Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)

Startat av homer, 01 november 2010, 23:30:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 09 november 2010, 17:32:47 PM
Kan bara inte låta bli att fundera på Sl's försäljning av Busslink till Keolis och att Keolis redan för några veckor sedan började annonsera efter 350 nya bussförare...

Kan inte låta bli att tycka att de hela känns lite uppgjort, och att jag helt enkelt tycker Busslink har lite för många kontrakt hos SL nu hur bra dem än må vara...
Citat från: Leo skrivet 09 november 2010, 17:38:28 PM
Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Nästan varje vecka senaste tiden har det varit annons i Metro bland annat.

Tråkiga spekulationer tycker jag.

Annonseringen är en del i den normala sommarbussförarrekryteringen, även om formen och satsningen sticker ut mer än föregående år. I siffran 350 ingår också ca 120 förare för uppdraget att ersätta Gröna linjens Hagsätragren mars-augusti 2011 (tilldelningsbeslut 8/10).

/Ted

Magnus_J

man ska väl inte gnälla men swebus och senare Nobina har annonserat i samma tidning flera år på raken också

homer

Citat från: Ted S skrivet 09 november 2010, 18:03:45 PM
Tråkiga spekulationer tycker jag.

Annonseringen är en del i den normala sommarbussförarrekryteringen, även om formen och satsningen sticker ut mer än föregående år. I siffran 350 ingår också ca 120 förare för uppdraget att ersätta Gröna linjens Hagsätragren mars-augusti 2011 (tilldelningsbeslut 8/10).

/Ted

Självklart förutsätter jag att allt har gått rätt till och jag tror utan att tveka att busslink kommer göra ett kanonjobb och bli en mycket bra arbetsgivare, men vi vet vad vi har och inte vad vi kommer få...

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 10 november 2010, 19:01:59 PM
Självklart förutsätter jag att allt har gått rätt till och jag tror utan att tveka att busslink kommer göra ett kanonjobb och bli en mycket bra arbetsgivare, men vi vet vad vi har och inte vad vi kommer få...
Citat från: homer skrivet 09 november 2010, 17:32:47 PM
Kan bara inte låta bli att fundera på Sl's försäljning av Busslink till Keolis och att Keolis redan för några veckor sedan började annonsera efter 350 nya bussförare...

Kan inte låta bli att tycka att de hela känns lite uppgjort, och att jag helt enkelt tycker Busslink har lite för många kontrakt hos SL nu hur bra dem än må vara...

Jag tolkar det som du tar avstånd från ditt tidigare inlägg - det är bra!

/Ted

Peter Erret

Det finns ett gammalt ordspråk och som vi yngre har hört till leda:

"Det var bättre förr"

2002 tog Swebus nuvarande Nobina over trafiken från Busslink/Keolis, nu åä vi där igen.

Låt oss se vilka föprändringar som uppstår på bussresans gång.

Karsten

Citat från: Peter Erret skrivet 11 november 2010, 20:58:58 PM
Det finns ett gammalt ordspråk och som vi yngre har hört till leda:

"Det var bättre förr"

2002 tog Swebus nuvarande Nobina over trafiken från Busslink/Keolis, nu åä vi där igen.

Låt oss se vilka föprändringar som uppstår på bussresans gång.

Vi får väl hoppas att det här övertagandet går lite bättre. ;)

at1981

Hejsan!

Senast igår hörde jag av en förare att när man som förare skall söka tjänster så "nollställs" alla förare, d.v.s. att de som har jobbat mycket länge inte skall ha någon som helst förtur gentemot någon som har jobbat några månader.

Hur kommer detta bli i praktiken när förarna blir tilldelade sina tjänster hos Keolis?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Citat från: at1981 skrivet 12 november 2010, 08:22:43 AM
Hejsan!

Senast igår hörde jag av en förare att när man som förare skall söka tjänster så "nollställs" alla förare, d.v.s. att de som har jobbat mycket länge inte skall ha någon som helst förtur gentemot någon som har jobbat några månader.

Hur kommer detta bli i praktiken när förarna blir tilldelade sina tjänster hos Keolis?

Nja du har nog missuppfattat det liten, skulle gissa på att det handlar om Busslinks "tidsökningssystem" som avses, dock kan vi väl hoppas att vi slipper de helt...

Karsten

Citat från: homer skrivet 13 november 2010, 13:10:41 PM
Nja du har nog missuppfattat det liten, skulle gissa på att det handlar om Busslinks "tidsökningssystem" som avses, dock kan vi väl hoppas att vi slipper de helt...

Eftersom du har den åsikten misstänker jag att du har ganska lång anställningstid i området. ;)

Magnus_J

Citat från: at1981 skrivet 12 november 2010, 08:22:43 AM
Hejsan!

det blir alltid massa spekulationer om detta innan det är klart. När Busslink tog över Råsta från Veolia fick alla sina placeringar kvar.

buskörare

Citat från: homer skrivet 13 november 2010, 13:10:41 PM

Jag har relativt lång anställningstid (ligger på top 15 iaf) och är faktiskt nöjd med tidssökningen. Jag får till 95% det jag vill ha, och det jag inte får ligger inte så långt ifrån. Ungefär som när jag gick på fasta tjänstelistor.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 13 november 2010, 13:27:04 PM
Jag har relativt lång anställningstid (ligger på top 15 iaf) och är faktiskt nöjd med tidssökningen. Jag får till 95% det jag vill ha, och det jag inte får ligger inte så långt ifrån. Ungefär som när jag gick på fasta tjänstelistor.

Vad kul att höra! Hur upplever förarkåren i stort detta system? Jag har fått intrycket av att det var livat och en massa oro när det infördes, men sedan blev det ganska tyst. Kan man tolka det som att systemet fungerar och de flesta är nöjda?

Magnus_J

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2010, 13:50:03 PM
Så har det väl varit ända sedan begynnelsen 1993 att turplaceringsdatum följer den anställde.
Sedan är det ju inte alltid dessa är vetenskapligt uträknade heller, för dem som aldrig tjänstgjort på annat håll än i SL trafiken är det inga problem men för in o utvandrare kan det bli svettigt för personalmannen att räkna.

stämmer nog Lars.  jag fick iaf mitt 1a hand val på Råsta med plats ca 275 pga att de andra tabbade sig i sina sökningar.
finns väl brister i allt. på samma sätt som det finns folk som gillar det ena eller andra bättre.

KG

Citat från: Karsten skrivet 13 november 2010, 14:09:52 PM
Vad kul att höra! Hur upplever förarkåren i stort detta system? Jag har fått intrycket av att det var livat och en massa oro när det infördes, men sedan blev det ganska tyst. Kan man tolka det som att systemet fungerar och de flesta är nöjda?

Det är väl som vanligt, gammelgubbarna är nöjda och ungdommarna orkar bara jobba något år i yrket med dåliga tider och dålig lön och slutar sedan.

Karsten

Citat från: KG skrivet 15 november 2010, 10:36:41 AM
Det är väl som vanligt, gammelgubbarna är nöjda och ungdommarna orkar bara jobba något år i yrket med dåliga tider och dålig lön och slutar sedan.

Nej, som jag förstod det var det gammelgubbarna som var oroliga inför införandet av tidssökningsystemet. I det gamla turordningssystenet är så klart de äldsta mest nöjda.

Nu har jag bara betraktat det här "utifrån", men jag har uppfattat det som ett system där alla får lämna in önskemål (och ett visst antal krav) på tjänstgöringstider och där alla kan tvingas att kompromissa för att få ihop det.