Huvudmeny

Buss med säng.

Startat av Möllers, 23 januari 2011, 23:13:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blue

Citat från: Trier skrivet 24 januari 2011, 19:16:46 PM
Bästa sovslafen i buss finns i Neoplan Spaceliner med ingång från främre trappan. Setras dubbeldäckare har ok slafar även om det är lite i trängsta laget. Jag gillar inte alls slaferna där man kryper in under guidestolen á la 415HDH osv. Känns väldigt utsatt om det skulle hända något. Tänk om man smäller och ingen tänker på att leta där...

//Mr T

Jag föredrar också dubbeldäckarens sovkabin före HDH, fast i min nya HDH ligger kabinen vid baktrappan som den gör i tvåaxliga  bussar.
När Gunnars Buss krockade i Tyskland utanför Prüm så låg andre chaffisen i kabinen, trycket från bagaget blev så stort så väggen lossnade och han blev ganska illa skadad.
En HDH vill  man inte ligga i när det smäller.
Krockad HDH
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Lulebjörnen

Citat från: Blue skrivet 24 januari 2011, 16:59:42 PM
Där håller inte transportstryrelsen med dig och inte jag heller!

På sidan 25 i den här publikationen så ligger det körning och rast direkt efter vartannat utan "extra" raster.
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publikationer/kor_vilotider_rev_web.pdf
Sidan 13 i acrobat reader.
Mittåt! Det hade jag faktiskt missat att vid multibemanning - men endast då får rast tas ut i rullande fordon. Får skylla på att vid de få tillfällen man förirrar sig in bakom en bussratt numera handlar det om nån utflykt över ett par dagar med ett sällskap tanter där det inte är tal om några maratonlopp med förarbyten i flygande fläng...max 2 timmar, sen är det dax för tanterna att "pudra näsan" på lämplig plats - och det är inte på bussmuggen  :)...

Martin Maltkvist

Citat från: Taunusch skrivet 23 januari 2011, 23:22:48 PM
Sovkabin är inte särskilt ovanligt på turistbussar... men att det skulle vara lyxigt känns tveksamt.

Hur pass vanligt är det att kabinen används?
Kabinen i en Setra GT-HD är faktiskt riktigt okej, ingången kan vara knepig om man inte går in via luckan men annars duger slafen gott och väl iaf. för mig en natt.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin