Huvudmeny

Buss med säng.

Startat av Möllers, 23 januari 2011, 23:13:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Taunusch

Sovkabin är inte särskilt ovanligt på turistbussar... men att det skulle vara lyxigt känns tveksamt.

Hur pass vanligt är det att kabinen används?

Blue

Citat från: Taunusch skrivet 23 januari 2011, 23:22:48 PM
Sovkabin är inte särskilt ovanligt på turistbussar... men att det skulle vara lyxigt känns tveksamt.

Hur pass vanligt är det att kabinen används?

Den används  ganska ofta i våra bussar.
Personligen så känns det ganska lyxigt att få gå och lägga sig och dra över täcket när man har kört tre fyra timmar mitt i natten och har massor av mil och timmar kvar till målet som den andra chauffören får tampas med ett tag!
Sen händer det ibland på sommaren att jag sover där istället för på hotell om jag kör tom hem, då kan man verkligen maximera  antalet mil på körtiden!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Taunusch

Är det lagligt att använda kabinen under färd?

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 januari 2011, 02:41:17 AM
Givetvis, det är ju det den är avsedd till.

Jasså. Jag trodde att den var för chauffören att sova i mellan två pass, liksom sovhytten i en lastbil.

mushkot

Dock är det väl inte tillåtet att räkna den tid man spenderar i sovhytten under färd som dygnsvila?

Lulebjörnen

Citat från: mushkot skrivet 24 januari 2011, 08:03:18 AM
Dock är det väl inte tillåtet att räkna den tid man spenderar i sovhytten under färd som dygnsvila?
Nej, dygnsvilan efter avslutat körpass ska tas ut i ett stillastående fordon. Däremot går det bra att tillbringa tiden i sovutrymmet fram tills andreföraren påbörjar sitt körpass.

Det räknas som "tillgänglig" och ska dokumenteras med diagramblad/förarkort i andreförarens plats i färdskrivaren och symbolvredet inställt på fyrkant med snedstreck.


mushkot

Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 januari 2011, 08:59:15 AM
Nej, dygnsvilan efter avslutat körpass ska tas ut i ett stillastående fordon. Däremot går det bra att tillbringa tiden i sovutrymmet fram tills andreföraren påbörjar sitt körpass.

Det räknas som "tillgänglig" och ska dokumenteras med diagramblad/förarkort i andreförarens plats i färdskrivaren och symbolvredet inställt på fyrkant med snedstreck.


Det kan väl även räknas som rast?

Lulebjörnen

Citat från: mushkot skrivet 24 januari 2011, 09:01:36 AM
Det kan väl även räknas som rast?
Jo, det räknas i praktiken som rast så länge andreföraren inte har börjat förbruka sin dagliga körtid. Anledningen till att färdskrivaren ska vara inställd på "tillgänglighet" för  andreförarens vidkommande är att begreppet "rast" är tid som "föraren fritt förfogar över". Föraren ska kunna förflytta sig fritt från arbetsplatsen.
Den praktiska tolkningen blir då att "tillgänglig" räknas som "rast". Men i den stund andreföraren tar över försteförarens plats börjar andreföraren  förbruka sin dagliga körtid och då gäller att vederbörande efter förbrukat körpass ska ta sin rast, dvs fritt kunna förflytta sig från arbetsplatsen. Det går alltså inte att krypa tillbaka ner i sovutrymmet och hävda att man har rast medan bussen  kör vidare med försteföraren.

När man råddar med allt det här är det bra att komma ihåg att körpass är tiden mella 2 raster eller dygnsvila och (daglig) körtid är den totala tiden som man får köra under ett dygn.


Trier

Med tanke på att jag kört "hur många resor som helst" med två-chaufförs system så borde jag ju kunna detta...  :P

Men om jag tolkar ovanstående rätt så är följande INTE ok:

Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2 kör 4,5 h direkt
Förare 1 kör 4,5 h direkt
Förare 2 kör 4,5 direkt
Förare 1 kör 1 h direkt
Förare 2 kör 1 h direkt

Följande är korrekt:
Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2 kör 4,5 h
Rast (stillastående) om 45 min
Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2  kör 4,5 h osv

Stämmer detta?

Nu är det iofs i praktiken inget stort problem då det nästan alltid är färjor som ska åkas, bussen ska tankas och inte minst vill passagerarna äta ibland men det är icke desto mindre intressant.

//Mr T

Knut

Citat från: Trier skrivet 24 januari 2011, 15:51:44 PM
Med tanke på att jag kört "hur många resor som helst" med två-chaufförs system så borde jag ju kunna detta...  :P

Men om jag tolkar ovanstående rätt så är följande INTE ok:

Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2 kör 4,5 h direkt
Förare 1 kör 4,5 h direkt
Förare 2 kör 4,5 direkt
Förare 1 kör 1 h direkt
Förare 2 kör 1 h direkt

Följande är korrekt:
Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2 kör 4,5 h
Rast (stillastående) om 45 min
Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2  kör 4,5 h osv

Stämmer detta?

Nu är det iofs i praktiken inget stort problem då det nästan alltid är färjor som ska åkas, bussen ska tankas och inte minst vill passagerarna äta ibland men det är icke desto mindre intressant.

//Mr T
Korrekt fortolkning.
Men man kan også gjøre som flg:
F1 kjører 4,5t
rast 15min
F2 kjører 4,5 t
rast 30 min
F1 kjører 4,5t
rast 15 min
F2 kjører 4,5 t
rast 30min
F1 kjører 1t
snabb stopp
F2 kjører 1t

Blue

Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 januari 2011, 10:16:35 AM
Jo, det räknas i praktiken som rast så länge andreföraren inte har börjat förbruka sin dagliga körtid. Anledningen till att färdskrivaren ska vara inställd på "tillgänglighet" för  andreförarens vidkommande är att begreppet "rast" är tid som "föraren fritt förfogar över". Föraren ska kunna förflytta sig fritt från arbetsplatsen.
Den praktiska tolkningen blir då att "tillgänglig" räknas som "rast". Men i den stund andreföraren tar över försteförarens plats börjar andreföraren  förbruka sin dagliga körtid och då gäller att vederbörande efter förbrukat körpass ska ta sin rast, dvs fritt kunna förflytta sig från arbetsplatsen. Det går alltså inte att krypa tillbaka ner i sovutrymmet och hävda att man har rast medan bussen  kör vidare med försteföraren.

När man råddar med allt det här är det bra att komma ihåg att körpass är tiden mella 2 raster eller dygnsvila och (daglig) körtid är den totala tiden som man får köra under ett dygn.


Där håller inte transportstryrelsen med dig och inte jag heller!

På sidan 25 i den här publikationen så ligger det körning och rast direkt efter vartannat utan "extra" raster.
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publikationer/kor_vilotider_rev_web.pdf
Sidan 13 i acrobat reader.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Trier

Då blir det enligt mitt första exempel vilket är så jag alltid uppfattat det också.

Dvs bussen kan rulla non-stop i 20 timmar, minus tiden det tar att byta förare. Men några 15,30,45 minuters stillastående behövs inte.

Sen kan det hända att en å annan passagerare inte diggar det men det är ju en annan sak 8)

//Mr T


Blue

Citat från: Trier skrivet 24 januari 2011, 18:13:30 PM
Då blir det enligt mitt första exempel vilket är så jag alltid uppfattat det också.

Dvs bussen kan rulla non-stop i 20 timmar, minus tiden det tar att byta förare. Men några 15,30,45 minuters stillastående behövs inte.

Sen kan det hända att en å annan passagerare inte diggar det men det är ju en annan sak 8)

//Mr T

Har man långt att åka och kort om tid så blir stoppen korta!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Knut

Citat från: Trier skrivet 24 januari 2011, 18:13:30 PM
Då blir det enligt mitt första exempel vilket är så jag alltid uppfattat det också.

Dvs bussen kan rulla non-stop i 20 timmar, minus tiden det tar att byta förare. Men några 15,30,45 minuters stillastående behövs inte.

Sen kan det hända att en å annan passagerare inte diggar det men det är ju en annan sak 8)

//Mr T


Nei. Du må ha minst 45 min etter 9t (4,5 + 4,5). Setter du skriveren på seng, så går den over til tigjengelig/annet arbeide så snart kjøretøyet er i bevegelse. Rast er i et stillestående kjøretøy