vill ha är en buss där motorn skulle kunna sitta mitt på mittaxeln. För just över mittaxeln och bakom denna behöver det väl inte vara lågt golv? Det skulle dock innebära att låggolvsdelen krymper rejält och att mittdörrarna måste flyttas framåt en bit. Samt att det kan bli svårt att "klättra över" motorn om man inte klarar av att få golvet ovanför motorn på normalgolvsnivå.

Scanians motorplacering är inte direkt värdelös, då jag iaf inte hade några större vinterbekymmer med CN113ALB och dess ASR-antispinnsystem, bara de hade bra däck. På Scaniorna är det istället TC-antispinnsystemet som spökar sedan det började stå Omni på utsidan. Varför behöll man inte ASR-systemet som bevisligen fungerade bra? Jag åkte i en rätt ny OmniLink-ledvagn i söndags, och den betedde sig ungefär lika illa som första generationens gamla OmniCity-leder jag kört. Dvs att den hoppar, hackar och stryper gasen hellre än att göra som ASR-systemet gjorde, vilket var att fördela kraften lika mellan de båda drivhjulen, samt får dem att inte snurra för fort.

Antispinnsystemet i B9S vet jag inte hur det fungerar, då jag aldrig känt att det fungerat på något vis. På de vagnar man kan koppla ut det, märks nästan ingen skillnad alls om man gör det.

Johan B

Större höggolvsdel med den lösning du är inne på ordnas ju genom att börja bygga 20-metersledvagnar igen. Ökar man axelavståndet till 7 m så klämmer man ju in några rader till i låggolvsdelen. På med en tvångsstyrd bakaxel i leden så kompenserar det något för det längre axelavståndet fram. Motorn skulle ev. kunna tvärställas över driven för ännu mer platsbesparing i längsled men problemet är att transmissionen ska in med. Skulle vara intressant om det går att bygga tillräckligt kompakt. Mittdrivning och motorn rakt över axeln borde ge superba köregenskaper i halka.