Huvudmeny

Rymdskepp

Startat av Stefan P, 08 november 2010, 17:33:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej  

Vem var först att bygga bussar så att de ser som rymdskepp?
Är det någon allmän trend?

mvh Stefan P

Peter Elmheden

Citat från: Stefan P skrivet 08 november 2010, 17:33:52 PM
Hej 

Vem var först att bygga bussar så att de ser som ovanstående?
Är det någon allmän trend?

mvh Stefan P

Nu vet inte jag om jag ser dåligt men var är bilden?

RoggaBoy

Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 november 2010, 18:05:39 PM

Du ser inte dåligt, för jag ser den inte heller bilden.

mil

Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 november 2010, 18:05:39 PM

Han  har helt enkelt inte lagt in någon bild utan frågan är enkel och klar ovantsående syftas på rubriken rymdskepp.

Frå¨gan är då vem var först att bygga bussar så de såg ut som rymdskepp?

Stefan P

Hej

Nu förstår jag det blev syftninsfel jag menade med ovanstånede rubriken skall gör om det hela.

Stefan P

Peter Elmheden

I min mening kom rymdskeppet med Star2:an som byggs av Neoplan:

(bild från Neoplans sida)

Mats Karlsson

Är det någon som har sett rymdskepp i verkligheten och varit inne i dem? Det har jag, och därför kan jag inte se någon som helst likhet med en buss. Ett rymdskepp är en lättviktskonstruktion med några små minimala fönstergluggar. Det är oerhört spartanskt och trångt invändigt, värre än i en fängelsecell från 1200-talet. Om vi svetsar igen de flesta fönstren på en gammal VW-buss från 1950 så börjar vi kanske närma oss rymdskeppskänslan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 november 2010, 18:23:09 PM
Är det någon som har sett rymdskepp i verkligheten och varit inne i dem? Det har jag, och därför kan jag inte se någon som helst likhet med en buss. Ett rymdskepp är en lättviktskonstruktion med några små minimala fönstergluggar. Det är oerhört spartanskt och trångt invändigt, värre än i en fängelsecell från 1200-talet. Om vi svetsar igen de flesta fönstren på en gammal VW-buss från 1950 så börjar vi kanske närma oss rymdskeppskänslan.

Håller helt med. Starliner II - som emellanåt kallats rymdskepp här - är väl så långt från ett rymdskepp man kan komma med sina generösa fönsterytor.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2010, 18:24:42 PM
Håller helt med. Starliner II - som emellanåt kallats rymdskepp här - är väl så långt från ett rymdskepp man kan komma med sina generösa fönsterytor.

Jag tror det är så att många luras av bilderna i science fiction-världen. Där finns "rymdskepp" som är på snudd till glaskupor, men de är så fjärran från verkligheten som man kan komma. Glas är nämligen ett alldeles för tungt material för rymdskepp.

Idag ser vi faktiskt en trend att fönsterrutoran blir mindre i fordon. Det märks tydligt på personbilar, men också på bussar. Irizar Pb och Scania OmniExpress är två tydliga exempel på bussar som fått betydligt nedminskade sidorutor. Anledningen är, liksom för personbilarna, att få en så vridstyv karosstomme som möjligt och därmed så goda vägegenskaper som möjligt. I detta hänseende är Neoplan helt fel ute.

Peter Elmheden

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 november 2010, 18:23:09 PM

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2010, 18:24:42 PM

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 november 2010, 18:33:28 PM
Jag tror det är så att många luras av bilderna i science fiction-världen. Där finns "rymdskepp" som är på snudd till glaskupor, men de är så fjärran från verkligheten som man kan komma. Glas är nämligen ett alldeles för tungt material för rymdskepp.

Idag ser vi faktiskt en trend att fönsterrutoran blir mindre i fordon. Det märks tydligt på personbilar, men också på bussar. Irizar Pb och Scania OmniExpress är två tydliga exempel på bussar som fått betydligt nedminskade sidorutor. Anledningen är, liksom för personbilarna, att få en så vridstyv karosstomme som möjligt och därmed så goda vägegenskaper som möjligt. I detta hänseende är Neoplan helt fel ute.

Tramsinlägg, vi vet alla vad som menas med rymdskepp.
Designade bussar som sticker ut från mängden.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 november 2010, 18:35:22 PM

Tramsinlägg, vi vet alla vad som menas med rymdskepp.
Designade bussar som sticker ut från mängden.

Och är det inte det som är tramsigt? Varför kalla något för något som det inte ens liknar? Fast om någon blir lyckligare att kalla en verkligt snyggt designad buss för rymdskepp så gärna för mig.

Peter Elmheden

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2010, 18:40:27 PM
Och är det inte det som är tramsigt? Varför kalla något för något som det inte ens liknar? Fast om någon blir lyckligare att kalla en verkligt snyggt designad buss för rymdskepp så gärna för mig.

Men allvarligt, tog du illa upp nu? Har du sett ett rymdskepp eller vad är det du försvarar?
Finns det ett smeknamn som rimmar bättre så kom fram med ett annat, jag använder gärna det ordet.

Återigen en designad buss som sticker ut från mängden.

Stefan P

Hej

Är det någon som som vill döpa om tråden så vars så god och gör det.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 08 november 2010, 18:59:38 PM
Hej

Är det någon som som vill döpa om tråden så vars så god och gör det.

mvh Stefan P
Nej, nej, tråden behöver inte döpas om! Den handlar ju om uttrycket rymdskepp när det gäller bussar.

Själv har jag alltid funderat över hur detta uttryck har uppstått, eftersom jag aldrig har sett någon likhet mellan rymdskepp och bussar. En gång i tiden var jag väldigt intresserad av rymdfärder, rymdraketer, rymdskepp m.m., precis som jag är intresserad av bussar. Däremot har jag aldrig intresserat mig för science fiction. Jag tror mig dock förstå att det är just science fiction-världen som inspirerat många att ha sin uppfattning om rymdskepp och därmed dra paralleller med Neoplan Starliner. Men fantasivärlden har aldrig legat för mig, så det är väl därför jag inte har förstått kopplingen rymdskepp - bussar. Hur som helst så kan det väl inte vara fel att fundera över verkligheten och trender inom dagens bussutveckling med anledning av rubriken. Så tänker ingenjören i mig.   

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Elmheden skrivet 08 november 2010, 18:44:18 PM
Men allvarligt, tog du illa upp nu? Har du sett ett rymdskepp eller vad är det du försvarar?

Jag gillar inte när någon klassar mina inlägg som trams. Men jag har väl lika stor rätt som du att framföra min uppfattning om detta med rymdskepp utan att bli ifrågasatt om jag tog illa upp.