Huvudmeny

Rymdskepp

Startat av Stefan P, 08 november 2010, 17:33:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Elmheden

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2010, 19:55:54 PM
Jag gillar inte när någon klassar mina inlägg som trams. Men jag har väl lika stor rätt som du att framföra min uppfattning om detta med rymdskepp utan att bli ifrågasatt om jag tog illa upp.

Självklart har du det. Men jag jag har ju inte möjlighet att tabort dina inlägg så som en moderator har.
Idag försvann det inlägg som jag gjort i andra trådar inga förklaringar ges...
Kanske man skulle göra som Ulf Rådeström?

Bergenga

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 november 2010, 19:34:51 PM
Jag tror mig dock förstå att det är just science fiction-världen som inspirerat många att ha sin uppfattning om rymdskepp och därmed dra paralleller med Neoplan Starliner.

Eksakt! :)

Fra første gang jeg hørte uttrykket "rymdskepp" om nye Starliner så forstod jeg hva som menes. Det er jo selvsagt hentet fra SciFi-verden, og sånn jeg oppfatter det menes det at bussens design ser ut som det kommer fra en annen planet, og da er jo koblingen til romskip ganske opplagt. Men selvsagt må man se det humoristisk. Hadde ikke uttrykket vært ment humoristisk så hadde ikke jeg brukt det.
Det er jo gjerne sånn at et kallenavn(smeknamn) er et tegn på godt design. Så når jeg sier romskip om dem, så mener jeg det som et kompliment til Neoplans designere, og til de busseiere som velger å kjøpe dem. NASA sine fartøy vil derimot aldri vinne noe designpris om det er det estetiske som teller. (Konstruksjonsmessig er jo designet virkelig bra.)

Det er faktisk også sånn at på norsk så bruker man helst ordene romkapsel (Apollo, etc.) og romferge (space shuttle), mens romskip først og fremst er noe man bruker i SciFi-verden. Det er også sånn i vårt språk at om man bruker ordet skip, så mener man oftest noe som er veldig stort, og da er jo Starliner en veldig god kandidat. Om man skulle bruke et passende ord på Apollo ville det nok heller blitt rompram (rymdpråm?). ;)

Men så lenge det ikke forbys gjennom forumets reglement, så kommer jeg til å fortsette å si romskip, og håper at folk forstår at vi har forskjellige referanser.
Mvh.
Øyvind Berg