Huvudmeny

DörrAutomatik

Startat av reseguiden86, 14 januari 2011, 22:27:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Svenska neoplan som distribuear MAN bla till Sverige, varför tänker dom inte lika smart som Volvo och Scania och placerar en knapp vid sidan om föraren som kan koppla bort dörrautomatiken ifall dörrarna krånglar. Skulle ju vara bra, Tänker då på dom som går i Borås området.

Även vissa förare jag har åkt runt med önskar också att det skulle sättas in en knapp så man bara kan köra iväg, efter att ha kontrollerat att dörrarna var stängda och så naturligtvis.

Har Swebus och Bus4you bussarna ingen dörrautomatik? Har inte märkt det en enda gång då dom stannar utan vissa förare har i undantagsfall glömt bort att stänga bakdörren när dom har kört iväg...

Björn Ax

Ja det har jag tänkt på mycket. Jobbigt när dörrarna krånglar och man måste ställa sig upp vid varenda hållplats där någon har tryckt och dra av dörrbromsen.

Hade med mig en förare en gång när dörrarna krånglade och hon hade tänkt hjälpt mig med att fixa det och hon nådde knappt upp för att slå av dom. Borde sitta vid föraren.

yngrot

Jo men det som var frågan var ju varför inte MAN har samma som Volvo Scania att dörrar stängs iaf på de som Borås köpte så slås dörrbromsen av med denna knapp men dörrar är öppna vilket ju inte är snacka om farligt läge när föraren kör med öppna dörrar det gick ju inte med den svenska varianten för där stängs dörrar och bromsen lossar på Scania låg dörrbroms kvar tills man gasa och blinka vänster..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Klaverdörr

Hej!

På Volvo (säffle) och Scania har alltid dessa suttit på lite off-plats för att inte dom ska användas när bussen ev är i rörelse utan föraren lär stäcka sig efter den eller lämna förarplatsen, dock hade dom polentillverkade 8700 dessa framme vid föraren i den övre panelen och man kunde även styra dörrarna normalt om denna var aktiverad och plingan fungrade normalt, på Volvo (säffle) och Scania så fungerade inte plingorna om denna dörrkretsknapp var aktiverad dvs vinsten med att ha den aktiverad försvann..  Dock var många av bla Scania CR112 så att dörrbromsen släppte fort bakdörrarna började stänga, detta var mycket lätt att justera när det skulle ske på varje enskilld dörr.
Detta var 2 små avkännare som rullade på 2st plastskenor och när dessa fasade av innåt så släppte dörrbromsen, justera detta gjorde man med insexnyckel..

Klaverdörr

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2011, 23:58:55 PM
Nja, "alltid" skulle jag inte påstå, däremot oftast i modern tid har det varit så, först till höger på skyltskåpsluckan och sedan i några fall till vänster om mitten på densamma.

Fram till mitten på -70 talet var det vanligt att brytaren satt på panelen under sidofönstret, efter att det blivit kutym på vissa håll att använda brytaren för att korta ner hpl stoppen skedde flyttningen.

Om brytaren bryter dörrkretsarna helt (vanligast) så fungerar inte bakdörrarna alls och ej heller ringledningen, på bussar utan full dörrautomatik bryter den enbart dörrbromsen varför dörrarna fungerar helt normalt.

Hej !

Nu tänkte jag mest på under 80-90 talet hehe.. Och det stämmer nog som du säger att bakdörrarna kunde inte styras heller när denna var aktiverad, minnet börjar svika :-( Har ej ens kört buss men har lite kolla iaf under alla år man åkt och tyckt om bussar..
Dock fanns det några Volvo B10R som man kunde köra med framdörren öppen i hastighet över 30km/h utan denna var aktiverad, dock fattar jag inte meningen varför?

Klaverdörr

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2011, 00:16:13 AM
B.la Postens diligenstrafik 7809-7810 som sedermera hamnade i Gävle

Hej!

Varför fanns denna funktion ?

Ersa

Citat från: reseguiden86 skrivet 14 januari 2011, 22:27:06 PM
Har Swebus och Bus4you bussarna ingen dörrautomatik? Har inte märkt det en enda gång då dom stannar utan vissa förare har i undantagsfall glömt bort att stänga bakdörren när dom har kört iväg...

Jag har aldrig sett en fullstor buss i samma storlek som Carrus Star och Volvo 9700 ha någon form av dörrautomatik, om du med dörrautomatik menar fotoceller, klämlister och liknande. Sånt finns mig veterligen bara på rena stadsbussar runtom landet, samt förortsbussar i SL-trafik. De enda Carrus Vega jag sett med denna funktion är Norrtäljevagnarna som verkar ha specialutrustats med detta. Motsvarande UL-vagnar har i regel aldrig någon dörrautomatik/klämskydd. Hur är det med de olika Volvo 8700 som flyttats in till SL-trafiken (för Nobina & Keolis) under senare år? Har de fått fotoceller eftermonterade på äldre dagar?

Swebus nya Volvo 9700 och MAN Lion´s Coach av 2007 års modell och nyare har dock dörrbroms om man önskar. Denna är dock lätt att stänga av med en strömbrytare. Kör man iväg med öppen dörr börjar en summer att ljuda, så glömmer dörren öppen gör man ändå inte många meter.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2011, 23:33:03 PM
Dessa knappar satt ju hos föraren en gång i tiden men flyttades sedan bort av säkerhetsskäl efter ett antal olyckor

Denna knapp för att stänga av dörrkretsarna ska ju sitta lite svårtillgängligt till uppe på skyltskåpets baksida, just för att det ska vara lite omständigt att trycka på den. Kommer man åt den för enkelt sker ju olyckor rätt enkelt. Däremot behöver knappen ju helst inte sitta så långt åt höger att man inte ens når den från förarplatsen. Eller innanför en låst lucka. Då kan det bli riktigt bökigt att kunna ta sig ur vägen om dörrfel inträffar.

Björn Ax

Vet ju inte hur den satt på gamla bussar men om den satt helt öppet och man kunde råka komma åt den av misstag så är det ju inte bra. Men om den satt bakom en lucka som man är tvungen att öppna för att aktivera den så borde det ju inte vara så lätt att av misstag trycka på den.

På våra äldsta scanior sitter den precis ovanför föraren helt öppet och visst kan den säkert kommas åt av misstag. Vet jag en gång när jag skulle åka hem som en förare hade problem med att bakdörrarna inte fungerade och då var det nån som kommit åt den knappen.

Men sitter den bakom en lucka som sagt så borde det ju inte vara något problem.

CS

Det finns EU-reglemente som tolkas lite olika av olika tillverkare. Detta ska vara ganska nytt och tillåter inte att det finns tillgängliga knappar för att stänga av dörrbromsen. Vissa tolkar det som att det inte får finnas brytare alls, vissa att den inte får vara lättillgänglig. Detta gäller säkert inte turist, eller långfärdsbussar, men jag har inte sett någon brytare på nya bussar som man inte behöver öppna någon lucka för att komma åt. Även placeringen i precis vid taket verkar vara borta och Carrus stoppar dom ju numer i skåp över föraren eller dörren.

lil-sis

Citat från: Björn Ax skrivet 15 januari 2011, 02:03:32 AM

Men sitter den bakom en lucka som sagt så borde det ju inte vara något problem.

En liten lucka hade varit fint på MAN från 2008 etc. Det är lika spännande varje gång som framdörren slår av dörrkretsarna när den öppnas...  :-X

Knut

På Swebus nyere 9700 sitter vel bryteren for dørbrems i skapet over føreren. Im samme som man oppbevarer vogndokumentene og routeren bor i den busser.
Skal iallefall være lett å komme til om man må slå den av
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

På Volvo 8700 och 8500 sitter knappen i elcentralen så den når man inte utan att öppna elcentralen vilket ju ej går att göra under körning..

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gabi94

Citat från: yngrot skrivet 15 januari 2011, 20:29:49 PM
På Volvo 8700 och 8500 sitter knappen i elcentralen så den når man inte utan att öppna elcentralen vilket ju ej går att göra under körning..

Och den ligger på utsida av bussen, där man statar om själva bussen?

yngrot

Nope elcentralen sitter ovan föraren.