Huvudmeny

DörrAutomatik

Startat av reseguiden86, 14 januari 2011, 22:27:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Känns lite dumt med dörraut.enbart på bakre dörren .. men dörrbroms funkar även när enbart framdörr öppnas??  Kommer i håg era vagnar sen en av dem var med på en mässsa för några år sen . lite trång förarplats minns jag .. ovanligt med dörrknappar på vänster sida på dessa ...

Tillägas kan att Köpenhamns bussar ej har dörrbroms därför det går att köra innan dörren är stängd . Vi hade en sån i Borås som demo därför vet jag ..

Det är inte standard med vänster blink och gasa för att dörrbroms ska släppa räcker normalt att gasa . Däremot är det så på Borås Lokaltrafik att man måste vänsterblinka och gasa finns väl på fler ställen om man specat så..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bussfan

den där biljettmaskinen vilket företag har gjort den???

preacher

#17
Citat från: bussfan skrivet 19 januari 2011, 13:53:45 PM
den där biljettmaskinen vilket företag har gjort den???

Det är en gammal Scanpoint. Är numera förpassad till en bättre värld.

Ser ut så här idag



Den gamla magnetkortläsaren är även den bortmonterad.

Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

yngrot

Saknar Scanpoint  vår nya ERG är inte smidig att jobba med. Massa knapptryckningar för allt man skall göra och en massa menyer att krångla genom ..  nu vart det lite OT  sorry
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2011, 20:24:28 PM
Saknar Scanpoint  vår nya ERG är inte smidig att jobba med. Massa knapptryckningar för allt man skall göra och en massa menyer att krångla genom ..  nu vart det lite OT  sorry

Då får du väl börja köra buss i Jönköpings Län istället.  ;)

När Scanpoint var nytt hörde man ofta att det var väldigt svårt att lära sig och sätta sig in i hur det hängde ihop. "Det här är inte logiskt", "helt omöjligt att förstå för vanliga människor" osv. Men sedan verkade de flesta ändå på något vis vänja sig och systemet upplevdes smidigt.

Men jag kan nog ändå tänka mig att ERG är ännu värre praktiskt sett. Där är det istället så att det är ganska lätt att sätta sig in i det menyuppbyggda gränssnittet, men det bli å andra sidan en väldig massa knappande för precis allt som ska göras. Det finns alltså inga möjligheter att det går snabbare efter ett tag när man väl lärt sig hur det hänger ihop utan det är själva knappandet som tar tid.

Gränssnitten är designade i två helt olika IT-tidsåldrar skulle man kunna säga.  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Nu har vi spårat ut lite  .. men en annan sak är att med Scanpoint hade vi fler zoner vilket gjorde att de som åkte fr tranemo till Borås betala mer än de som åkte fr Kindsboda fr Länghem var det ännu lite lägre pris och fr Lockryd änu lägre. Nu är det samma pris hela vägen inte rättvist. Du kan åka väldiogt långt för 67sek ca 10 mil men även bara 3km kostar 67sek om du åker över en zongräns
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2011, 00:16:08 AM
Nu har vi spårat ut lite  .. men en annan sak är att med Scanpoint hade vi fler zoner vilket gjorde att de som åkte fr tranemo till Borås betala mer än de som åkte fr Kindsboda fr Länghem var det ännu lite lägre pris och fr Lockryd änu lägre. Nu är det samma pris hela vägen inte rättvist. Du kan åka väldiogt långt för 67sek ca 10 mil men även bara 3km kostar 67sek om du åker över en zongräns

Ja, fast detta har ju inte att göra med själva bytet av system. Det är bytet av zonindelning som gjort att det blivit så, man hade naturligtvis kunnat behålla den gamla zonindelningen även med ERG.

Det dyker upp en del olika önskemål från er bussförare, du och några till framförallt från Sjuhärad och Skaraborg vill ha fler zoner. En förare i Alingsås som brukar skriva en del i forumen plus några andra framförallt från Göteborgsområdet vill ha färre zoner, vissa vill helst inte ha några zoner alls. Så det beror nog mycket på vad man är van vid och det är nog också tecken på att resenärerna reagerat olika i olika områden. Det som uppfattas som rättvist i Bohuslän uppfattas som orättvist i Tranemo, osv.  ;)

Från början när Västtrafik började skissa på nytt system var ju tanken att det enbart skulle vara kilometertaxa för att det skulle vara rättvist överallt. Nu blev det inte så, lite på gott och ont. Det gör att det blir enklare med färre varianter av biljetter men å andra sidan kan det upplevas orättvist.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Ja tyvärr får man väl säga att det inte blev kilometertaxa ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina